Titol: On
anem?
Destinataris:
els
dos
grups classe d’APD
Objectius:
-
Relacionar
objectius
generals
amb els objectius
específics
d’una activitat i/o
intervenció;
-
Proporcionar
una visió de conjunt de totes les arees suceptibles d’intervencions,
-
Inspirar la creació d’activitats i dinàmiques per
cobrir aquestes necessitats,
-
Dissenyar objectius generals i específics
per
aquestes intervencions, activitats o dinàmiques,
-
Reflexionar
sobre les
intervencions,
activitats i dinàmiques fetes fins ara;
Desenvolupament:
S’expliquen
les diferents arees, es comenten o llegeixen els objectius generals i
es relacionen amb els objectius especifics. Una vegada s’han entès
es recorda els apartats de les fitxes d’activitats i les dinàmiques
fetes fins ara.
Cal
fer una fitxa per cada dinàmica a partir d’aquests objectius i
altres que puguin crear de forma personal.
AREES (1)
|
OBJECTIUS GENERALS
|
OBJECTIUS ESPECÍFICS
|
SOCIAL
|
Promoure
hàbits d’oci,
Facilitar
la pràctica sobre aspectes religiosos o de creences personals,
Facilitar
gestions administratives que la persona o els familiars no puguin
realitzar sense ajuda externa,
Millorar
les relacions socials dels usuaris/es amb familiars i amics dins i
fora del centre,
Facilitar
l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits
d’autonomia personal en les arees de (2):
8.
Area de la feina,
respectar
horaris, acabar les tasques, acceptar crítiques, conèixer
recursos...
9.
Area de la utilització de la comunitat.
Estimular
l’us de biblioteques, centres cívics, transport públic,
serveis mèdics, zones d’esbarjo...
|
Contestar
les preguntes d’una entrevista,
Contestar
o omplir les pregunte d’un qüestionari o escales estandard,
Observar
l’usuari/a durant una entrevista o activitat,
Planificar
les tasques setmanals,
Registrar
l’acompliment d’objectius,
Fer
servir el plano de la ciutat,
Localitzar
els diferents serveis públics i la forma d’arribar-hi,
Buscar
la targeta mèdica, el nom del seu metge i l’ambulatori
assignat,
|
SANITARIA
|
Valorar
el risc de patir úlceres,
Detectar
l’existència o no d’úlceres,
Detectar
aspectes rellevants del control d’esfínters,
Detectar
les limitacions per transferències o mobilitzacions,
Detectar
l’existència de trastorns d’agitació i son,
Detectar
alteracions conductuals
Aconseguir
informació referent als motius i prescripcions de material de
subjecció mecànica
Aconseguir
informació sobre el material auxiliar que s’ha d’aplicar o
facilitar,
Facilitar
l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits
d’autonomia personal en les arees de:
1.
Area d’autocura.
Aprendre
o re-pendre hàbits de menjar, higiene personal, neteja i cura
personals,
7.
Area de la salut i seguretat personal
Recordar
les revisions mèdiques
Prevenir
accidents.
Saber
afrontar i defensar-se de situacions agressives fisiques o
psíquiques
Eliminar
el consum de tòxics,
Adquirir
informació sobre hàbits sexuals,
|
Higiene
personal i vestit. (3)
Augmentar
la freqüéncia setmanal de tasques de neteja personal,
Conscienciar
sobre la importància del vestit i l’adequació al clima i la
situació,
Rentar-se
les mans de forma exhaustiva i correcta....
Emplenar
un autoregistre amb dia, hora i tasca.
Alimentació
Conèixer
diferents grups d’aliments,
Prendre
consciència de la necessitat d’aportar nutrients,
Mantenir
una dieta equilibrada,
Adequar
horaris dels apats,
Evitar
menjar entre hores,
Adquirir
habilitats assertives i bones maneres a taula,
Dissenyar
un menú setmanal.
Fer
un horari per als apacs,
Son
Prendre
consciència de la importància del son
Conèixer
els factors que influeixen en el cicle vigilia-son
Aprendre
alternatives positives per estructurar el son per defecte o excès,
Autoregistrar
el son setmanal i els factors que la dificulten,
Habits
de vida saludable
triar
una activitat física d’una llista,
|
PSICOLOGICA
|
Obtenir
informació sobre les funcions cognitives i potencialitats o
riscos que es puguin detectar.
Mantenir
les habilitats intel.lectuals,
Enriquir
l’entorn,
Enfortir
les relacions personals,
Mantenir
o millorar les funcions cognitives:
Funcions
receptives:
ORIENTACIO:
personal, espacial, temporal
ATENCIO:
sostinguda, selectiva, alterna,
PERCEPCIÓ:
visual, sonora, tàctil,
gustativa, olfativa, i esquema corporal
LLENGUATGE
i LECTURA
Funcions
de gestió de la informació:
MEMORIA
llarg/curt termini
PENSAMENT,
raonmanet,
contar, calcular,
planificació,
,
LLENGUATGE:
presa
de decisions,
Funcions
expressives o executives
LLENGUATGE
i ESCRIPTURA
Expressió
artística, musical, ball,
PSICOMOTRICITAT
grossa,
PSICOMOTRICITAT
fina i pràxies
Valorar
l’existència de situacions de depressió, ansietat, estat
d’ànim, apatia...
Detectar
possibles trastorns de vagabunderia, llenguatge ofensiu,
agressivitat, comportament social inadequat, rebuig a les
atencions...
Facilitar
l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits
d’autonomia personal en les arees de:
2.
Area de l’autodireccio.
Afavorir
la presa de decisions pròpies, el seguiment d’horaris, demanar
ajut, resoldre conflictes familiars,
3.
Area de la comunicació.
Estimular
la capacitat d’entendre i transmetre informació,
4.
Area de les habilitats acadèmiques funcionals,
Aprendre
a llegir, escriure, calcular, l’entorn social i tecnològic que
tenen una aplicació directa en les AVD.
5.
Area de les habilitats socials,
Facilitar
l’autoconeixement, l’autoestima, l’expressió d’emocions i
sentiments així com les relacions interpersonals,
|
Treballar
l’atenció i la capacitat de concentració
Fomentar
l’estimulació sensorial i l’agilitat perceptiva visual,
auditiva, tactil, gustativa, olfactiva...
Llegir,
resumir o parafrasejar, escriure, pintar amb diferents tècniques,
retallar, engantxar, modelar...
Estimular
la memòria immediata, a curt i a llarg termini,
Estimular
la visualització, associació, categorització i repetició com a
estratègies específiques d’entrenament de la memòria,
Treballar
la reminiscència,
Treballar
la musicoteràpia,
-
Recuperar la seguretat psicològica, l’estabilitat emocional i
l’autoestima,
-
Desenvolupar l’expressió emocional,
-
Millorar les conductes motrius de moviment de marxa,
coordinació, lateralitat, equilibr...
-
Adquiriir destresesa motrius fines mitjançant la manipulació
d’instruments musicals,
-
Desenvolupar la percepció audiiva, tactil i cinestesica,
-
Fomentar l’atenció, el comportament adaptatiu, les habilitats
comunicatives i cognitives,
-
Incrementar les possibilitats d’interacció amb els altres i
la socialització,
-
Augmentar el grau d’ independencia i l’autocrontro, així
com la creatiivitat i la imaginació,(4)
Treballar
la relaxació,
|
FUNCIONAL
|
Valorar
el nivell de dependència de l’usuari/a,
Facilitar
l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits
d’autonomia personal en les arees de:
10.
Area de la vida a la llar.
Preparar
el menjar, mantenir l’ordre i la neteja, planificar les compres,
tenir cura de la roba...
|
Alimentació
Conèixer
diferents grups d’aliments,
Prendre
consciència de la necessitat d’aportar nutrients,
Mantenir
una dieta equilibrada,
Adequar
horaris dels apats,
Evitar
menjar entre hores,
Adquirir
habilitats assertives i bones maneres a taula,
Dissenyar
un menú setmanal.
Fer
un horari per als apacs,
|
ANIMACIÓ
SOCIO
CULTURAL
|
Valorar
les aficions que te i l’interès que mostra per millorar la seva
orientació en l’elecció d’activitats,
Valorar
si l’ocupació del temps lliure és positiva i activa,
Valorar
la seva participació i implicació en les diferents activitats
oferides,
Millorar
les relacions socials dels usuaris/es amb familiars i amics dins i
fora del centre,
Facilitar
l’aprenentatge de rutines i l’adquisició d’hàbits
d’autonomia personal en les arees de:
6.
Area de l’oci i el temps lliure
Potenciar
l’oci actiu,
|
Dinamiques
de presentació
Facilitar
el primer contacte entre els membres d’un grup que s’acaba de
formar,
Dinamiques
de coneixement
Ampliar
el coneixement entre els membres i la confiança en el grup
Dinamiques
d’animació i motivació
Crear
un bon ambient,
Trencar
amb una situació rutinària o poc motivadora o posterior a una
resolució de conflictes,
Dinamiques
de deshinbició
Sortir
de la zona de comfort dels membres del grup amb expectatives
d’èxit per aprofundir en el coneixement interpersonal i
millorar l’autoestima,
Dinamiques
de col.laboració
Fomentar
la cohesió, cooperació i col.laboració enre els membres per
incrementar el sentit de pertenença a un grup i l’autoestima
personal,
Dinamiques
de comunicació
Fomentar
la comunicació verbal del grup creant espais per a l’expressió
de sentiments entre els membres que el componen,
Dinamiques
de resolució de conflictes
Ajudar
a les persones a resoldre els seus conflictes de manera dialogada,
|
A
partir d’aquesta informació, redacta les fitxes de les dinàmiques
que s’han fet a classe fins ara,
Avaluació
-
has
trobat util la informació?
?
……………………………………………………………………………………………………………….
notes
(1)
Organització de l’atenció a persones en situació de dependència,
(2)
Diaz, E. i Tello Ma J. (2013) Atenció i suport psicosocial.
Barcelona: Editorial Altamar, pg. 66 i 67
(3)
Diaz, E. (2013) , pg. 85, tret de Lopez M. i d’altres (2009)
Entrenamiento
en habilidades de la vida diaria en persones con trastorno mental
grave. De Psicologia.com vol. 13
(4)
Diaz, E (2013) pg. 151
No comments:
Post a Comment