Conflicte
es un confrontament entre dues
o mes persones que volen el mateix alhora o coses diferents. La
societat no està exempta de problemes i conflictes no resolts com
l’accès a la vivenda, l’atur, els problemes mediambientals, el
terrorisme, etc...
Els
conflictes són oportunitats de creixement personal si els gestionem
correctament.
FITXA
D’ANALISI DE CONFLICTES – Títol del conflicte, text, video,
imatge i
________________________________________________________________________________________
(Subratlla
el que consideris i justifica la teva elecció)
Conflictes
segons les causes:
Ambit
personal
vida
en parella i conflictes familiars
________________________________
de
RELACIO o convivència manifestant-se amb insults,
baralles _______________________________
Lluita
pel lideratge o la influència en el grup
________________________________
Interessos
oposats, percepció diferent de la realitat amb ideologies
diferents ____________________
Falta
d’habilitats socials _________________________________
Ambit
professional i social
Mala
organització de la feina, mala distribució de les tasques o
funcions poc o mal definides______________
Lluites
de poder ___________________________________
D’INTERESSOS
per necessitats imcompatibles o percebudes com a
tals, _______________________
Incompatibilitat
de caràcters amb altres persones de l’equip de
treball _______________________
De
VALORS quan els sistemes de valors són aparentment
incompatibles, _____________________________
Agendes
ocultes, a causa de renyines, rancors,
ambició… ___________________________________
d’INFORMACIO
o desinformació, per confusions o
rumors, _____________________________
ESTRUCTURALS
per opressió, desequilibris, desigualtats entre
grups. _____________________________
Conflictes
segons la seva visibilitat:
LATENT
o no reconegut per les parts, ______________________________
MANIFEST
o reconegut i públic; ______________________________
PSEUDOCONFLICTE
manifest per les parts implicades però no públic;
________________________
ENDEMIC
quan no sembla haber-hi la voluntat de resoldre’l i es veu com a
“normal”;___________________
INVISIBLE
quan una de les parts se sotmet a l’altre;
____________________________________
INEXISTENT
quan la part perjudicada creu merèixer la situació de
desequilibri; _______________________
EMMASCARAT
quan només es percep una petita part del conflicte i no la
totalitat; ____________________
INSTITUCIONALITZAT
quan la seva gestió depen d’institucions
públiques.________________________
Conflictes
segons les parts:
INTRAPERSONAL
o a l’interior de la persona,
__________________________________________
(per
valors o circumstàncies intimes o personals)
INTERPERSONAL
entre parelles, família, veïns, companys,
amics__________________________________
INTRAGRUPAL dins
d’un mateix grup ________________________________________________
INTERGRUPAL
entre institucions, nacions,
estats… _________________________________________
Hi
ha la voluntat de resoldre el conflicte?
De
FORMA NEGATIVA: s’ignora el conflicte, no se li dona la
importància que té o pot arribar a tenir, es triga massa en tractar
de resoldre’l, es respon agressivament.
De
FORMA POSITIVA: Es reconeix que el conflicte existeix i es
dialoga:
Es
defineix el problema: que va malament? Que passa?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quines
són les causes?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quines
són totes les parts implicades?
Els protagonistes en
conflicte i altres parts afectades - les emocions expressades
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quines
són les posicions (què volen) i els interesssos (per quines raons o
necessitats) de cada part?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
la
prioritat de les NECESSITATS de tothom són: fisiològiques,
de seguretat, d’afiliació, reconeixement i autorealització.
Quins
objectius volem aconseguir? Per què? Quina és la prioritat dels
objectius?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quines
són les alternatives?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quina
és la millor solució? Quines condicions estan disposades a cedir o
no les parts implicades?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Quina
tècnica de resolució de conflictes suggeriries?
EXOGENES
-amb una tercera persona
|
ENDOGENES
– sense tercera persona
|
||||
Judici
Intervé
l’estat,
hi
ha jutge, advocats i tribunals,
és
car, lent, fred,
|
Arbitratge
i Conciliació
Les
dues parts acorden la participació d’un arbitre i la
seva decisió final és vinculant.
No
és tan car i és més ràpid,
|
Mediació
(llevat
de delictes
d’abús, submissió
o violència.)
Les
dues parts acorden la participació d’un mediador,
però les parts prenen la
decisió final.
Mediació
comunitària, intercultural, familiar, escolar, sanitària i
laboral.
|
Facilitació
Quan
les parts impliquen col.lectius, el facilitador
els ajuda a trobar el punt d’acord.
|
Negociació
negociar
solucions sense perdedor, tothom hi guanya si tothom cedeix.
|
Confrontació
la
llei del mes fort. Sempre genera un guanyador i un perdedor.
|
No comments:
Post a Comment