TIPUS DE CONFLICTES I FITXA D’ANÀLISI- Títol del conflicte,
text, vídeo, imatge : ________________________________
Segons la possibilitat
de mediació:
1. Mediables( Desacords familiars,
veïnals, laborals ,escolars…)
2.
No mediables( Abús, submissió o violència)
Conflicte segons la seva
visibilitat:
A.
Latent o reconegut per les parts
B. Manifest o reconegut i públic
C.
Pseudoconflicte, manifest per les parts implicades però
no públic
D. Endèmic, quan no sembla haver-hi
la voluntat de resoldre’l i es veu com a “normal”
E.
Invisible quan una de les parts se sotmet a l’altra
F.
Inexistent quan la part perjudicada creu merèixer la
situació de desequilibri
G. Emmascarat quan només es percep
una petita part del conflicte i no la totalitat
H.
Institucionalitzat quan la seva gestió depèn
d’institucions públiques.
Conflicte segons les
causes:
A. Conflicte de relació o de
convivència manifestant-se amb insults, baralles…
B.
Conflicte d’informació o de desinformació, per rumors o
confusions.
C. Conflicte d’interessos, per
necessitats incompatibles o percebudes com a tal.
D. Conflicte estructural, per
opressió, desequilibris, desigualtat entre grups.
E. Conflicte de valors, quan el
sistema de valors són aparentment incompatibles.
Conflicte segons les
parts:
A. Intrapersonal (a l’interior de
la persona), frustració, conflicte d’interessos, conflicte de rols...
B. Interpersonal entre parelles,
família, veïns, companys, amics
C.
Intragrupals
D. Intergrupals (entre
institucions, nacions, estats…)
Les tres parts del
conflicte: protagonistes, procés i problema
Les
parts en conflicte
|
1) Llatins
2) Africans
|
Posicions
- Què?
|
1) Llatins:
Creuen tenir el dret de mofar-se d’altres bandes i es creuen millors.
2) Africans:
Creuen que estan infravalorats però, per una altra banda també es creuen
millors que els altres.
|
Interessos
- Per què?
|
Les dues parts tenen els mateixos interessos, ja que
volen el respecte i el poder a banda de reivindicar la seva nacionalitat i el
seu sentiment d’identitat cultural. Per aconseguir-ho ho fan a través de la
por, humiliacions, etc.
|
Necessitats
|
Seguretat
Reconeixement
Afiliació
Autorealització
Respecte
|
Emocions expressades:
1.- Rabia/ Inferioritat/Falta autoestima
2.- Por /Sentiment de subsistència
Altres parts afectades
1.- Professora
2.- La resta de companys i companyes
Les terceres parts:
a)
No són necessàries
b)
Facilitadors
c) Mediadors
d) Conciliadors
e)
Arbitres
f)
Jutges
g)
Altres____________________
Procés:
a)
Fets desencadenants: Dibuix de burla
b)
Polarització i espiral:
Conflicte entre bandes
c)
Estereotips: Racisme i xenofòbia
Problema:
Identificar els aspectes rellevants del problema i dels que no
ho són:
-L’alumnat s’agrupa segons la seva nacionalitat.
-Hi ha rivalitat entre els diferents grups.
-L’agressivitat com a valor.
-La reputació i la protecció a les persones del mateix grup com
a prioritat a la vida.
Quina tècnica de solució de conflictes es suggereix?
●
TRADICIONALS
-
Negociació
- Mediació
- Conciliació
-
Facilitació
●
ADVERSALS
-
Transació
-
Arbitratge
-
Judici
Possibles solucions:
-Fer veure a les parts, a través de
dinàmiques, que tenen moltes característiques en comú.
-Escriure a un paper la seva
història i compartir-la amb els i les companys/es perquè vegin que tots i totes
han viscut situacions difícils, han patit les mateixes discriminacions…
-Realitzar dinàmiques de resolució
de conflictes per tal que aprenguin a resoldre les seves diferències sense
violència.
-Treballar les habilitats socials
per tal de millorar les seves relacions interpersonals.
-Realitzar dinàmiques de cohesió de
grup.
INFORME
Data: 27 de gener de 2017
Sol·licitant: Llatins
ANÀLISI
És un conflicte mediable en un
context escolar.
Manifest endèmic, ja que cap de les
parts mostra predisposició a resoldre’l i també és emmascarat perquè és visible
per tota la classe i la professora però només es percep una petita part del
conflicte i, a poc a poc es va veient el conflicte en la seva totalitat.
Segons les causes, és un conflicte
de relació o convivència que es manifesta a través d’insults, baralles… també
és un conflicte d’interessos per necessitats percebudes com a incompatibles,
estructural per la desigualtat entre els grups i de valors per ser aparentment
incompatibles.
Pel que fa als protagonistes tenen
un conflicte intrapersonal perquè tenen conflictes interiors per la seva
situació personal i, al mateix temps interpersonal, ja que el conflicte passa
entre companys i companyes. És per aquest motiu que el considerem alhora
intergrupal perquè són bandes de diferents nacionalitats enfrontades entre
elles.
PARTS IMPLICADES: Dues
bandes: els africans i el llatins (altres parts implicades podrien ser els
companys de classe).
POSICIONS
En aquest cas hi ha dues bandes enfrontades: els llatins i els
africans. Cada banda es creu millor que l’altra i els llatins fan un dibuix a
classe per ridiculitzar als africans però no troben resposta d’aquests en
aquesta ocasió.
INTERESSOS I NECESSITATS
Les dues parts tenen els mateixos interessos, ja que volen el respecte i
el poder a banda de reivindicar la seva nacionalitat i el seu sentiment
d’identitat cultural. Per aconseguir-ho ho fan a través de la por,
humiliacions, etc.
Tots mostren sentiments de tristesa, ràbia, frustració, rancor, dolor,
orgull i falsa seguretat.
Les dues bandes comparteixen necessitats (però no s’adonen) de
seguretat, reconeixement, afiliació, respecte i autorealització.
PROCÉS
El fet desencadenant ha sigut un
dibuix on una de les bandes (llatins) representa gràficament a l’altra
(africans) exagerant els seus trets característics per ridiculitzar-los i
d’aquesta manera guanyar respecte deixant a l’altra banda com a inferiors. A
través d’aquest conflicte sorgeix el tema de la discriminació i de les
situacions més desfavorides.
La professora els explica
l’holocaust relacionant-lo amb la seva actitud per intentar que mentre
aprenguin, també puguin solucionar i veure el seu conflicte de manera més clara
(mirant de manera objectiva, des de fora del conflicte).
PROBLEMA
La falta de tolerància i respecte entre persones de diferents
nacionalitats.
El rancor acumulat i la mancança en la intel·ligència
emocional.
SOLUCIÓ
-Fer veure a les parts, a través de
dinàmiques, que tenen moltes trets en comú.
-Escriure a un paper la seva
història i compartir-la amb els i les companys/es perquè vegin que tots i totes
han viscut situacions difícils, han patit les mateixes discriminacions, etc.
-Realitzar dinàmiques de resolució
de conflictes per tal que aprenguin a resoldre les seves diferències sense
violència.
-Treballar les habilitats socials
per tal de millorar les seves relacions interpersonals.
-Realitzar dinàmiques de cohesió de
grup.
TIPUS DE CONFLICTES I FITXA D’ANALISI- Títol del conflicte
,text,video,imatge : ________________________________
Segons la possibilitat
de mediació:
3. Mediables( Desacords familiars,
veinals, laborals ,escolars…)
4.
No mediables( Abus, submissió o violencia)
Conflicte segons la seva
visibilitat:
I.
Latent o reconegut per les parts
J.
Manifest o reconegut i public
K.
Pseudoconflicte, manifest per les pàrts implicades però
no públic
L.
Endemic ,quan no sembla haber hi la voluntat de
resoldre’l i es veu com a “normal”
M.
Invisible quan unes de les parts se sotmet a l’altre
N.
Inexistent quan la part perjudicada creu mereixer la
situació de desequilibri
O.
Enmascarat quan nomes es percep una petita part del
conflicte i no la totalitat
P.
Institucionalitzat quan la seva gestió depen
d’institucions públiques.
Conflicte segons les
causes:
F.
Conflicte de relació o de convivència manifestant-se
amb insults, baralles…
G.
Conflicte d’informació o de desinformació, per rumors o
confusions.
H.
Conflicte d’interessos, per necessitats incompatibles o
percebudes com a tal.
I.
Conflicte estructural, per opresió, desequilibris,
desigultat entre grups.
J.
Conflicte de valors, quan el sistema de valors són
aparentment incompatibles.
Conflicte segons les
parts:
E.
Intrapersonal o a l’interior de la persona, frustració,
conflicte d’interessos, conflicte de rols
F.
Interpersonal entre parelles, familia, veïns, companys,
amics
G.
Intragrupals
H.
Intergrupals (entre institucions, nacions i estats…)
Les tres parts del
conflicte: protagonistes, procés i problema
Les
parts en conflicte
|
|
Posicions
- Què?
|
|
Interessos
- Per què?
|
|
Necessitats
|
|
Emocions expressades:
1.-
2.-
Altres parts afectades
1.-
2.-
Les terceres parts:
h)
No són necessaries
i)
Facilitadors
j)
Mediadors
k)
Conciliadors
l)
Arbitres
m) Jutges
n)
Altres____________________
Procés:
d)
Fets desencadenants:
e)
Polarització i espiral:
f)
Estereotips:
Problema:
Identificar els aspectes rellevants del problema i dels que no
ho són:
Quina tècnica de solució de conflictes suggereixes?
●
TRADICIONALS
-
Negociació
-
Mediació
-
Conciliació
-
Facilitació
●
ADVERSALS
-
Transació
-
Arbitratge
-
Judici
Possibles solucions:
No comments:
Post a Comment