MAITE LORES
EVELYN PARRAS
3. PROGRAMACIÓ DE LA INTERVENCIÓ
Fitxa de la implementació
QUI SÓC?
|
|
Durada
|
90
minuts (aproximadament)
|
Edat
|
Menors
de 10 a 14 anys
|
Mida del grup
|
Grup
de 10 a 15
|
Objectius
|
● Identificar els
prejudicis i els estereotip
●
Comprendre la
funció dels estereotips i les raons per les quals es mantenen.
●
Prendre
consciència de la necessitat d'eradicar tot tipus de discriminació i actuar
en conseqüència.
|
Material
|
- Aula
- Taules i cadires
- Adhesius blancs
per escriure-hi
- Bolígrafs
- Fulls d’avaluació
(annexos)
|
Desenvolupament
|
❖ Escalfament (20 min)
Començarem la sessió amb la presentació de la sessió i del
grup. Farem una rotllana i una de les dinamitzadores es posarà al centre i
farem preguntes sobre els gustos d'aquesta persona com per exemple quin tipus de
música creieu que li agrada? Quin tipus de menjar li pot agradar? La platja o la muntanya?, etc. i hauran de dir
perquè pensen que li agrada allò. Després comprovarem si el que han pensat sobre aquesta
persona sense conèixer-la, és veritat o no.
En acabar, explicarem que són els prejudicis i ho relacionarem amb el que ha passat i les seves conseqüències.
v Aprenentatge i consolidació
Després
assignarem a cada participant del grup un personatge. Els hi enganxarem un
adhesiu a l'esquena amb el personatge sense que ell sàpiga
el que és. Quan tothom tingui el seu adhesiu, hauran de caminar per la sala i
observar quina reacció o actitud tenen els seus companys davant d'ell per després explicar com s'ha sentit amb la resta de companys i si sap
perquè han actuat així i quin personatge tenen.
Seguidament farem un rol-playing amb els mateixos personatges i un encarregat del grup. Ens imaginarem que hem anat de colònies a una casa rural al mig del bosc, després de sopar fem els jocs de nit en la sala de jocs, ja que fa mal temps i plou molt. Quan millor s'ho estan passant, se n'adonen que els tutors no hi són i que la sala està tancada. Se senten uns sorolls molt estranys cada vegada més a prop i poc després apareix un grup de zombis amb ganes de sang. Es troben atrapats i morts de por quan un dels nens descobreix que sota la taula hi ha una trapa que dóna a un soterrani on es poden amagar i salvar-se, però només hi caben 8 nens. L'encarregat del grup ha de decidir a qui salva i a qui deixa per a menjar dels zombis fins que algú vingui a rescatar-los. Després seurem a terra, a l'esquerra els que han sigut salvats i a la dreta els que no. L'encarregat del grup ens hi haurà d'explicar perquè ha salvat a uns i a altres no. També ens hauran d'explicar com s'han sentit els que no han sigut salvats i què haguessin fet ells si haguessin hagut de triar.
❖ Cloenda
Per
finalitzar la sessió, farem una rotllana i un per un els hi preguntarem qui o
com els hi agradaria ser si poguessin escollir i per què.
Per
últim farem una posada en comú per valorar el grau de satisfacció dels
infants i farem un petit qüestionari en veu alta.
En
aquesta fase aprofitarem per a fer una valoració de les dinàmiques.
|
Avaluació
|
❖ Inicial
La
durem a terme mitjançant la taula d’observació en l’activitat d’escalfament
valorarem els coneixements sobre els prejudicis. (Annex 8.1)
❖ Continua
La
durem a terme mitjançant una graella d’observació amb diferents indicadors.
(Annex 8.2)
❖ Final
Finalment,
avaluarem la consecució dels objectius a través d’un breu qüestionari en veu
alta amb preguntes obertes. (Annex 8.3).
|
8. ANNEXES
GRAELLA D´OBSERVACIÓ
INDICADORS
|
SI/NO
|
QUANTS?
|
Han entès la
dinàmica?
Han
participat?
Han tingut
primeres impressions sobre persones desconegudes ?
Han sabut
expressar-se?
Han utilitzat
el llenguatge no verbal de manera inconscient?
I de manera
conscient?
Saben que són
els prejudicis?
|
|
|
8.2 Avaluació contínua
GRAELLA D´OBSERVACIÓ
INDICADORS
|
SI/NO
|
QUANTS?
|
Han entès la dinàmica?
Han participat?
ALTRES
|
|
|
8.3 Avaluació final
QÜESTIONARI OBERT
INDICADORS
|
OBSERVACIONS
|
Sabeu que són els prejudicis?
Creieu que els prejudicis ens afecten en la relació amb els altres?
Us adoneu com sorgeixen de manera inconscient?
Creieu que us han prejutjat alguna vegada?
Creieu que els podem controlar?
De quina manera?
Com ens afectaria en les relacions?
ALTRES
|
|
--> Degut a canvis en el coL·lectiu, hem agut de dur a terme una adaptació de la fitxa:
Nom del taller
|
Qui sóc?
|
Durada
|
1,30h
|
Edat
|
Més de 18 anys
|
Mida del grup
|
10 a 15
|
Objectius
|
· Identificar els prejudicis i els estereotip
· Comprendre la funció dels estereotips i les raons per les quals es mantenen.
· Prendre consciència de la necessitat d'eradicar tot tipus de discriminació i actuar en conseqüència.
|
Material
|
- Aula
- Taules i cadires
- Adhesius blancs per escriure-hi
- Bolígrafs
- Fulls d’avaluació (annexos)
|
Desenvolupament
|
Escalfament (20 min)
Començarem la sessió amb la presentació de la sessió i del grup. Farem una rotllana i una de les dinamitzadores es posarà al centre i farem preguntes sobre els gustos d´aquesta persona com per exemple quin tipus de música creieu que li agrada? quin tipus de menjar li pot agradar? la platja o la muntanya?... i hauran de dir perquè pensen que li agrada allò. Desprès comprovarem si el que han pensat sobre aquesta persona sense conèixer-la, és veritat o no.
Llavors explicarem que són els prejudicis i ho relacionarem amb el que ha passat i les seves conseqüències. (Annex 8.4)
Aprenentatge i consolidació
Després assignarem a cada participant del grup un personatge (Annex 8.5). Els hi donarem uns minuts perquè cada persona pensi com tracta la societat i ell/a mateix/a el personatge assignat. Després cada personatge es posarà en comú i es farà un petit debat per reflexionar sobre el tema.
Seguidament farem un rol-playing amb els mateixos personatges. Ens imaginarem que estem en un autobús de la ciutat i es produeix un accident. L’autobús comença a prendre’s foc i està a punt d’explotar. Només hi ha una petita finestra per sortir, així doncs, han de sortir d’un en un i no els hi donarà temps de sortir a tots. Per aquest motiu, entre tots i totes han de decidir quines persones sortiran primer i es salvaran, i quines tenen menys possibilitats de sortir i el risc de morir.
Després seurem al terra, a la esquerra els que han sigut salvats i a la dreta els que no. Ens hauran d´explicar perquè han donat més prioritat a uns que a altres. També ens hauran d´explicar com s´han sentit cada personatge segons la prioritat que l’han donat i si l’ha trobat justa.
Cloenda - Avaluació de les dinàmiques
Per finalitzar la sessió farem una rotllana i un per un els hi preguntarem qui o com els hi agradaria ser si poguessin escollir i per què.
I per últim farem una posada en comú per valorar el grau de satisfacció del grup i farem un petit qüestionari en veu alta.
|
Avaluació
|
Inicial
Mitjançant l’observació en l’activitat d’escalfament valorarem els coneixements sobre els prejudicis. (Annex 8.1)
Continua
Mitjançant una graella d’observació amb diferents indicadors. (Annex 8.2)
Final
Avaluarem la consecució dels objectius a traves d´un breu qüestionari en veu alta amb preguntes obertes. (Annex 8.3).
|
No comments:
Post a Comment