MP4 ATENCIÓ I SUPORT PSICOSOCIAL1
Durada: 131 h.
Professorat: Mingo Méndez
COMPETÈNCIA GENERAL
|
Atendre les persones en situació de
dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i
millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no
sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures
i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui
necessari.
|
Competències
professionals, personals i socials
a) Determinar les necessitats
assistencials i psicosocials de la persona en situació de dependència,
mitjançant la interpretació de la informació obtinguda sobre la persona a
través del pla d'atenció individual, respectant la confidencialitat de la
mateixa.
b) Organitzar les activitats d'atenció
a les persones en situació de dependència, afavorint la seva col·laboració i la
de la família, i tenint en compte les directrius establertes en el pla
d'atenció individualitzada.
d) Organitzar la intervenció relativa a
l'alimentació, supervisant els menús, preparant els aliments i administrant
quan sigui necessari.
e) Gestionar la documentació bàsica i
el pressupost de la unitat de convivència, optimitzant els recursos i
assegurant la viabilitat de la gestió econòmica.
f) Realitzar les activitats de
manteniment i neteja del domicili, garantint les condicions d'habitabilitat,
higiene i ordre, amb criteris de qualitat, seguretat i cura del medi ambient i,
si s'escau, tramitant la documentació pertinent.
i) Aplicar mesures de prevenció i
seguretat tant per a les persones en situació de dependència com per als
professionals, en els diferents àmbits d'intervenció.
n) Assessorar la persona en situació de
dependència, als familiars i cuidadors no formals, proporcionant pautes
d'actuació en la cura i l'atenció assistencial i psicosocial, i adequant la
comunicació i les actituds a les característiques de la persona interlocutora.
o) Resoldre les contingències amb
iniciativa i autonomia, mostrant una actitud autocrítica i buscant alternatives
per afavorir el benestar de les persones en situació de dependència.
r) Adaptar-se a les noves situacions
laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en els processos
productius, actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents
per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la informació i
la comunicació.
s) Actuar amb responsabilitat i
autonomia en l'àmbit de la seva competència, organitzant i desenvolupant el
treball assignat, cooperant o treballant en equip amb altres professionals en
l'entorn de treball.
t) Resoldre de forma responsable les
incidències relatives a la seva activitat, identificant les causes que les
provoquen, dins l'àmbit de la seva competència i autonomia.
u) Comunicar-se eficaçment, respectant
l'autonomia i competència de les diferents persones que intervenen en l'àmbit
del seu treball.
v) Aplicar els protocols i les mesures
preventives de riscos laborals i protecció ambiental durant el procés
productiu, per evitar danys en les persones i en l'entorn laboral i ambiental.
w) Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat
universal i de disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en
els processos de producció o prestació de servei.
x) Realitzar la gestió bàsica per a la creació i
funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat
professional.
y) Exercir els seus drets i complir amb les obligacions
derivades de la seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la
legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i
cultural.
z) Interpretar en llengua anglesa documents tècnics
senzills i les comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector
sociosanitària.
Unitats
de competència (qualificacions professionals)
UC_2-0250-11_2: Desenvolupar intervencions
d'atenció psicosocial domiciliària dirigides a persones amb necessitats
d'atenció sociosanitària.
|
UC_2-0251-11_2: Desenvolupar les activitats
relacionades amb la gestió i funcionament de la unitat convivencial.
|
Capacitats
clau
-
Resolució
de problemes
-
Organització
del treball
-
Responsabilitat
en el treball
-
Treball
en equip
-
Autonomia
-
Relació
interpersonal
- Capacitat d'iniciativa
Resultats
d’aprenentatge
UF1 Suport en el
desenvolupament dels hàbits d’autonomia personal i social .
RA1.Organitza l'entorn d’intervenció relacionant les necessitats d’autonomia
personal de les persones en situació de dependència amb les característiques de
la institució o el domicili.
RA2. Realitza activitats per al desenvolupament
d’hàbits autonomia personal i social amb les persones en situació de
dependència seleccionant-les en funció de les seves característiques.
RA3. Realitza l’acompanyament
en la gestió de les activitats de la vida quotidiana relacionant els recursos comunitaris
amb les necessitats de les persones en situació de dependència.
RA4. Realitza el seguiment de les intervencions de suport en el desenvolupament d’hàbits relacionant la informació extreta de diferents instruments d'avaluació.
UF2 Suport
en l’estimulació cognitiva de les persones.
RA1. Organitza l'entorn d’intervenció
relacionant les activitats de suport a l’estimulació cognitiva amb les
necessitats de les persones en situació de dependència.
RA2. Realitza activitats i exercicis de entrenament psicològic, rehabilitador i ocupacional amb les persones en
situació de dependència seleccionant-les en funció de les seves
característiques..
RA3. Realitza el seguiment de les intervencions de
suport en l’estimulació cognitiva i activitats relacionant la informació
extreta de diferents fonts amb els instruments i protocols d'avaluació.
Estructura
del mòdul
Unitats formatives
|
durada
|
inici
|
final
|
Pes
|
2a
convocatòria
|
UF1 Suport en el desenvolupament
dels hàbits d’autonomia personal i social
|
86 h
|
15/09/15
|
12/02/16
|
30%
|
Juny 2016
|
UF2 Suport en l’estimulació cognitiva
de les persones
|
45 h
|
15/02/16
|
29/05/16
|
20%
|
|
UF3 Suport en l’animació grupal
|
|||||
UF4 Suport en el desenvolupament de les
relacions socials
|
Metodologia
En el primer
curs d’aquest mòdul es treballarà des d’una aproximació teòrico-pràctica en
funció de les diferents Unitats Formatives (UFs) que el composen, relacionades
en el punt anterior. La docència d’aquestes UFs en el temps serà seqüencial i
en l’ordre de la seva numeració.
Cada UF anirà
precedida d’una presentació (mapa conceptual) perquè l’alumne tingui una visió
general del que estudiarà i per facilitar l’avaluació inicial que ens permetrà
partir dels aprenentatges ja assolits per l’alumnat i adaptar-nos a les
necessitats específiques del mateix.
Al llarg del
curs desplegarem diferents tipus d’activitats que tindran com a referents els
aprenentatges guiats, cooperatius i autònoms. Així l’alumnat tindrà sempre un
punt de referència (el professorat), i treballarà individualment o en grup.
Es faran
activitats d’estudi de casos: analitzar, elaborar i avaluar registres;
plantejar estratègies i recursos de recolzament psicosocial; etc.
Les
estratègies d’ensenyament–aprenentatge que s’utilitzaran en aquest mòdul, entre
d’altres, són: activitats amb les TIC per obtenir i analitzar informació;
explicacions del professorat; debats i treball en petit grup o grup classe; a
més de la realització d’activitats i treballs individuals, com la lectura
obligatòria del llibre “El curiós incident del gos a mitjanit” autor Mark
Haddon. Les sortides acadèmiques que es faran, són obligatòries i avaluables.
Avaluació i criteris d'avaluació
El professorat partirà abans de cada
unitat formativa d’una avaluació inicial per establir els coneixements previs
que té l’alumnat sobre la matèria.
L’avaluació
serà contínua i formativa a partir de les activitats i actitud de l’alumnat .
Al final de cada UF s’ obtindrà una qualificació numèrica. La nota final del
mòdul serà la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cadascuna de
les quatres Unitats Formatives distribuïdes en els dos cursos.
L’
actitud estarà recollida en els criteris d’ avaluació.
Cadascuna
de les UF s’avaluarà a partir dels treballs realitzats individualment o en
equip, del seguiment diari del treball, de la participació a classe i actitud.
Cada UF es resoldrà amb
una qualificació quantitativa de 0 a 10 (l’aprovat es a ≥5). Per superar i fer la mitjana del
Mòdul cal que totes les UF tinguin una qualificació mínima de 5.
El pes
específic de la UF s’aplicarà a la nota entera obtinguda després de fer el
corresponent arrodoniment. Tots els arrodoniments es faran a l’alça a partir de
l’aprovat (x≥5) i de les 50 centèsimes (x’50=x+1 però x’49=x).
Es tindran en compte uns criteris transversals per avaluar el procés de treball de l’alumnat,
aquests són els següents:
1.
La coherència i claredat de les respostes.
2.
Interpretació dels continguts teòrics per a la seva transferència als casos pràctics.
3.
Contextualització de la resolució dels casos pràctics.
4.
Capacitat de reflexió i anàlisi.
5.
Capacitat de síntesi i estructuració.
6.
Aprofundiment en els continguts.
7.
Correcció gramatical i ortogràfica.
8.
Interrelació dels continguts.
9.
L’assistència
a classe així com la participació en totes les activitats que es duguin a
terme.
10. També es valorarà l’aportació de
l’experiència personal, o qualsevol altre aportació que pugui enriquir al grup.
11. La puntualitat i presentació acurada
dels treballs. Els treballs s’han de presentar dins del termini establert, un
cop exhaurida la data d’entrega no es recolliran treballs.
12. L’actitud de l’alumne/a davant els
companys, professors i materials.
Fons de documentació
·
M. Emilia Díaz y Mª José Tello. Editorial Altamar. 2012. “Atenció i Suport Psicosocial “. (CFGM
Atenció a Persones en Situació de Dependència. Serveis a la Comunitat)
·
Mark Haddon. Publicaciones y Ediciones Salamandra S.A.
2011 “El curiós incident del gos a mitjanit”.
·
Altres materials:
o
vídeos de temàtica adient al contingut treballat per documentar o aplicar
les diferents activitats que volem treballar.
o articles o materials
complementaris específics de les diferents UF.
DIARI DE CLASSE
DIARI DE CLASSE
Dimarts/Dimecres 15/16 Setembre 2015
Presentació personal i dinàmica de presentació entre els alumnes.
Repartir la Presentació del M04 i UF1
PRESENTACIO DE DIAPOSITIVES
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Ubicar el M04 en relació a la resta de mòduls del CM,
Explicar breument els continguts dels mòdul M04 i UF1
Qüestionari d'avaluació 0 de la UF1
1. a. Quines activitats extra-escolars o d'interès personal has fet?
b. Per quan de temps?
c. T'agradava o ho feies obligat/da?
d. De quina manera vas aprendre? tenies interès? els companys i el professor et motivaben?
e. Tenies talent?
f. Podries ensenyar aquestes activitats a altres companys? a tota la classe? a col.lectius en situació de dependència?
2. a. Com tractaries de convèncer a una companya o a tu mateixa a seguir una dieta sana?
b. Com la/el motivaries?
c. i a deixar de fumar?
d. i a treure bons resultats acadèmics?
Posada en comú de les seves respostes, si tenim temps, podem jugar amb aquest video,
Divendres18 Setembres 2015
no anava internet i hem fet les explicacions amb el llibre,
hem arribat fins el tema de la motivacio,
els alumnes han fet l'activitat 1 i 2 i s'ha corregit.
els he demanat fotos de quan eren petits per l'activitat dels estadis de piaget per la setmana propera.
hem fet el test d'intel.ligencies multiples, i s'ho han corregit.
m'ho han donat, fare un buidatge i el compartire amb la tutora, la Miriam.
La Miriam fara els grups de la primera activitat dels dos grups i me'ls passara per e.mail, llavors jo el penjare al blog de classe,
tenia les fitxes per començar amb les activitats dels alumnes pero les repartire el proper dia.
Un test d'intel.lències múltiples serveix per saber de quina manera els agrada aprendre a la majoria dels alumnes, també per saber quines habilitats dominen i fins i tot podrien motivar als seus companys a aprendre.
test IM de 56 preguntes
http://profesorfrancisco.wikispaces.com/file/view/testinteligencias.pdf/218803410/testinteligencias.pdf
test IM de 35 preguntes
https://docs.google.com/document/d/1TWTI19D1IGmp3faBCcyM4YWzBo0alIQKaKS1rsrhuTs/edit?hl=es
Demanar als alumnes que s'autoevaluïn i determinin quina és la seva intel.ligència dominant.
Agrupar els alumnes segons la seva IM dominant i demanar que preparin una activitat que puguin ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.
D'aquesta manera, i indirectament, treballarem els conceptes d'INTEL.LIGENCIA, ACTITUD I MOTIVACIÓ.
Tot aquest procés d'ensenyament/aprenentatge ens hauria de servir d'exemple per il.lustrar les diferents teories de l'aprenentatge que explicarem mes endevant amb aquesta presentació de diapositives.
Si vols conèixer més sobre aquest tema, et recomanem: Test on line d'intel.ligències múltiples:
http://www.conocimientosweb.net/portal/quizz.php?file=quizz/general4.htm
http://www.psicoactiva.com/tests/inteligencias-multiples/test-inteligencias-multiples.htm
Agrupar els alumnes in IM dominants i demanar que es preparin una activitat per ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.
Suggeriments:
Lingüística: Explicar un acudit, una anècdota, un conte...
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Interpersonal: Dramatitzar un acudit, una anècdota, un conte...
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Intrapersonal: Explicar una experiència personal, les emocions que li van provocar i quin sentiment o record li va deixar aquella experiència. Dirigir una sessió de relaxació.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Kinestèsica: Ensenyar una coreografia, un ball o una sessió d'aeròbic o kick-boxing.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Musical: Ensenyar una cançó, un ritme de percussió amb peus i mans, o body-dub,
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Logic-matemàtica: Ensenyar a completar un puzzle, un cub rubbick,
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Naturalista: Ordenar les taules de la classe amb precisió, ordenar i classificar objectes personals dins d'un bolso, o maleta, o calaix; fer un mandala amb objectes quotidians.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Visual-Espaial: fer fotografies significatives de cadascú, és a dir, que reflecteixin el caràcter de la persona, o fer una composició visual, o un dibuix.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
fer fotografies de totes aquestes actuacions per tal d'aprofitar-les alhora d'explicar els continguts teòrics de la UF.
Dilluns 21 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dimarts 22 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dimecres 23 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dijous 24 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
introduccio a les corrents psicologiques,
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html
Divendres 25 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
introduccio a les corrents psicologiques
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html
Dilluns 28 Setembre 2015
TEORIES D'APRENENTATGE
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html
Dimarts 29 Setembre 2015
TEORIES D'APRENENTATGE
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html
Nadal
Presentació personal i dinàmica de presentació entre els alumnes.
Repartir la Presentació del M04 i UF1
PRESENTACIO DE DIAPOSITIVES
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Ubicar el M04 en relació a la resta de mòduls del CM,
Explicar breument els continguts dels mòdul M04 i UF1
Qüestionari d'avaluació 0 de la UF1
1. a. Quines activitats extra-escolars o d'interès personal has fet?
b. Per quan de temps?
c. T'agradava o ho feies obligat/da?
d. De quina manera vas aprendre? tenies interès? els companys i el professor et motivaben?
e. Tenies talent?
f. Podries ensenyar aquestes activitats a altres companys? a tota la classe? a col.lectius en situació de dependència?
2. a. Com tractaries de convèncer a una companya o a tu mateixa a seguir una dieta sana?
b. Com la/el motivaries?
c. i a deixar de fumar?
d. i a treure bons resultats acadèmics?
Posada en comú de les seves respostes, si tenim temps, podem jugar amb aquest video,
Divendres18 Setembres 2015
no anava internet i hem fet les explicacions amb el llibre,
hem arribat fins el tema de la motivacio,
els alumnes han fet l'activitat 1 i 2 i s'ha corregit.
els he demanat fotos de quan eren petits per l'activitat dels estadis de piaget per la setmana propera.
hem fet el test d'intel.ligencies multiples, i s'ho han corregit.
m'ho han donat, fare un buidatge i el compartire amb la tutora, la Miriam.
La Miriam fara els grups de la primera activitat dels dos grups i me'ls passara per e.mail, llavors jo el penjare al blog de classe,
tenia les fitxes per començar amb les activitats dels alumnes pero les repartire el proper dia.
Un test d'intel.lències múltiples serveix per saber de quina manera els agrada aprendre a la majoria dels alumnes, també per saber quines habilitats dominen i fins i tot podrien motivar als seus companys a aprendre.
test IM de 56 preguntes
http://profesorfrancisco.wikispaces.com/file/view/testinteligencias.pdf/218803410/testinteligencias.pdf
test IM de 35 preguntes
https://docs.google.com/document/d/1TWTI19D1IGmp3faBCcyM4YWzBo0alIQKaKS1rsrhuTs/edit?hl=es
Demanar als alumnes que s'autoevaluïn i determinin quina és la seva intel.ligència dominant.
Agrupar els alumnes segons la seva IM dominant i demanar que preparin una activitat que puguin ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.
D'aquesta manera, i indirectament, treballarem els conceptes d'INTEL.LIGENCIA, ACTITUD I MOTIVACIÓ.
Tot aquest procés d'ensenyament/aprenentatge ens hauria de servir d'exemple per il.lustrar les diferents teories de l'aprenentatge que explicarem mes endevant amb aquesta presentació de diapositives.
Si vols conèixer més sobre aquest tema, et recomanem: Test on line d'intel.ligències múltiples:
http://www.conocimientosweb.net/portal/quizz.php?file=quizz/general4.htm
http://www.psicoactiva.com/tests/inteligencias-multiples/test-inteligencias-multiples.htm
Agrupar els alumnes in IM dominants i demanar que es preparin una activitat per ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.
Suggeriments:
Lingüística: Explicar un acudit, una anècdota, un conte...
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Interpersonal: Dramatitzar un acudit, una anècdota, un conte...
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Intrapersonal: Explicar una experiència personal, les emocions que li van provocar i quin sentiment o record li va deixar aquella experiència. Dirigir una sessió de relaxació.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Kinestèsica: Ensenyar una coreografia, un ball o una sessió d'aeròbic o kick-boxing.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Musical: Ensenyar una cançó, un ritme de percussió amb peus i mans, o body-dub,
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Logic-matemàtica: Ensenyar a completar un puzzle, un cub rubbick,
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Naturalista: Ordenar les taules de la classe amb precisió, ordenar i classificar objectes personals dins d'un bolso, o maleta, o calaix; fer un mandala amb objectes quotidians.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
Visual-Espaial: fer fotografies significatives de cadascú, és a dir, que reflecteixin el caràcter de la persona, o fer una composició visual, o un dibuix.
Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:
fer fotografies de totes aquestes actuacions per tal d'aprofitar-les alhora d'explicar els continguts teòrics de la UF.
Dilluns 21 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dimarts 22 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dimecres 23 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
Dijous 24 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
introduccio a les corrents psicologiques,
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html
Divendres 25 Setembre 2015
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html
introduccio a les corrents psicologiques
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html
Dilluns 28 Setembre 2015
TEORIES D'APRENENTATGE
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html
Dimarts 29 Setembre 2015
TEORIES D'APRENENTATGE
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html
Dimecres 30 Setembre 2015
Nadal
No comments:
Post a Comment