Mar Ortega, Elisabeth Martínez, Anna
Manchado i Paula Lozano
2n B – INSO
INS Montserrat Roig – 31/01/2017
MP8 Mediació Comunitària (Mingo Méndez)
INTRODUCCIÓ
Aquesta treball consistia en presentar a la resta del grup
classe un conflicte, i a partir de la fitxa d’anàlisi que nosaltres mateixes
havíem de preparar i repartir, les companyes l’analitzessin.
Per la nostra part, a part de dissenyar una nova fitxa d’anàlisi
de conflicte, amb les principals parts i conceptes per a l’anàlisi del
conflicte proposat (possibilitats de mediació, classificació segons la seva
visibilitat, segons les causes, “les 3 P del conflicte”, etc.), prèviament
també havíem d’analitzar-lo en grup, per tal de preparar la presentació per a
les companyes i de dinamitzar la sessió i resoldre els dubtes que poguessin
aparèixer. Posteriorment, havíem de reunir-nos de nou tot el grup per a la
elaboració de l’informe final.
El conflicte triat per a l’activitat és un conflicte
comunitari complex, entre els músics i veïns del Treme i la policia de
Nova Orleans, que ordenen als primers que deixin de tocar al carrer[1]. Apareix en els minuts
inicials del primer capítol de la tercera temporada de la sèrie de televisió Treme[2], una sèrie del director
David Simon (director de la fabulosa The Wire, molt recomanable també) i
produïda i emesa per la cadena nord-americana HBO. La sèrie es desenvolupa al
barri de Treme, el barri antic de la ciutat de Nova Orleans, després del
pas del huracà Katrina, que va arrasar la ciutat al 2005, sobretot les zones
més pobres, com és el cas de l’esmentat barri.
Treme representa tots els símbols de la
ciutat de Nova Orleans i de la cultura criolla del delta del Mississippi i el
golf de Louisana. És el bressol del jazz, del mestissatge, de la cuina i la
cultura criolla... i al Treme, la música no és un acompanyament, és la
banda sonora del barri i de la vida dels seus veïns i veïnes. És la identitat
de la comunitat. I també la principal font econòmica del barri i de la ciutat,
de forma directa o indirecta, a través del turisme. Sent així, “atacar” la
música i als músics resulta una font de conflicte inevitable.
A continuació presentem les tres fases del treball: el
disseny de la nova fitxa d’anàlisi (fitxa buida per a omplir), el nostre
anàlisi del conflicte (fitxa omplerta), i l’informe del conflicte analitzat.
[1] El clip del conflicte està disponible
en els següents enllaços: 1) Pàgina de Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=OWyZXul3RGA 2) Pàgina de Seriesdanko
per veure sèries online (primers minuts del capítol 1 de la Tercera temporada
de la sèrie Treme, de HBO): http://seriesdanko.com/capitulo.php?serie=590&temp=3&cap=01
[2] Es
tracta d’una sèrie fantàstica i molt recomanable, com totes les de David Simon.
Per saber-ne més, recomanem consultar la següent crítica de la sèrie,
disponible a la web de la revista TVISO: https://revista.tviso.com/treme-anatomia-de-new-orleans/
FITXA
D’ANÀLISI
(buida)
Títol del conflicte o del vídeo: Treme.
Conflicte comunitari.
Mediable
|
No mediable
|
Conflicte
segons la seva visibilitat
Latent
|
|
Manifest
|
|
Pseudoconflicte
|
|
Endèmic
|
|
Invisible
|
|
Inexistent
|
|
Emmascarat
|
|
Institucionalitzat
|
|
Conflicte
segons les causes
De relació
|
|
D’informació
|
|
D’interessos
|
|
Estructurals
|
|
De valors
|
|
Conflictes segons les parts
Intrapersonal
|
|
Interpersonal
|
|
Intragrupal
|
|
Intergrupal
|
|
Les Parts del conflicte
Part 1:
|
Part 2:
|
Altres (Part 3):
|
Posicions
Part 1:
|
Part 2:
|
Altres (Part 3):
|
Interessos
Part 1:
|
Part 2:
|
Altres (Part 3):
|
Necessitats
Part 1:
|
Part 2:
|
Altres (Part 3):
|
Emocions
expressades
Part 1:
|
Part 2:
|
Altres (Part 3):
|
Les terceres
parts
1. No son necessàries
|
2. Facilitador
|
3. Mediador
|
4. Conciliador
|
|
5. Àrbitre
|
6. Jutge
|
7. Altres
|
||
Procés:
1.
Fets
desencadenants:
|
2.
Polarització:
|
3.
Prejudicis
o estereotips:
|
4.
Altres:
|
Evolució del problema:
Tècnica de resolució de conflictes
1. Negociació
|
2. Facilitació
|
3. Mediació
|
4. Conciliació
|
|
5. Arbitratge
|
6. Judici
|
7. Altres
|
FITXA
D’ANÀLISI
(omplerta)
Títol del conflicte o del vídeo: Treme.
Conflicte comunitari.
Mediable
|
No mediable
|
Conflicte
segons la seva visibilitat
Latent
|
|
Manifest
|
El
conflicte esclata en l’espai públic.
|
Pseudoconflicte
|
|
Endèmic
|
No
és un conflicte puntual.
|
Invisible
|
|
Inexistent
|
|
Emmascarat
|
La
música i el soroll només és l’excusa.
|
Institucionalitzat
|
La
causa del conflicte i la seva gestió és de les institucions públiques de la
ciutat.
|
Conflicte
segons les causes
De relació
|
|
D’informació
|
|
D’interessos
|
Els interessos de cada part són diferents.
|
Estructurals
|
Desigualtat de poder entre les parts.
|
De valors
|
Els valors, prioritats... són diferents.
|
Conflictes
segons les parts
Intrapersonal
|
Conflicte de rols, indignació... (com ho percep
cada persona).
|
Interpersonal
|
|
Intragrupal
|
|
Intergrupal
|
Conflicte entre diferents grups i institucions.
|
Les Parts del Conflicte
1.
Policia
|
2.
Música
i veïns (comunitat del barri de Treme).
|
3.
Administració.
Govern local.
|
Posicions
1.
No volen que els músics segueixin tocant i fent
soroll al carrer.
|
2.
Volen seguir tocant i fent música.
|
3.
|
Interessos
1.
Complir amb la seva feina, amb la llei.
|
2.
Homenatjar a un amic mort, reivindicar la
identitat cultural del barri.
|
3.
Assegurar l’ordre, la seguretat i el control a la
ciutat.
|
Necessitats
1.
Seguretat,
afiliació.
|
2.
Reconeixement,
afiliació, identitat, autorealització.
|
3.
Seguretat
|
Emocions
expressades
1. Autoritat,
enuig, orgull.
|
2. Indignació,
injustícia, enuig, amor.
|
Les terceres
parts
1. No son
necessàries
|
2. Facilitador
|
3. Mediador
|
4. Conciliador
|
|
5. Àrbitre
|
6. Jutge
|
7. Altres
|
||
Procés:
1.
Fets
desencadenants: Els
músics toquen al carrer, de nit. Hi ha denúncia d’algun veí, i la policia
intervé.
|
2.
Polarització:
Els músics
reivindiquen el dret a homenatjar a un company amb música, i la identitat
cultural del barri de Treme.
|
3.
Prejudicis
o estereotips:
|
Evolució del problema:
- Els
músics toquen al carrer de nit, fan soroll i molesten a alguns veïns.
- Treme
és un barri de músics. La música és el tret distintiu del barri, la seva
identitat, i el principal interès turístic i econòmic (del barri i al ciutat).
- El
context és el de Nova Orleans posterior al drama de l’huracà Katrina, el barri
de Treme és dels més afectats, la població està enfadada amb el govern, i també
amb la policia. Hi ha corrupció i violència policial.
- La
policia també està enfadada, no té recursos ni suport.
Tècnica de resolució de conflictes
1. Negociació
|
2. Facilitació
|
3. Mediació
|
4. Conciliació
|
|
5. Arbitratge
|
6. Judici
|
7. Altres
|
INFORME DE MEDIACIÓ
Data: 2008
Sol·licitant: Associació de veïns de Treme.
ANÀLISI
Es tracta d’un conflicte manifest, que es fa públic a
l’esclatar el conflicte en l’espai públic, entre les dues parts implicades i
d’altres testimonis no implicats directament. A més, també es tracta d’un
conflicte endèmic, doncs no és un conflicte puntual entre les dues parts, sinó
un fet més d’un llarg historial d’enfrontaments entre uns i altres, i que no
sembla que hi hagi voluntat de resoldre per cap de les dues parts.
En aquest sentit és també un conflicte emmascarat, doncs
aquest conflicte només és la punta de l’iceberg d’un conflicte més complex que
afecta a altres parts, algunes no fàcilment identificables. Per tant, també es
tracta d’un conflicte institucionalitzat, que afecta a l’àmbit públic i a totes
les institucions de la ciutat de Nova Orleans, no només a la policia (una de
les parts directes del conflicte), sinó també a la classe política i a la
pròpia comunitat de Nova Orleans. Va més enllà del barri de Treme.
És un conflicte d’interessos, doncs els interessos de cada
part són diferents; un conflicte estructural, ja que hi ha una clara
desigualtat de poder entre les parts; i un conflicte de valors, doncs els
valors i les prioritats de cada part són clarament diferents i fins i tot
contradictòries.
És un conflicte entre dos grans grups, el de la policia, i
el de la comunitat de veïns i músics del Treme, sent doncs un conflicte
intergrupal. Al mateix temps també es dóna un conflicte intrapersonal, doncs és
una situació complicada i tensa, en la que cada persona viu el conflicte de
manera diferents: els músics detinguts potser tenen l’orgull ferit, estan
indignats, es veuen impotents... mentre que els policies potser estan
pressionats pels seus caps, en contradicció interna, o potser o viuen com una
demostració del seu poder i de la seva autoritat, l’orgull de la seva
professió. També podria donar-se un segon conflicte de caràcter intragrupal, si
és veritat el que anuncia el policia de que són alguns dels mateixos veïns els
que han denunciat a la resta pel soroll.
PARTS IMPLICADES
D’una banda, la comunitat de veïns i músics del Treme, de
l’altra, el grup de policies que intervé. Altres parts implicades podria ser
d’altres institucions públiques de Nova Orleans.
POSICIONS
La policia no vol que els músics segueixin tocant i fent
soroll al carrer. La comunitat de músics i veïns del Treme, per la seva banda,
volen seguir tocant.
INTERESSOS I NECESSITATS
La policia vol complir amb les directrius de la
seva feina i dels seus caps, i complir amb la seva feina i amb la llei. En
aquest sentit, volen evitar la resistència dels denunciats, garantint la
seguretat al carrer i la seva pròpia, a més de reafirmar la seva posició com a
grup, la seva afiliació. La comunitat de músics i veïns del Treme, per la seva
banda, vol homenatjar a un amic mort, reivindicar la identitat cultural del
barri.
Pel que fa a les necessitats, la policia té la necessitat
de la seguretat (física però també laboral i econòmica) i reafirmar la seva
autoritat envers la població, és a dir, la seva afiliació com a agents de la
autoritat. Expressen emocions d’autoritat, enuig, i orgull.
La comunitat, en canvi, té la necessitat de reivindicar la
identitat cultural del barri, d’autorealitzar-se com a músics, de reconeixement
a un company, i la afiliació com a músics i com a veïns del Treme, i tot el que
això implica. Expressen emocions d’indignació, injustícia, impotència, enuig, i
amor cap al company mort i cap a la seva professió.
PROCÉS
El fet desencadenant es produeix quan els músics toquen al
carrer, de nit, i la policia apareix degut a “les queixes d’alguns veïns pel soroll”,
i intervé per exigir als músics i als veïns i veïnes que els acompanyen que
parin i desallotgin el carrer.
La polarització es dóna entre la necessitat dels músics
d’homenatjar un company mort i de fer-ho segons la forma tradicional i la
identitat cultural del barri de Treme, i les “lleis modernes” i la obligació de
la policia d’actuar.
Els prejudicis que s’observen són: d’una banda, la
desigualtat de classe, el racisme, i la imatge dels músics del Treme com a
revolucionaris o persones conflictives; i de l’altra, la imatge negativa que la
comunitat té de la policia, que veu com a una enemiga de la comunitat.
PROBLEMA
Alhora d’analitzar aquest conflicte és necessari conèixer
el context cultural i polític de Treme, doncs no es tracta d’un conflicte
aïllat, sinó d’un conflicte més en la relació negativa entre la policia de Nova
Orleans i la comunitat del barri per diferents episodis de racisme i brutalitat
policial.
La situació, a més, es veu agreujada per la corrupció
política, l’augment de la criminalitat i la sensació d’abandonament que té la
comunitat del Treme després de la tragèdia de l’huracà Katrina, que ha arrasat
al barri, agreujant encara més la situació de pobresa i marginació en la que es
trobava la seva comunitat. La música és el símbol i la identitat del barri, i
la única llum d’esperança i nexe d’unió entre els diferents membres de la
comunitat.
D’altra banda, la policia també està enfadada i esgotada,
no té recursos ni suport, i la corrupció (també policial) no ajuda.
SOL·LUCIÓ
L’acceptació del fet distintiu del Treme, de que la música
és la identitat cultural del barri i també la principal font econòmica dels
seus habitants, a més d’un nexe d’unió comunitària i la via per escapar de la
situació dramàtica i de marginació en la que es troben. Entendre que atacar a
la comunitat de músics és atacar a tota la comunitat, i encendre una espurna en
una zona de la ciutat que ja és un polvorí, conflicte que no ajuda a ningú,
tampoc a la policia ni a la classe política.
La renuncia a fer l’homenatge al músic, i seguir de forma
independent amb les seves tradicions folklòriques.
Davant d’aquesta situació, suggerim tècniques de resolució
de conflictes transaccionals, com ara la mediació comunitària. També es podria
intentar iniciar un procés de facilitació, però potser seria una mesura més
apropiada per una resolució futura del conflicte o per a futurs conflictes
entre les parts, quan ja s’hagin acostat algunes posicions, i s’hagi arribat a
un clima d’entesa i reconeixement per ambdues parts.
En el moment actual, amb el clima de tensió existent,
potser no seria del tot positiu, mentre que la mediació, a través d’alguns
representants d’ambdues parts, sí que pensem que seria una bona tècnica per a
acostar posicions i resoldre de manera dialogada el problema.
La mediació en aquest cas compleix perfectament el
significat de la tècnica de resolució de conflictes, doncs és evident que per a
una bona convivència i un bon desenvolupament de la ciutat i dels seus habitants,
la comunicació entre policia i veïns (i músics) ha de ser com a mínim cordial i
no pas d’enfrontament directe i oposat.
Pel que fa a les tècniques a emprar en el procés de
mediació, suggerim:
- Emfatitzar la importància de la
música per a la comunitat i per a la pròpia ciutat, recordant també els
beneficis de la música i la cultura per a la ciutat i els seus habitants:
¿Com et sentiries si et trobessis en la
seva situació?
¿Què significa per a tu Nova Orleans?
¿Què és el que més t’agrada de la ciutat? ¿Com la descriuries a la gent que no
és de Nova Orleans?
¿Què busquen els turistes que arriben a
la ciutat? ¿On gasten els diners?
¿Què penses que aporta la música als
habitants de la ciutat? ¿I als joves?
¿Creus que la música pot ser un
al·licient per estudiar, per no apartar-se del mal camí, per reivindicar Nova
Orleans i reivindicar la seva reconstrucció i recuperació?
- Transmetre la idea de que la
policia també forma part de la comunitat, que també està pressionada per les
autoritats corresponents i que intenta complir amb una funció molt complicada i
bàsica també per a la comunitat:
¿Com creus que es senten els policies? ¿Penseu
que és fàcil la feina que fan?¿Què faries en el seu lloc?
¿Creus que és important la seva feina,
que és necessària? ¿Penseu que podríeu fer alguna cosa diferent per ajudar-los
o per millorar la relació amb ella?
¿Considereu que la policia és la
responsable de la situació marginal en la que us trobeu?
No comments:
Post a Comment