Titol: M’entens?
Destinataris: els dos grups classe d’APD – més de quinze anys
Objectius:
- Practicar els continguts teòrics del tema sobre Escolta activa i assertivitat.
- Deduir els continguts teòrics a partir d’aquesta pràctica,
Desenvolupament:
Per parelles, completeu aquests petits diàlegs i practiqueu-los per torns. Per exemple, l’emissor ha d’escollir entre aquests suposits i tractar de convèncer al receptor d’alguna cosa: a. sortir de festa en comptes d’estudiar per un examen, b. anar a la disco en comptes d’anar al teatre, c. anar de vacances a la platja en comptes d’anar a la montanya. d. vendre alguna cosa que et sobra….
DISC RATLLAT. Negues i negues...
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Receptor: No, moltes gracies,
Es molt temptador, la veritat, però tinc altres prioritats, ho sento, no podre fer-ho
t’ho agraeixo, de veritat, però francament penso que a mi no em convé,
gracies una altra vegada pel teu oferiment, se que ho fas de bon cor, però ja t’he dit que no puc,
Sembla molt bona idea, si vols fer-ho, endevant però no et podré acompanyar, moltes gràcies,
……………………………………………………………………………………………………………(inventa una resposta negativa)
ASSERTIVITAT POSITIVA. Empatitzes honestament però negues.
E……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Sembla molt bona idea, i crec realment que estas en un moment emocional que t’aniria molt be portar-lo endevant, però no et podré acompanyar, moltes gràcies,
Entenc perfectament que tinguis aquesta necessitat, en el teu cas, segurament jo ho faria, però ara mateix no puc seguir-te, gràcies per pensar en mi,
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ASSERTIVITAT NEGATIVA. No estàs d’acord amb la proposta.
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Ho sento però no comparteixo el vostre punt de vista i, per tant, no ho faré.
Aquesta actitud no em sembla correcte, ni empàtica, poseu-vos en el seu lloc, llavors, no em demaneu ajut en aquest sentit.
Trobo molt covard que tot un grup de persones es posi en contra d’una sola i ho manifesti així, hi hauria d’anar un representant i, en qualsevol cas, començar la conversa dient allò positiu de la persona, per desprès donar idees de millora…
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ASSERTITAT EMPATICA. Reconèixer les emocions i sentiments dels altres i els teus per negar.
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Pel que m’expliques quan va passar allò et vas sentir d’aquesta manera i vas reaccionar aixi no nomès pel que t’ha passat en aquest moment sinó també pel que t’ha passat de forma semblant en altres ocasions en el passat, ho entenc, però la meva experiència personal es que si no gestiones el que t’ha passat i perdones les parts implicades, aquestes reaccions descontrolades es tornaran a repetir, per tant, no et puc recolçar en el que em demanes.
Entenc que et sentis violent i amb ganes de revenja, però quan m’ha passat a mi, i m’he venjat, o no m’he comportat de forma ètica, els mateixos conflictes em tornen a passar, llavors, m’estimo mes perdonar…
Que us rigueu de mi en un moment donat per algun petit error que pugui cometre no em preocupa ni m’afecta perquè entenc que sou joves i inmadurs, perque normalment responem de la mateixa que ens han tractat, és a dir, si riem dels demes és que se n’han rigut de nosaltres, i perque, definitiva tothom riu de tothom.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
ASSERTIVITAT PROGRESSIVA. Repetir les tècniques anteriors sense agressivitat.
CONFRONTACIÓ ASSERTIVA. Quan es percep una contradicció entre fets i paraules.
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Tu mateix dius que no t’agrada seguir les normes i que no t’agrada que et manin, però ens estàs demanant que et fem cas en tot el que dius, això és lideratge malentès. Les normes haurien de ser les mateixes per tothom i tothom te l’obligació d’acceptar suggeriments dels demes abans de fer les seves propostes…
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ENUNCIATS EN PRIMERA PERSONA. Descriure la situació actual i la desitjada
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Els teus comentaris fan broma dels comportaments i actituds dels teus companys, però quan els teus companys fan broma de tu, reacciones amb agressivitat, la qual cosa obviament, ens fa sentir violents i no afavoreix la convivència a classe. Tots preferim que deixis de fer broma dels teus companys o be, acceptis les bromes sense violència.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
BANC DE BOIRA. Buscar punts d’acord
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
R. Estem d’acord doncs que totes les parts busquem millorar la convivència a classe perque són 33 setmanes, 30 hores per setmana i quasi mil hores el primer any i altres mil hores el segon any que hem de conviure…
TECNICA D’IGNORAR.
Emissor: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Es millor que continuem aquesta conversa quan estiguis més tranquil…
…………………………………………………………………………………………………………………………………………...
A. Quin creus que és el comportament de les persones assertives?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………compara les teves respostes amb el llibre
Avaluació
- has deduït i entès els continguts teòrics de l’escolta activa a partir d’aquesta pràctica?…………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- t’ha agradat l’activitat? ……………………………………………………………………………………………………………….
No comments:
Post a Comment