Wednesday, November 7, 2018

MR 1819 APD MP4 i MP9 - Redacció d'OBJECTIUS per intervencions, activitats i dinamiques




Titol: On anem?

Destinataris: els dos grups classe d’APD

Objectius: 

- Relacionar objectius generals amb els objectius específics d’una activitat i/o intervenció;

- Proporcionar una visió de conjunt de totes les arees suceptibles d’intervencions,

- Inspirar la creació d’activitats i dinàmiques per cobrir aquestes necessitats,

- Dissenyar objectius generals i específics per aquestes intervencions, activitats o dinàmiques,

- Reflexionar sobre les intervencions, activitats i dinàmiques fetes fins ara;

Desenvolupament:

S’expliquen les diferents arees, es comenten o llegeixen els objectius generals i es relacionen amb els objectius especifics. Una vegada s’han entès es recorda els apartats de les fitxes d’activitats i les dinàmiques fetes fins ara.
Cal fer una fitxa per cada dinàmica a partir d’aquests objectius i altres que puguin crear de forma personal.

AREES (1)
OBJECTIUS GENERALS
OBJECTIUS ESPECÍFICS
SOCIAL


Promoure hàbits d’oci,
Facilitar la pràctica sobre aspectes religiosos o de creences personals,
Facilitar gestions administratives que la persona o els familiars no puguin realitzar sense ajuda externa,
Millorar les relacions socials dels usuaris/es amb familiars i amics dins i fora del centre,
Facilitar l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal en les arees de (2):

8. Area de la feina,
respectar horaris, acabar les tasques, acceptar crítiques, conèixer recursos...
9. Area de la utilització de la comunitat.
Estimular l’us de biblioteques, centres cívics, transport públic, serveis mèdics, zones d’esbarjo...

Contestar les preguntes d’una entrevista,
Contestar o omplir les pregunte d’un qüestionari o escales estandard,
Observar l’usuari/a durant una entrevista o activitat,

Planificar les tasques setmanals,
Registrar l’acompliment d’objectius,
Fer servir el plano de la ciutat,
Localitzar els diferents serveis públics i la forma d’arribar-hi,
Buscar la targeta mèdica, el nom del seu metge i l’ambulatori assignat,



SANITARIA


Valorar el risc de patir úlceres,
Detectar l’existència o no d’úlceres,
Detectar aspectes rellevants del control d’esfínters,
Detectar les limitacions per transferències o mobilitzacions,
Detectar l’existència de trastorns d’agitació i son,
Detectar alteracions conductuals
Aconseguir informació referent als motius i prescripcions de material de subjecció mecànica
Aconseguir informació sobre el material auxiliar que s’ha d’aplicar o facilitar,
Facilitar l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal en les arees de:

1. Area d’autocura.
Aprendre o re-pendre hàbits de menjar, higiene personal, neteja i cura personals,
7. Area de la salut i seguretat personal
Recordar les revisions mèdiques
Prevenir accidents.
Saber afrontar i defensar-se de situacions agressives fisiques o psíquiques

Eliminar el consum de tòxics,
Adquirir informació sobre hàbits sexuals,
Higiene personal i vestit. (3)
Augmentar la freqüéncia setmanal de tasques de neteja personal,
Conscienciar sobre la importància del vestit i l’adequació al clima i la situació,
Rentar-se les mans de forma exhaustiva i correcta....
Emplenar un autoregistre amb dia, hora i tasca.

Alimentació
Conèixer diferents grups d’aliments,
Prendre consciència de la necessitat d’aportar nutrients,
Mantenir una dieta equilibrada,
Adequar horaris dels apats,
Evitar menjar entre hores,
Adquirir habilitats assertives i bones maneres a taula,
Dissenyar un menú setmanal.
Fer un horari per als apacs,

Son
Prendre consciència de la importància del son
Conèixer els factors que influeixen en el cicle vigilia-son
Aprendre alternatives positives per estructurar el son per defecte o excès,
Autoregistrar el son setmanal i els factors que la dificulten,

Habits de vida saludable
triar una activitat física d’una llista,


PSICOLOGICA


Obtenir informació sobre les funcions cognitives i potencialitats o riscos que es puguin detectar.

Mantenir les habilitats intel.lectuals,
Enriquir l’entorn,
Enfortir les relacions personals,

Mantenir o millorar les funcions cognitives:

Funcions receptives:
ORIENTACIO: personal, espacial, temporal
ATENCIO: sostinguda, selectiva, alterna,
PERCEPCIÓ: visual, sonora, tàctil, gustativa, olfativa, i esquema corporal
LLENGUATGE i LECTURA

Funcions de gestió de la informació:
MEMORIA llarg/curt termini
PENSAMENT, raonmanet, contar, calcular,
planificació, ,
LLENGUATGE: presa de decisions,

Funcions expressives o executives
LLENGUATGE i ESCRIPTURA
Expressió artística, musical, ball,
PSICOMOTRICITAT grossa,
PSICOMOTRICITAT fina i pràxies

Valorar l’existència de situacions de depressió, ansietat, estat d’ànim, apatia...
Detectar possibles trastorns de vagabunderia, llenguatge ofensiu, agressivitat, comportament social inadequat, rebuig a les atencions...

Facilitar l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal en les arees de:

2. Area de l’autodireccio.
Afavorir la presa de decisions pròpies, el seguiment d’horaris, demanar ajut, resoldre conflictes familiars,
3. Area de la comunicació.
Estimular la capacitat d’entendre i transmetre informació,
4. Area de les habilitats acadèmiques funcionals,
Aprendre a llegir, escriure, calcular, l’entorn social i tecnològic que tenen una aplicació directa en les AVD.
5. Area de les habilitats socials,
Facilitar l’autoconeixement, l’autoestima, l’expressió d’emocions i sentiments així com les relacions interpersonals,


Treballar l’atenció i la capacitat de concentració

Fomentar l’estimulació sensorial i l’agilitat perceptiva visual, auditiva, tactil, gustativa, olfactiva...

Llegir, resumir o parafrasejar, escriure, pintar amb diferents tècniques, retallar, engantxar, modelar...

Estimular la memòria immediata, a curt i a llarg termini,

Estimular la visualització, associació, categorització i repetició com a estratègies específiques d’entrenament de la memòria,

Treballar la reminiscència,

Treballar la musicoteràpia,
- Recuperar la seguretat psicològica, l’estabilitat emocional i l’autoestima,
- Desenvolupar l’expressió emocional,
- Millorar les conductes motrius de moviment de marxa, coordinació, lateralitat, equilibr...
- Adquiriir destresesa motrius fines mitjançant la manipulació d’instruments musicals,
- Desenvolupar la percepció audiiva, tactil i cinestesica,
- Fomentar l’atenció, el comportament adaptatiu, les habilitats comunicatives i cognitives,
- Incrementar les possibilitats d’interacció amb els altres i la socialització,
- Augmentar el grau d’ independencia i l’autocrontro, així com la creatiivitat i la imaginació,(4)

Treballar la relaxació,


FUNCIONAL


Valorar el nivell de dependència de l’usuari/a,
Facilitar l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal en les arees de:

10. Area de la vida a la llar.
Preparar el menjar, mantenir l’ordre i la neteja, planificar les compres, tenir cura de la roba...

Alimentació
Conèixer diferents grups d’aliments,
Prendre consciència de la necessitat d’aportar nutrients,
Mantenir una dieta equilibrada,
Adequar horaris dels apats,
Evitar menjar entre hores,
Adquirir habilitats assertives i bones maneres a taula,
Dissenyar un menú setmanal.
Fer un horari per als apacs,


ANIMACIÓ SOCIO
CULTURAL


Valorar les aficions que te i l’interès que mostra per millorar la seva orientació en l’elecció d’activitats,
Valorar si l’ocupació del temps lliure és positiva i activa,
Valorar la seva participació i implicació en les diferents activitats oferides,
Millorar les relacions socials dels usuaris/es amb familiars i amics dins i fora del centre,

Facilitar l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal en les arees de:

6. Area de l’oci i el temps lliure
Potenciar l’oci actiu,

Dinamiques de presentació
Facilitar el primer contacte entre els membres d’un grup que s’acaba de formar,

Dinamiques de coneixement
Ampliar el coneixement entre els membres i la confiança en el grup
Dinamiques d’animació i motivació
Crear un bon ambient,
Trencar amb una situació rutinària o poc motivadora o posterior a una resolució de conflictes,

Dinamiques de deshinbició
Sortir de la zona de comfort dels membres del grup amb expectatives d’èxit per aprofundir en el coneixement interpersonal i millorar l’autoestima,

Dinamiques de col.laboració
Fomentar la cohesió, cooperació i col.laboració enre els membres per incrementar el sentit de pertenença a un grup i l’autoestima personal,

Dinamiques de comunicació
Fomentar la comunicació verbal del grup creant espais per a l’expressió de sentiments entre els membres que el componen,

Dinamiques de resolució de conflictes
Ajudar a les persones a resoldre els seus conflictes de manera dialogada,



A partir d’aquesta informació, redacta les fitxes de les dinàmiques que s’han fet a classe fins ara,


Avaluació


- has trobat util la informació?
 ? ……………………………………………………………………………………………………………….

notes

(1) Organització de l’atenció a persones en situació de dependència,
(2) Diaz, E. i Tello Ma J. (2013) Atenció i suport psicosocial. Barcelona: Editorial Altamar, pg. 66 i 67
(3) Diaz, E. (2013) , pg. 85, tret de Lopez M. i d’altres (2009) Entrenamiento en habilidades de la vida diaria en persones con trastorno mental grave. De Psicologia.com vol. 13
(4) Diaz, E (2013) pg. 151







No comments:

Post a Comment