0 - INTRODUCCIÓ
Breu descripció del Projecte de Servei-Aprenentatge entre
l’Ajuntament de Terrassa i l’Institut Montserrat Roig.
L’aprenentatge servei és una
proposta metodològica que conjuga l’aprenentatge amb la
participació/intervenció funcional a la comunitat. En aquest projecte es crea
una relació de col·laboració entre un institut de secundària i formació
professionals de la ciutat de Terrassa amb l’àrea de drets socials i serveis a
les persones. L’objectiu d’aquesta metodologia és que els i les participants es
formin duent a terme intervencions per satisfer necessitats detectades,
prèviament, a l’entorn, amb la finalitat de millorar-ho. I pel que fa a
l’alumnat que hi participa, la finalitat d’aquest projecte és desenvolupar les
seves competències professionals, aquella que fa referència a realitzar tasques
de mediació entre persones i grups, aplicant tècniques participatives i de
gestió de conflictes de forma eficient.
Continguts de les sessions teòriques i tipus d’implementació que
ens comprometem a fer relacionant-lo amb els resultats d’aprenentatge.
Els continguts que formen les
sessions teòriques, són els següents:
S1: Des d’on miro el món? mapa de
la pròpia identitat→ En aquesta sessió vam reflexionar
sobre els eixos de desigualtat (sexe, origen, raça, orientació sexual,
discapacitat, etc.) per ser conscients que la pròpia identitat condiciona la
manera en què “construïm” o veiem a l’altre.
Continguts:
●
Organització
de les actuacions per a la prevenció de conflictes.
●
Recursos
de mediació comunitària
●
Protocols
de presentació del servei de mediació als agents socials.
S2: La gestió de la diversitat
cultural i d’origen→ En
aquesta sessió és van treballar aspectes relacionats amb la terminologia que
normalment emprem perspectives i models de gestió de la diversitat i algunes
fonts d’informació que ens poden servir per analitzar i treballar la diversitat
cultural i d’origen.
Continguts:
●
Realització
d’activitats dels processos de mediació comunitària
●
Components
i tipus de conflictes
●
La
gestió positiva del conflicte
●
La
mediació comunitària
●
Aplicació
de tècniques utilitzades en la mediació comunitària
●
Aplicació
d’habilitats socioemocionals en els processos de mediació comunitària.
S3: Competències interculturals en
mediació→ Vam
treballar les competències interculturals (actituds, coneixements i habilitats)
que ha de tenir en compte una persona professional per introduir la perspectiva
intercultural.
Continguts:
●
Realització
d’activitats d’avaluació de la mediació
●
Selecciona
mètodes i procediments d’avaluació aplicats als processos de mediació
●
Determinació
de criteris i indicadors d’avaluació del procés
●
Selecció
d’estratègies d’avaluació
●
Sistemes
de recollida d’informació del procés de mediació
●
Selecció
de tècniques i instruments per a l’avaluació de la mediació
S4: Projectes de foments de la
convivència i de sensibilització→ Vam revisar alguns projectes i treballar propostes pràctiques
(tenint en compte, sobretot, l’eix de la diversitat cultural i d’origen)
S5: Els prejudicis discriminen:
aturem-los→ Aquest va ser el títol de la
sessió que vam aplicar en les diferents sessions de servei. L’objectiu era
dissenyar-la conjuntament i preparar-la perquè la poguéssim dur a terme de
manera autònoma.
FITXA ACTIVITAT - TALLER DE PREJUDICIS
Nom de la sessió: Taller
de Prejudicis
Participants: 20
infants aprox.
Durada:
1h 30min aprox.
Data:
16/05/2017
|
CONTINGUTS (coneixements que es treballaran)
Continguts
relacionats amb els prejudicis, mites i rumors que existeixen en la
interculturalitat dins de la societat en la qual vivim.
|
|
DESENVOLUPAMENT/ METODOLOGIA
Fase d’escalfamentà En aquesta primera fase és realitzaran unes preguntes orals, sobre
si saben que són el prejudicis, rumors, mites etc. Per saber una mica
quins coneixements tenen, llavors és farà una breu explicació d’aquests i
realitzarem una dinàmica “La
salutació” que consistirà en que els infants vagin caminant per l’aula
i les dinamitzadores aniran dient diferents maneres de saludar-se i ho
hauran de fer amb la resta de companys/es. (ex: saludeu-vos amb una
reverència, saludeu-vos amb un peto, saludeu-vos amb la mà, etc.) Servirà
per trencar una mica el gel i d’introducció.
Fase d’aprenentatgeà Seguidament, és realitzarà una
dinàmica “L’etiquetatge” on els
infants és col·locaran d’esquena se’ls hi enganxarà una etiqueta a
l’esquena amb el nom, qualitat, professió d’alguna persona que pot ser o
molt coneguda o gens coneguda, una vegada fet, els infants aniran caminant
per l’aula i hauran de col·locar-se amb algun company/a i fer una actitud
que li surti fer quan veu l’etiqueta que porta, però sense dir qui es, ni parlar
(ex: Leo Messi, xutar una pilota,
un gitano que roba, etc.) Una vegada acabada es col·locaran tots en
rotllana i se li preguntarà a cada un qui creien que era per les actituds
que li havien fet i com s’havia sentit. D’aquesta manera podem treballar
els prejudicis i les etiquetes d’una manera molt clara perquè sense
conèixer a la persona ja l’estem jutjant. Per acabar aquesta fase és
realitzarà una dinàmica “El vagó del
tren”, on els infants és col·locaran en rotllana i se’ls posarà en la
següent situació: Pugeu a un vagó
de tren i us trobeu que hi ha 4 llocs per assentar-se, un al costat d’un
home negre, l’altre al costat d’un gitano, l’altre al costat d’una senyora
gran amb un mocador al cap i l’últim al costat d’un noi jove. On seuríeu vosaltres?
Perquè?
|
Fase de consolidacióà Finalment, és realitzaran unes
preguntes orals, per saber com s’han sentit, si els hi ha agradat el
taller, si pensen que els prejudicis afecten a l’hora de conèixer una
persona, si han entès que son els prejudicis, rumors, etc.
|
AVALUACIÓ
Avaluació
inicial: Es realitzaran
preguntes inicials orals.
Avaluació
continua o de procés: S’utilitzarà l’observació per part de les
dinamitzadores i s’anotarà aquella
informació que sigui rellevant.
Avaluació
final o de resultats: Es
realitzaran preguntes finals orals.
|
1 - ANÀLISI DE LA REALITAT
Dibuixa un mapa del municipi de
Terrassa i indica amb colors la composició demogràfica en especial la
composició d’immigrants en els diferents barris. Situa en el mapa el domicili
de l’entitat on s’implementarà el projecte.
2 - PRESENTACIÓ DE L’ENTITAT ON S’IMPLEMENTARÀ
EL PROJECTE
Dades d’identificació
Av. de Barcelona, 180, 08222
Terrassa, Barcelona
Telèfon: 937 37 94
Descriu el col·lectiu al que va
adreçat el projecte
El projecte va destinat al
col·lectiu de nens i nenes entre 10 i 14 anys que estan aprenent l’àrab, en el
centre cívic Montserrat Roig de Terrassa al barri de Can Anglada.
3 - PROGRAMACIÓ DE LA INTERVENCIÓ
4 - PROJECCIÓ DE COSTOS
Quins serien els costos relatius a la formació rebuda i les
implementacions realitzades si ho haguéssim de pagar?
En el cas de que
s’hagués hagut de pagar a la Teresa del Olmo per les sessions de formació
realitzades al Institut Montserrat Roig de Terrassa, com ha fet la formació en
dos grups d’alumnes de INSO (2nA i 2nB) i ha fet un total de 10 sessions (5
sessions per cada grup d’alumnes), cada sessió te un cost de 50€. Així doncs se
li hauria d’haver pagat 500€ per el seu treball, incloent-hi el transport,
material, etc.
I per el que fa a
nosaltres per les sessions que hem realitzat tots els alumnes, també ens
pagarien un total de 100€ perquè hem fet una sessió amb 2 professionals cada
una.
5 - GUIÓ DE LA MEMORIA- INFORME FINAL
Descripció i valoració de la implementació, s’han assolit els
objectius?
El projecte Aprenentatge-Servei va
consistir en que cada divendres durant 5 setmanes, vingués a l’institut una
noia que treballa a l’ajuntament, la Teresa Del Olmo: en aquestes cinc sessions
vam fer diverses dinàmiques i diverses classes teòriques per tal de poder
treballar la interculturalitat i tots els aspectes que la componen (mites,
prejudicis, rumors, la immigració dels diversos barris de Terrassa, les
etiquetes que posem a aquest col·lectiu i etc). Seguidament, va ser tasca
nostra (dels alumnes) portar a la pràctica tot allò que vam aprendre. A les
últimes dues sessions amb la Teresa vam estar treballant diverses dinàmiques
per tal de poder agafar idees per a poder dur a terme les nostres sessions amb
els col·lectius.
La nostra implementació va
consistir en el següent: anar al centre cívic Montserrat Roig de Terrassa i fer
una sessió sobre mites i prejudicis amb un grup de nens d’entre 10 i 14 anys.
Vam triar 2 dinàmiques les quals treballaven les diverses etiquetes que posa la
societat als immigrants i com afecten a aquestes al col·lectiu.
La primera, va consistir en que a
cada nen li enganxàvem a l’esquena una etiqueta amb el rol d’algun personatge
social, com per exemple, un policia o bé, una persona sensesostre. Seguidament,
havien d’anar per la classe trobant-se amb els companys i actuant amb ells
segons la societat actua davant del rol-personatge que els havia tocat. La següent dinàmica era
l’anomenada “el vagó de tren”: així doncs, se’ls explicava que en un vagó de
tren hi havia 4 llocs buits: un al costat d’una persona de color, al costat
d’una persona gran, al costat d’un adolescent i la última, al costat d’un
gitano. Seguidament els nens i nenes havien de dir quin lloc triarien i el
perquè.
Pel que fa al desenvolupament de
la sessió, no va anar justament com havíem planejat. Els nens van resultar ser
d’entre 6 i 10 anys (el més gran tenia 12) i per tant, havíem d’improvisar una
mica per tal de poder treballar el que es volia. Així doncs, va resultar molt
difícil poder sensibilitzar als nens sobre els mites i prejudicis de la
interculturalitat per a que ho poguessin entendre. Els nens van participar
moltíssim però d’altra banda, va ser molt difícil fer-los entendre el que
volíem transmetre’ls.
Finalment, vam acabar la sessió
amb una ronda de preguntes obertes per tal de conèixer si havien entès la
sessió, si els hi havia agradat, com s’havien sentit, etc. Va semblar que més o
menys, ho havien entès i que s’ho havien passat molt bé.
Cal afegir que hauria estat favorable
per a la sessió saber que els participants serien més petits del que se’ns
havia dit per poder així adequar les diverses dinàmiques. Tampoc va haver ningú
que ens avalués durant la implementació.
Tot i així, va ser una bonica experiència
on vam aprendre coses dels nens i els nens de nosaltres. Amb una hora i mitja
vam crear vincles amb els nens i això va ajudar al desenvolupament de la
sessió. Podríem dir que sí que s’han assolit els objectius però amb
dificultats.
6 - VALORACIÓ INDIVIDUAL I GRUPAL
Valoració grupal
En general, tot el projecte
Servei-Aprenentatge ha sigut interessant ja que mai abans havíem participat en
cap projecte de l’Ajuntament de Terrassa i en aquest cas hem pogut fer-ho.
La dinamitzadora de les cinc
sessions dutes a terme a l’ins, la Teresa, va ajudar moltíssim a que el
projecte ens resultes molt més dinàmic i divertit ja que les seves sessions les
combinava amb la pràctica i la teòrica.
Pel que fa a la temàtica del
projecte, la interculturalitat, també és un factor que ha ajudat a que el
projecte se’ns fes molt més senzill i interessant: la interculturalitat junt
amb les seves etiquetes, prejudicis, mites, etc, és un tema d’actualitat que
ens interessa i que és útil per al nostre futur treball com a TIS.
Ens sembla una iniciativa molt
adequada per part de l’ajuntament ja que la nostra societat actual té molts
prejudicis envers a al col·lectiu d’immigració i cada vegada, aquest col·lectiu
anirà augmentant i hem de ser capaços de conviure rodejats de les diverses
cultures.
Quant a la implementació, va ser
la part del projecte que més ens va agradar però també la que més ens va costar
degut al que hem explicat anteriorment que els nens eren molt més petits del
que havien de ser. Tot i així, va ser on vam poder dur a la pràctica tot el
treballat amb les sessions de la Teresa i per tant, va ser el més gratificant
de tot el projecte.
Pel que fa a les propostes de
millora, pensem que la implementació hauria sortit molt millor del que va
sortir si la comunicació entre l’ajuntament i els alumnes hagués estat més
fluïda per a que no passessin coses com que l’edat dels nens no era la que
s’havia acordat. A més a més, nosaltres, com a parella que implementava (Ivet i
Paula), podríem haver tingut alguna dinàmica reservada per si ens passava
alguna cosa com la que va passar.
Pel que fa a les propostes de
millora del projecte Aprenentatge-Servei en general, pensem que les dinàmiques
que vam fer amb la Teresa a l’institut, podrien haver estat més adequades per a
un públic més petit, ja que la gran majoria de dinàmiques (no totes, per sí la
gran majoria) requerien una certa edat per tal de poder entendre-les
correctament i entendre que es vol transmetre amb elles.
Valoració Ivet Guisado
Com a valoració personal d’aquest projecte realitzat de
l’Ajuntament, he de dir que m’ha semblat molt interessant ja que, mai havia
participat en un projecte amb aquest tipus de metodologia i treballar tot el
que hem anat fent, es una iniciativa molt encertada ja que penso que pot sortir
molt bé, i que serveixi per sensibilitzar i canviar tant la nostra pròpia visió
i la dels altres cap a la societat on vivim. El que em va agradar mes de tot el
projecte va ser la implementació ja que mai havia treballat amb un grup de nens
d’entre 9-12 anys els prejudicis, va ser una mica dificultós però a la vegada
gratificant de veure com poden canviar de pensament i la manera de veure a les
persones.
Valoració Paula Castro
Quant a la valoració personal de
tot el projecte Aprenentatge-Servei dir, que des d’un principi la idea de fer
un projecte en el qual es tractava amb la interculturalitat i tots els seus
components, ja m’agradava. Personalment, el col·lectiu d’immigració m’interessa
molt i que pogués participar en un projecte el qual buscava fomentar la
interculturalitat, em va semblar una idea genial.
Les sessions amb la Teresa van ser
molt productives: portava ben preparat el que havia d’explicar aquell dia i no
només ho feia amb teoria i power points, sinó que ho va combinar amb la
pràctica i això era genial. Estàvem aprenent però a la vegada ens estàvem
divertint.
Pel que fa a la Teresa com a
dinamitzadora de les sessions dels divendres, penso que ho va fer molt bé. És
una noia jove la qual ens entenia molt bé i sabia perfectament com portar-nos i
així ho va fer. Personalment, va agradar-me moltíssim la seva manera de
liderar/dinamitzar/organitzar les sessions i també el com explicava el que
volia dir-nos. Va ser molt clara però a la vegada amable i divertida.
La implementació del projecte va
ser la part que més em va costar. Penso que portàvem ben preparada la sessió
però quan vam arribar i vam veure que els nens eren d’entre 6 i 10 anys i no
entre 8 i 14 com havien de ser, vaig posar-me un xic nerviosa. Tot i així, després
va anar genial, dins del possible, i vaig aprendre moltíssim dels nens. El que
més m’ha agradat del projecte ha sigut poder portar a la pràctica tot el que
havíem treballat amb la Teresa i poder fer-ho amb una gran companya com la
Ivet. Ha sigut una experiència molt xula i útil per al meu futur com a TIS.
7 - FONTS D’INFORMACIÓ: BIBLIOGRAFIA/WEBGRAFIA
https://www.google.es/maps/place/Centre+Civic+Montserrat+Roig/@41.5645976,2.0274609,17z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x12a493200a9b4081:0x6e201a4bd944039b!2sCentre+Civic+Montserrat+Roig!8m2!3d41.5645414!4d2.0273429!3m4!1s0x12a493200a9b4081:0x6e201a4bd944039b!8m2!3d41.5645414!4d2.0273429 Consultada el 20/5/17 a les
22:15.
http://blogs.terrassa.cat/aprenentatgeservei/ Consultada el 22/2/17 a les 8:30.
No comments:
Post a Comment