Marta Expòsito, Judit Benabarre i Diana Ruano
TALLER DE PREJUDICIS
|
SESSIÓ: 1
|
DURADA: 1:30h
|
ALUMNES: 15 aproximadament
|
JUSTIFICACIÓ:
Treballar els prejudicis i estereotips de la societat i com afecten aquests en la nostra vida i relacions socials i interculturals.
|
OBJECTIUS:
|
CONTINGUTS:
Amb aquesta sessió es treballaran els diferents estereotips i prejudicis de la societat, així com totes les seves variants tals com els estereotips de gènere, per edat, per classes socials, etc…
Es treballaran les competencies transversals següents:
|
DESENVOLUPAMENT:
En aquesta fase les dinamitzadores ens presentarem i es faran un seguit de preguntes sobre la cultura, estereotips, prejudicis i la interculturalitat. Seguidament explicarem les dos activitats de coneixença per entrar en el tema i crear un ambient de confiança. La primera activitat será el joc del Pistoler. En aquest joc és fa un cercle i es col·loca a una persona enmig, la qual té que donar voltes sobre si mateixa i assenyalar a una persona dient-li el seu nom. Aquesta persona te que ajupir-se, i els companys dels costats, tenen que dir el nom de l’altre el més ràpidament possible i fent com si li disparessin. Qui trigui més en dir el nom, perd, i s’ha d’asseure a terra. El joc continua així fins que queden dos persones. Llavors, es fa un duel. Es fiquen les dues persones esquena amb esquena, i la persona d’en mig diu un nombre de passes. Les dues persones tenen que fer aquest nombre de passes de la forma que vulguin i girar-se a dir el nom de l’altre persona. Guanya qui més s’afanyi a dir-lo. D’aquesta manera aconseguirem que els joves i dinamitzadores aprenguin els noms de tothom i trencar el gel.
Seguidament és fara l’activitat del Carter. En aquest joc també s’haura de fer un cercle i una persona quedarà en mig. La persona que és queda al mig ha de dir: “Soc el carter/a i porto una carta”, llavors la resta de joves han de dir: “ Per a quí, per a quí, per a quí?!” i el carter ha de dir “Per…. i seguidament haurà de dir alguna característica que compleixin més de dos membres del grup (Ex: "Sóc la cartera i porto una carta per ... les que tenen els cabells deixats anar"), ja que hauran aixecar-se de les seves cadires les que se sentin identificades, i buscar un altre seient diferent. En aquest moment també pot buscar cadira en què la quedi, per que al final, hi haurà algú que es quedi sense cadira i serà aquesta persona qui es quedarà al mig.
Seguidament es pasarà a realitzar la dinàmica de les Etiquetes, la qual consisteix en etiquetar a cadascun dels participants, amb rols a l’atzar tals com: metge, prostituta, ancià, ric, pobre, sacerdot, transexual, homosexual...etc. De tal manera que han de deambular per l’espai actuant de la manera que actuarien amb una persona amb aquesta condició o etiqueta, sense saber ells mateixos quina etiqueta porten. D’aquesta manera posteriorment es revelarà l’etiqueta que portava cada participant i es farà una posada en comú dels sentiments i percepcions que han experimentat possant-se en la pell d’aquestes persones.
L’activitat consistirà en treure fora de l’aula a tres voluntaris als quals se’ls proposarà que interpretin que són amics que feia molt de temps que no es veien, als altres participants que es queden a dins de l’aula se’ls hi dirà que aquests tres que estan fora representaran un rol d’una persona estrangera, de diferents procedències, cultures o ètnies i hauran d’esbrinar de quina és cadascun, també hauran d’apuntar en un paper aquelles característiques, moviments o formes de parlar que els relacionen amb aquella procedència estrangera. Una vegada hagi acabat la representació dels tres voluntaris, els demés hauran de dir d’on creien que eren i quines eren les característiques de cadascún dels personatges. Després es desvelarà que cap dels tres estaven representant un rol d’una persona estrangera, i es farà una reflexió dels prejudicis i estereotips que tenim en la societat. I els tres voluntaris explicaran com s’han sentit.
Els dinamitzadors faran una petita reflexió de tot el que s’ha parlat i es farà una posada en comú en la qual tots els participants parlaran de com s’han sentit i de si la seva visió dels altres i de si mateixos ha canviar arrel d’aquestes dinàmiques. Posteriorment es pasarà a l’avaluació, en la qual cada participant haurà de valorar la sessió a partir d’una diana de valoració (Annex 3)
|
RECURSOS
|
AVALUACIÓ:
Consistirà en realitzar una sèrie de preguntes durant la introducció de l’activitat per conèixer els coneixements i la predisposició del grup. (Annex 1).
Es realitzarà a través de l’observació enregistrant les conductes en una taula de control. Es realitzarà durant tot el desenvolupament de l’activitat. (Annex 2).
Consistirà en realitzar una sèrie de preguntes als alumnes després de la reflexió final. A més a més s’utilitzarà l’avaluació a través de diana. (Annex 3).
|
- Avaluació inicial :
- Sabeu que és la cultura? Podeu dir algunes d’elles?
- I la Interculturalitat? Que és?
- Sabeu que són els estereotips? Podeu dir alguns d’ells?
- Sabeu que són els prejudicis? Podeu dir alguns d’ells?
2. Avaluació contínua:
Items
|
SI / NO
|
Observacions
|
Han entès l’activitat?
| ||
Han mostrat interès?
| ||
Han col·laborat els uns amb els altres?
| ||
Han participat en totes les activitats?
| ||
Han sorgit conflictes entre ells?
|
3. Avaluació final:
- Els conceptes que us hem preguntat al principi, ara els teniu més clars?
- Podeu dir allò que més us ha cridat l’atenció?
- Com us heu sentit?
*Avaluació a través de diana. Cada nen/a enganxarà un gomet al color de la diana que més cregui convenient:
No comments:
Post a Comment