ANÀLISIS DE LA REALITAT:
Per tal de que
aquesta dinàmica tingui una justificació concreta, cal destacar que està
dissenyada per tal d’implementar-la en un col·legi d’educació primària, en
concret a l’Escola Font de l’Alba, situada al barri de Can Tussell a
Terrassa.
En aquest barri,
i per tant en aquesta escola, la diversitat cultural és molt significativa,
ja que és un barri creat per tal d’acollir a les persones immigrants a la
ciutat, de tal manera que a l’escola trobem alumnes de totes les
nacionalitats.
D’aquesta
manera, la dinàmica és molt adient per aquest col·lectiu en concret, ja que
és en aquestes edats quan es poden donar burles o actituds racistes envers
els companys, o es pot començar a crear un sentiment de pertinença cap a les
persones de la mateixa cultura i per tant una actitud d’aïllament.
Precisament per aquests fets, la dinàmica proposada a continuació és molt
correcta per tal d’integrar totes les cultures i crear un sentiment de
respecte, vincle i curiositat envers aquestes.
Finalment,
destacar que aquesta dinàmica pot ser implantada en tots els àmbits en els
quals trobem diversitat cultural, ja sigui escoles, instituts, veïnatge o en
l’àmbit laboral. Tot i això, s’hauria d’adaptar al col·lectiu específic.
Per tant la
proposada a continuació està dissenyada especialment per nens d’aquesta
Escola Integradora de diversitat cultural.
DESENVOLUPAMENT-METODOLOGIA:
1.Fase de preparació
– Escalfament
Abans de començar la sessió, es parlarà als
alumnes sobre el concepte d’interculturalitat. Seguidament, es faran una
sèrie de preguntes per saber quins coneixements tenen sobre aquest fenomen i
que opinen al respecte (Avaluació
Inicial). A continuació es dividirà al grup en cinc equips i a cada equip
se li assignarà un continent de manera aleatòria: Amèrica, Europa, Àsia,
Oceania o Àfrica. S’explicarà al grup en que consisteix la primera part de
l’activitat. Primer, tindran una hora per triar un país del continent i fer
una recerca d’informació sobre la seva cultura. Un cop hagin fet la recerca,
el grup haurà d’explicar als seus companys allò que més els hi ha cridat
l’atenció del país que han escollit.
2.Fase de
desenvolupament
A continuació,
s’explicarà als equips que han de buscar un dels balls típics del país que
han triat. Hauran de buscar vídeos i aprendre alguns dels passos. Tindran
aproximadament una hora per a preparar-se el ball. Després hauran d’explicar
a tots els companys quin significat té el ball per a aquella cultura i els hi
hauran d’ensenyar els passos que hagin aprés. (Avaluació continua).
3. Fase de cloenda
Per finalitzar la sessió cada alumne explicarà que
li ha semblat la dinàmica i com s’ha sentit alhora de realitzar-la. Es
tornarà a parlar sobre la interculturalitat i, aquest cop, es demanarà que
parlin sobre si han canviat el concepte que tenien d’algunes cultures
coneixent-les millor. També es realitzaran una sèrie de preguntes per saber
si s’han assolit els objectius i en quin grau. Aquesta fase tindrà la durada
de 1 hora. (Avaluació Final).
|
AVALUACIÓ:
L’avaluació de l’activitat es farà en tres
fases: a l'inici, durant i al final de l'activitat.
A l'inici es faran preguntes obertes a tots els
companys sobre el tema a tractar, que en aquest cas estaran relacionades amb
les danses del món, per tal d’anar introduint el tema i veure quin és el
nivell del grup classe sobre aquestes cultures diferents.
Durant l'activitat s’avaluarà tot el procés
d'aprenentatge/automatització dels companys en relació a l’activitat que
portarem a terme, a través d’un instrument d’avaluació com ara la taula
d’observació per tal d’avaluar als usuaris.
Al final passarem un
petit qüestionari per tal de veure l’aprenentatge consolidat i per veure
opinions, dubtes, expressions de emocions, aspectes a millorar,etc.
Avaluació Inicial: Escalfament
|
PREGUNTES ORALS
- Que
enteneu per el concepte interculturalitat?
- Quines
cultures coneixeu en la societat en la que viviu? Característiques,
costums...
- Heu
viscut durant un termini de temps amb una altra cultura diferent a la
vostra? Quina? Expliqueu experiències, aspectes a destacar, opinions...
Avaluació continua: Aprenentatge
|
PAUTA D’OBSERVACIÓ
Indicador
|
Bastant freqüent
|
Poc freqüent
|
Observacions
|
· Escolten de
forma activa als professionals i als companys
|
|
|
|
· Participen a les
diferents activitats
|
|
|
|
· Mostren interès
|
|
|
|
· Respecten els
torns de paraula
|
|
|
|
· Coneixen
diferents tipus de cultures, costums, vivències...
|
|
|
|
· Fan
una recerca profunda d’informació sobre les diferents cultures
|
|
|
|
·
S’impliquen en el ball i s’esforcen per aprendre’l
|
|
|
|
·
Expressen les seves opinions personals i sentiments cap els companys
|
|
|
|
·
Argumenten i mostren un tipus d’opinió i visió diferent a la del principi
envers la interculturalitat
|
|
|
|
Avaluació final: Consolidació
|
QÜESTIONARI I PREGUNTES SOBRE ELS TEMES
TRACTATS
- Digues
si són veritables o falses:
- Entenem per interculturalitat la interacció entre dos o més
cultures d'una manera que cap dels conjunts es troba per sobre d'un
altre, una condició que afavoreix la integració i la convivència
harmònica de tots els individus.
- Entenem
per interculturalitat el conjunt de coneixements o idees no
especialitzats adquirits gràcies al desenvolupament de les facultats
intel·lectuals, mitjançant la lectura, el estudi i el treball.
- Cada
país només té un tipus de cultura d’origen.
- Els
balls culturals són una expressió de les diferents cultures, i poden
portar-se a terme per diferents motius i no solament per ballar en
festes com a tradició.
2- T’has sentit bé/còmode durant tota
l’activitat? SI NO
3- Creus que hem utilitzat
unes bones activitats per treballar la interculturalitat? SI
NO
4- Hem aclarit alguns dubtes que tenies, sobre
altres cultures?
SI NO
5- Aspectes a millorar:
|
|
Obviament heu treballat força la vostra dinamica i jo crec que mereixeu un excel.lent, tot i aixi, algunes cultures son reàcies a ballar en public homes i dones i no estic molt segut que ho heu tingut en compte.
ReplyDelete