Monday, November 28, 2016

2N B INSO FITXA DINÀMICA INTERCULTURALITAT MARTA EXPÓSITO, JUDIT BENABARRE, PAULA CAZORLA I DIANA RUANO


DINÀMICA: Danses del món
EDAT: 10 a 12 anys
DURADA: 3 sessions de 1 hora

MIDA DEL GRUP: 30- 40 persones aproximadament

OBJECTIUS:
-       Treballar la diversitat cultural
-       Ampliar els coneixements d’altres cultures
-       Aprendre balls d’altres cultures

MATERIALS:
- Aula amb ordinadors
- Equip de música
- Folis
- Bolígrafs



ANÀLISIS DE LA REALITAT:

Per tal de que aquesta dinàmica tingui una justificació concreta, cal destacar que està dissenyada per tal d’implementar-la en un col·legi d’educació primària, en concret a l’Escola Font de l’Alba, situada al barri de Can Tussell a Terrassa.
En aquest barri, i per tant en aquesta escola, la diversitat cultural és molt significativa, ja que és un barri creat per tal d’acollir a les persones immigrants a la ciutat, de tal manera que a l’escola trobem alumnes de totes les nacionalitats.

D’aquesta manera, la dinàmica és molt adient per aquest col·lectiu en concret, ja que és en aquestes edats quan es poden donar burles o actituds racistes envers els companys, o es pot començar a crear un sentiment de pertinença cap a les persones de la mateixa cultura i per tant una actitud d’aïllament. Precisament per aquests fets, la dinàmica proposada a continuació és molt correcta per tal d’integrar totes les cultures i crear un sentiment de respecte, vincle i curiositat envers aquestes.

Finalment, destacar que aquesta dinàmica pot ser implantada en tots els àmbits en els quals trobem diversitat cultural, ja sigui escoles, instituts, veïnatge o en l’àmbit laboral. Tot i això, s’hauria d’adaptar al col·lectiu específic.
Per tant la proposada a continuació està dissenyada especialment per nens d’aquesta Escola Integradora de diversitat cultural.



DESENVOLUPAMENT-METODOLOGIA:

1.Fase de preparació – Escalfament
Abans de començar la sessió, es parlarà als alumnes sobre el concepte d’interculturalitat. Seguidament, es faran una sèrie de preguntes per saber quins coneixements tenen sobre aquest fenomen i que opinen al respecte (Avaluació Inicial). A continuació es dividirà al grup en cinc equips i a cada equip se li assignarà un continent de manera aleatòria: Amèrica, Europa, Àsia, Oceania o Àfrica. S’explicarà al grup en que consisteix la primera part de l’activitat. Primer, tindran una hora per triar un país del continent i fer una recerca d’informació sobre la seva cultura. Un cop hagin fet la recerca, el grup haurà d’explicar als seus companys allò que més els hi ha cridat l’atenció del país que han escollit.

2.Fase de desenvolupament
A continuació, s’explicarà als equips que han de buscar un dels balls típics del país que han triat. Hauran de buscar vídeos i aprendre alguns dels passos. Tindran aproximadament una hora per a preparar-se el ball. Després hauran d’explicar a tots els companys quin significat té el ball per a aquella cultura i els hi hauran d’ensenyar els passos que hagin aprés. (Avaluació continua).

3. Fase de cloenda
Per finalitzar la sessió cada alumne explicarà que li ha semblat la dinàmica i com s’ha sentit alhora de realitzar-la. Es tornarà a parlar sobre la interculturalitat i, aquest cop, es demanarà que parlin sobre si han canviat el concepte que tenien d’algunes cultures coneixent-les millor. També es realitzaran una sèrie de preguntes per saber si s’han assolit els objectius i en quin grau. Aquesta fase tindrà la durada de 1 hora. (Avaluació Final).



AVALUACIÓ:

L’avaluació de l’activitat es farà en tres fases: a l'inici, durant i al final de l'activitat.
                                                          
A l'inici es faran preguntes obertes a tots els companys sobre el tema a tractar, que en aquest cas estaran relacionades amb les danses del món, per tal d’anar introduint el tema i veure quin és el nivell del grup classe sobre aquestes cultures diferents.
                                                          
Durant l'activitat s’avaluarà tot el procés d'aprenentatge/automatització dels companys en relació a l’activitat que portarem a terme, a través d’un instrument d’avaluació com ara la taula d’observació per tal d’avaluar als usuaris.
                                                          
Al final passarem un petit qüestionari per tal de veure l’aprenentatge consolidat i per veure opinions, dubtes, expressions de emocions, aspectes a millorar,etc.

Avaluació Inicial: Escalfament

PREGUNTES ORALS

  • Que enteneu per el concepte interculturalitat?
  • Quines cultures coneixeu en la societat en la que viviu? Característiques, costums...
  • Heu viscut durant un termini de temps amb una altra cultura diferent a la vostra? Quina? Expliqueu experiències, aspectes a destacar, opinions...


Avaluació continua: Aprenentatge

PAUTA D’OBSERVACIÓ

Indicador
Bastant freqüent
Poc freqüent
Observacions
· Escolten de
forma activa als professionals i als companys
· Participen a les diferents activitats
· Mostren interès
· Respecten els torns de paraula




· Coneixen diferents tipus de cultures, costums, vivències...
· Fan una recerca profunda d’informació sobre les diferents cultures
· S’impliquen en el ball i s’esforcen per aprendre’l
· Expressen les seves opinions personals i sentiments cap els companys
· Argumenten i mostren un tipus d’opinió i visió diferent a la del principi envers la interculturalitat



Avaluació final: Consolidació
                       
QÜESTIONARI I PREGUNTES SOBRE ELS TEMES TRACTATS


  1. Digues si són veritables o falses:

  • Entenem per interculturalitat la interacció entre dos o més cultures d'una manera que cap dels conjunts es troba per sobre d'un altre, una condició que afavoreix la integració i la convivència harmònica de tots els individus.

  • Entenem per interculturalitat el conjunt de coneixements o idees no especialitzats adquirits gràcies al desenvolupament de les facultats intel·lectuals, mitjançant la lectura, el estudi i el treball.

  • Cada país només té un tipus de cultura d’origen.

  • Els balls culturals són una expressió de les diferents cultures, i poden portar-se a terme per diferents motius i no solament per ballar en festes com a tradició.

2- T’has sentit bé/còmode durant tota l’activitat?  SI     NO

3- Creus que hem utilitzat unes bones activitats per treballar la interculturalitat?  SI     NO

4- Hem aclarit alguns dubtes que tenies, sobre altres cultures?
SI    NO

5- Aspectes a millorar:





1 comment:

  1. Obviament heu treballat força la vostra dinamica i jo crec que mereixeu un excel.lent, tot i aixi, algunes cultures son reàcies a ballar en public homes i dones i no estic molt segut que ho heu tingut en compte.

    ReplyDelete