Sunday, November 27, 2016

MR 1617 INSO MP8 DINÀMICA INTERCULTURALITAT 2n. B (Mar Ortega)

Anàlisi:
Catalunya sempre ha estat una zona d’intercanvi cultural, des de l’Edat Mitjana, amb l’arribada dels jueus i moriscos; passant per la dècada dels 50 i 60 del segle XX amb l’arribada, sobretot, d’andalusos; fins a l’actualitat, en plena globalització, en la qual es contemplen més de 40 nacionalitats al nostre territori (Marroc, Romania, Xina, Itàlia, Pakistan, França, Bolívia, etc.) (Generalitat de Catalunya. 2016). 
L’assentament de la població immigrada a Catalunya s’ha concentrat en zones concretes. En el cas de Terrassa, els principals enclavaments ètnic es troben al Districte 2, concretament al barri de Ca n’Anglada. En aquesta zona es concentra el 33% de població nouvinguda empadronada a Terrassa, entre la qual destaca la procedent del Marroc (3.589), Senegal (250), Equador (224), Romania (108) i Xina (97) (Informe Població. 2014). 
La resposta social i política que s’ha donat a aquestes (i d’altres) minories ètniques, entre elles al poble gitano, sovint no ha estat (no és) l’adequada, optant per l’expulsió, la segregació i/o l’assimilació, esdevenint un increment de la xenofòbia i racisme, i una font de conflicte. Per aquest motiu, és important treballar per trencar amb els estereotips, i per aconseguir una convivència intercultural, basada en el respecte a la diversitat, afavorint el pluralisme cultural i l’equitat. 

FITXA: Dinàmica d’interculturalitat
Edat: a partir de 7 anys
Durada: 2 hores
Número participants: a partir de 8 persones (Si són grups molt nombrosos, més de 25, es poden organitzar en grups més petits). 
Material: 1 pissarra, guixos, papers, bolígrafs, 1 troca de llana. 
Objectius:
- Observar la pròpia historia personal.
- Conèixer altres costums i valorar-les positivament.  
- Desvelar estereotips d’origen cultural i ètnic. 
- Facilitar el procés de comprensió dels mecanismes que condueixen a la formació d’estereotips.
- Comprendre que les cultures són dinàmiques, canviants i desmitificar el xoc cultural i la pèrdua de la identitat de la societat d’acollida. 

Desenvolupament / Metodologia:
1. Fase d’escalfament (30 min.): “D’on vinc”
Prèviament a aquesta activitat, les participants hauran de recollir informació sobre la seva família i la seva pròpia història personal, preguntant pel lloc de procedència de la família, si van emigrar, les seves tradicions, costums, valors, festes i celebracions...
Per iniciar l’activitat, el grup de participants es situaran en cercle, i d’una en una, aniran dient les característiques personals de la seva família. La dinamitzadora anirà anotant a la pissarra les característiques diverses que vagin apareixent. Un cop acabada la ronda, s’analitzaran i es comentaran entre tot el grup les diferents costums, tradicions i característiques apuntades. 

2. Fase de Desenvolupament (60 min.): “Joc dels estereotips. Qui és qui?” 
Hi haurà 3 voluntaris, i la resta del grup seran els observadors. Els tres voluntaris surten fora de la sala, on se'ls hi diu: sou un grup d'amics i d'amigues que fa molt temps que no us veieu. Al llarg de la representació parlareu del vostre treball, dels estudis, dels antics amics i les antigues amigues comunes, dels vostres projectes de vida. L'escena ha de ser el més real possible. 
Al grup que roman a la sala, se'ls comentarà, que les tres persones que han sortit van a representar els següent papers: el d'homosexual, el de gitano o gitana i l’últim o l'última no tindrà un paper determinat. El grup que roman a la sala haurà d'anotar aquelles característiques, moviments, llenguatge i fets en general dels seus companys i companyes, que denotin els papers que representen. 
En finalitzar l'activitat hauran d'identificar qui representa els diferents papers. A continuació es realitza una posada en comú en la qual les persones observadores presenten les seves conclusions i argumentacions. Després de la posada en comú, s'explica que a cap dels tres actors se li ha indicat que representi rol determinat algun. S'extreuen i es realitza una llista de les idees preconcebudes que han influït en les deduccions realitzades pel grup.
Finalment, s'estableix un petit debat orientat a avaluar les idees preconcebudes que hagin sorgit i la manera en què aquestes influeixen en la nostra actitud cap a les persones i els grups.

3. Cloenda (30 min.): “Tela d’aranya”
Les participants s'asseuran en cercle. La primera persona que inicia el joc tira la troca de llana a una companya, sense deixar anar el fil, mentre nomena en veu alta un element importat d'altres cultures, per exemple: les cançons dels Beatles, les hamburgueses, etc. El cabdell va passant de mà en mà fins a arribar a l'última de les persones participants, de manera que s'haurà creat una tela d'aranya. Per desembolicar-la es realitzarà la mateixa operació però al contrari, esmentant elements de la cultura espanyola (o catalana) que s'han exportat a altres països, per exemple l'oli d'oliva o l'idioma. En finalitzar, s’obrirà un torn per a reflexionar sobre la importància del contacte cultural per a l'evolució i l'enriquiment de les societats. 

Avaluació:
1. Inicial
Taula d’observació per controlar si la participació és activa i generalitzada, quina és l’actitud (respectuosa, escolta activa, etc.).
2. Continua
Taula d’observació per controlar si la participació és activa i generalitzada, quina és l’actitud (respectuosa, escolta activa, etc.), i quins són els estereotips que apareixen i la valoració que se’ls hi atorga.
3. Final
Taula d’observació per controlar si la participació és activa i generalitzada, quina és l’actitud (respectuosa, escolta activa, etc.), i quins són els elements i la valoració que se’ls hi atorga. 

1 comment: