Friday, April 28, 2017

MR 1617 INSO MP8 TALLER D'INTERCULTURALITAT: 2N B INSO: AYOUB CHMARKH, DAVID VELASCO, MARTA VILADOMIU

Fitxa d'implementació:
Dinàmica del mòdul de mediació.
Ayoub Chmarkh, David Velasco, Marta Viladomiu
2n B INSO

Fitxa d'interculturalitat
Participants: 20 Usuaris
Durada: 90 Min

Interculturalitat:

Fa referència a la interacció entre grups de persones de diverses cultures o procedència en un mateix territori social. De manera que mitjançant la convivència, el tracte respectuós i de tolerància es produeix l'enriquiment de les dues parts, tant culturalment i socialment com de manera personal. És un model de convivència basat en la cohesió, la integració i l'aprenentatge mutu.


Objectius operatius:

- Transmetre coneixements sobre interculturalitat.
- Treballar la interculturalitat mitjançant dinàmiques de lleure.
- Explicar conceptes relacionats amb la interculturalitat.


Recursos:

- 20 bolígrafs
- 30 Fulles de paper
- 5 Cartolines
- 22 Cadires
- Pissarra

Metodologia de treball:

Preparació de la sessió.

Es començarà amb una activitat de presentació per coneixer’ns entre tots i totes. Els participants de la sessió es posaran en rotllana i aniran dient els seus noms. El primer dirà el seu nom. Però el segon dirà el seu nom i el del seu company o companya anterior. I així successivament fins el final. D’aquest manera s’introdueixen els participants i els TIS també en un ambient de confiança. També poden dir a més del seu nom alguna cosa d’ells.

Desenvolupament de les activitats.

Aquesta fase es divideix en dues activitats. Començarem per una primera activitat que s’anomena el Carter. Es basa en que els alumnes se seuen en cadires i una persona de peu. Diu que porta una carta per...i diu una característica que vegi en el grup. De manera que tots els que tinguin aquella característica han d’aixecar-se i buscar un altre lloc. Com que n’hi ha una cadira menys del total de persones, sempre hi haurà una persona de peu i farà el mateix. Al principi es comença amb aspectes rutinaris, color de camiseta, sabates, i poc a poc s’anirà introduint conceptes del tema. Conceptes principals serien rumor, prejudici, discriminació i interculturalitat.

La segona activitat tracta el concepte del rumor de manera més especifica. Es demanarà que cinc voluntaris surtin de classe o s’allunyin del grup. Després es demana que vingui una persona i se li explicarà una història. Aquesta persona li ha de dir a la segona i així successivament. Després l’ultim ha d’explicar la història. De manera que es mostra al grup com la informació de boca en boca canvia molt i cada persona va afegint informació i treien coses. Fins que arriba a un punt en el qual el rumor comença a perjudicar a la persona sobre la qual es fa. I condiciona la nostra manera de pensar i relacionar-se amb aquesta.

S’ha pensat en una tercera activitat de reserva relacionada amb el prejudici. En el qual es treballa aquests concepte relacionat amb idees preconcebudes i com condiciona la nostra perspectiva en relació a un col·lectiu de persones. Es mostra una imatge o explicar una situació i es para deixant que els joves pensin i diguin que pensen que passarà o de que es tracta. Després se’ls hi diu com acaba realment. De manera es mostra que les coses no sempre són el que semblen o el que creiem que serà. Un prejudici marcat per les nostres idees preconcebudes respecta una persona.

Conclusió de la sessió:

Els joves se seuen en rotllana després d’haver finalitzat les dinàmiques. I aniran expressant idees i pensament que els hi ha originat la sessió. Quina activitat els hi ha agradat millor. I com creuen que els hi ha influenciat per canviar la seva perspectiva de relació amb la diferència. Però sobretot ens focalitzem en les emocions originades, ja que tractarem amb joves de minoria ètnica i sensibles respecte al tema. Després es dona per acabada la sessió al haver donat les gràcies per la seva atenció.

Avaluació de la sessió:

Av. Inicial i final

Per tal de dur a terme l’avaluació s’ha pensat en establir l’esquema trifàsic de avaluació inicial, continua i final. Pel que fa a l’avaluació inicial i final, creiem que de manera oral s’aniria preguntant respecte el tema i les activitats, i el conceptes temàtics. Al principi sent un grup jove l’avaluació no aniria focalitzada tant en la conceptualització com en experiències diàries i coneixements de cultura general.

Av. Continua

Durant aquesta fase es realitza una avaluació basada en la metodologia d’observació. Mitjançant la qual els TIS aniran observant l’actitud, la relació entre companys i companyes i l’evolució que vagin fent. A més dels pensaments i emocions que expressen en relació al tema. D’aquesta manera es va determinant en quin grau es va realitzant l’aprenentatge i els objectius assolits per parts dels usuaris. S’ha pensat en utilitzat un instrument llista de control amb indicadors avaluables fixats prèviament i que s’aniran controlant per part dels TIS.









Instrument d’avaluació continua:

Indicadors:
No

Es saluden entre ells i elles



Utilitzen afirmacions culturals



S'ajuden mútuament



Participen activament en l'activitat



Respecten les opinions diferents



Treballen en grup



Expressen les seves emocions en relació



Debaten els conceptes temàtics



Expliquen experiències pròpies



Mostren prejudicis cap a companys



Els hi agrada l’activitat



Mostren interès per la interculturalitat



Saben explicar el que és un rumor



Fan preguntes i volen aprendre més




No comments:

Post a Comment