GRUP: Sara Rojas, Mar Ortega i Paula Cazorla
|
NOM: Creem cultura
|
DURADA: 1h
|
NUM SESSIÓ: 1
|
PARTICIPANTS: 25 alumnes aprox.
|
OBJECTIUS:
-
Contextualitzar diferents conceptes relacionats amb la interculturalitat
-
Trencar amb els estigmes i prejudicis relacionats amb la
interculturalitat.
|
CONTINGUTS: El contingut principal a treballar és la
interculturalitat. Tot i així, aprofitarem les dinàmiques per introduir
altres temes que poden provocar discriminació en la societat com poden ser:
estereotips de gènere, orientació sexual, religió...
|
METODOLOGIA:
Preparació (15-20 min.):
La primera activitat consisteix en el JOC DE LES CARTES.
Els alumnes hauran de seure en cercle amb les cadires i una persona haurà
d’estar de peu enmig del cercle. Aquesta, haurà de dir “tinc una carta per a
qui...” i a continuació una característica que escollin ells mateixos. Les
persones que es sentin identificades amb aquesta hauran d’aixecar-se i
canviar-se de lloc.
Un cop els alumnes hagin entrat dins de la dinàmica, les dinamitzadores
els hi donaran les consignes escrites en un paper, per tal d’entrar en
matèria i fer l’avaluació inicial. En aquest moment, la persona que quedi de
peu haurà de definir un dels conceptes que estaran escrits a la pissarra.
Les consignes proposades seran diferents rumors i estereotips culturals,
de gènere, de religió, etc.:
1. Les dones condueixen malament;
2. Els gitanos roben;
3. Els catalans són garrepes;
4. Els musulmans són masclistes;
5. Els immigrants reben totes les ajudes (o
prenen les ajudes als espanyols);
6. Els gays tenen pluma;
7. Els homosexuals són “promiscuos”;
8. Els homes que ploren són dèbils;
9. La gent gran sempre està rondinant, són
cascarràbies, diuen tonteries, viuen en el passat i sempre expliquen
“batalletes”;
10. Les dones musulmanes estan obligades a
portar el vel;
Aquesta activitat ens servirà per fer l’avaluació inicial, ja que anirem
introduint conceptes sobre la diversitat i la interculturalitat a través de
les consignes proposades. Les dinamitzadores acompanyaran l’explicació, fent
anotacions i resolen els dubtes que puguin sorgir.
Els conceptes a definir són:
o Estereotips
o Prejudicis
o Interculturalitat
o Rumor
o Discriminació
o Racisme
o Homofòbia
o Masclisme
Aprenentatge/ automatització (30 min.):
En la següent dinàmica, s’organitzarà el grup en 4 subgrups (depèn del
quòrum: 20-25 participants) que representaran una cultura o grup diferent i
que serà inventada per cada equip.
Tots els equips tindran la mateixa missió, que consistirà en la
realització d’un mural on hauran de representar la seva cultura. Cada un
comptarà amb recursos diferents (uns colors, els altres tisores, els altres
cola, etc.), però tindran la possibilitat d’intercanviar recursos amb
d’altres cultures. Prèviament, però, se’ls hi dictaran unes consignes que
determinaran les aliances i rivalitats entre els grups. Cada grup tindrà un
tros de paper d’embalar per realitzar el mural a més dels amterials següents:
Grup1: Disposarà de llapis, goma i tisores.
Grup2: Disposarà de una capsa de colors
Grup3: Disposarà de cola i paper de periòdic
Grup 4: Disposarà de bluetack i folis de colors
Les consignes a seguir per cada grup serà:
Grup1: No podreu deixar les tisores a cap grup ja que és el vostre recurs
principal. Sou rivals amb el grup 2 i per tant no voldreu rels d’ells. Sou
aliats amb el grup 3 i indeferents amb el grup 4.
Grup2: Sereu aliats amb tots els grups i els podreu deixar els vostres
recursos perque confeccionin el mural.
Grup3: Sou aliats amb el grup 4 i 2. Sou indiferents amb el grup 1 i per
tant no paralreu amb ells.
Grup4: Sou enemics amb el grup 2 i aliats amb el grup 1. Els folis de colors
no els `podreu deixar a ningú, són els vostre recurs principal. Amb el grupn
3 sou indiferents.
Es farà una petita relfexió en comú preguntant als participants com s’han
sentit, quins problemes han sorgit, com els han resolt...
Generalització/ consolidació (10-15 min.):
La darrera part de la sessió consistirà en fer una ronda de valoracions i
posada en comú sobre els temes tractats durant les dinàmiques, incidint en
com ho han viscut, com s’han sentit, les dificultats que han pogut sorgir,
experiències i anècdotes que vulguin comentar, etc.
A través d’aquesta ronda de valoracions es farà l’avaluació final.
|
RECURSOS
1 aula equipada amb taules i cadires per a tots
els alumnes
1 pissarra
Material a repartir per grups: 5 tisores, 1
capsa de colors diferents, gomets, revistes, 5 barres cola.
5 capses de llapis i gomes.
|
AVALUACIÓ:
Inicial:
A través del posicionament dels alumnes i de les seves definicions
realitzarem l’avaluació inicial amb una taula d’observació.
Contínua o de procés:
A través d’una taula d’observació amb
diferents ítems preestablerts.
Final o de resultats:
A través d’aquesta ronda de valoracions es farà l’avaluació final, on es
tindran en compte algunes qüestions bàsiques:
o
Han entès els conceptes proposats?
o
Han respectat les dinamitzadores?
o
Han respectat als/ a les companyes?
o
Han participat activament? Tots/es? O només algunes
persones?
o
Han mostrat interès? Han preguntat dubtes?
o
Han expressat les seves opinions, sentiments, experiències...
?
|
TAULA OBSERVACIÓ 1
ÍTEMS
|
SI
|
NO
|
OBSERVACIONS
|
1.
Han definit correctament el concepte de:
a. Estereotips
|
|||
2.
Han definit correctament el concepte de:
a. Prejudicis
|
|||
3.
Han definit correctament el concepte de:
a. Interculturalitat
|
|||
4.
Han definit correctament el concepte de:
a. Rumor
|
|||
5.
Han definit correctament el concepte de:
a. Discriminació
|
|||
6.
Han definit correctament el concepte de:
a. Racisme
|
|||
7.
Han definit correctament el concepte de:
a. Homofòbia
|
|||
8.
Han definit correctament el concepte de:
a. Masclisme
|
|||
9.
Han confós algun dels conceptes
|
|||
10. Han fet burla d’algun dels conceptes
|
|||
11. Han explicat experiències personals
relacionades amb algun dels conceptes.
|
TAULA OBSERVACIÓ 2:
ÍTEMS
|
SI
|
NO
|
OBSERVACIONS
|
1. Han participat activament
|
|||
2.
Han fet cas de les consignes
|
|||
3.
Han respectat les explicacions de les dinamitzadores
|
|||
4.
Han respectat als/ a les companys/es
|
|||
5.
Han cooperat amb d’altres grups
|
|||
6.
Han aconseguit la missió
|
|||
7.
Han treballat en equip
|
|||
8.
Han sorgit conflictes entre els grups
|
|||
9.
Han participat en la reflexió final
|
|||
10. Han entès la relació de la dinàmica amb
l’interculturalitat.
|
No comments:
Post a Comment