Tuesday, December 4, 2018

MR 1819 APD MP14 - Model d'Introducció.


El cas pràctic d'

USUARI DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMÍLIA

MP14. SÍNTESI

CFGM ATENCIÓ A PERSONES
EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA

CURS 2017-2018




Index

0.- ASSOCIACIÓ EN BONES MANS - INTRODUCCIÓ .

1.- PRESENTACIÓ del CAS – USUARI DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMILIA
Dades personals, familiar, biografia
Detecció de necessitats
Productes de suport /ajuts tècnics.
Descripció de les característiques del cas assignat

2.- CENTRE d’INTERVENCIÓ -
Descripció- presentació del centre/entitat o del tipus de servei on s’ubicarà.
Recursos que hi h al centre.
Ubicació del centre i recursos que hi ha a l’entorn d’influència.
Organigrama: Equip interdisciplinari i funcions dels diferents professionals.
Tríptic en anglès (Pla comercial)

3.- Funcions del Tècnic APD en relació als cas assignat
4.- ELABORACIÓ del PAI / PIVI - Dades personals
Àrea social
Àrea sanitària
Àrea psicològica
Àrea funcional
Àrea d’oci i lleure

5.- PROGRAMACIÓ D’una ACTIVITAT d’estimulació cognitiva, física o sensorial
6.1. Identificació de l’activitat: Nom i breu descripció
6.2 Objectius operatius
6.3 Metodologia general
6.4. Desenvolupament o estructuració de la sessió
6.5 Recursos generals: material, personals, econòmics
6.6 Temporització (cronograma, calendaris..)
6.7 Avaluació
6.- protocol d’intervenció en cas d’una emergència.
7- BIBLIOGRAFIA / WEBGRAFIA
8.- ANNEXOS

ANNEX 1 Composició de grups
ANNEX 2 Pla general de tasques: Temporització
ANNEX 3 Organització de grup
ANNEX 4 Valoració mensual del treball en grup
ANNEX 5 Full d’acta
ANNEX 6 Guió del crèdit de síntesi
ANNEX 7 Guió de la memòria


0 - ASSOCIACIÓ EN BONES MANS - INTRODUCCIÓ.


EN BONES MANS és una associació sense afany de lucre constituïda recentment per Vanessa, Sandra i Mingo, tècniques i tècnic en APD, amb l’objectiu de gestionar l’estat de dependència dels nostres familiars, amics i clients. També, atenem les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui necessari.


En aquest sentit, estudiarem el cas de Leopoldo, usuari de 85 anys que viu amb un dels seus tres fills. Fins ara, aquest senyor ha estat prou autònom però últimament ha experimentat un empitjorament general de salut. Així que l’atendrem al seu domicili amb els objectius expressats al paràgraf anterior, alhora gestionarem la sol.licitud del grau de dependència en què es troba, gestionarem igualment la sol.licitud dels productes de suport –de teleassistència per exemple- i el.laborarem un PAI que ens indiqui la conveniència de mantenir l’usuari al domicili familiar, o bé optar per un centre intermedi –un centre de dia o de respir- o bé una llar d’avis.

Depenent del PAI, decidirem el tipus d’activitat a programar, si d’estimulació cognitiva, física o sensorial; la qual es portaria a terme en les instal.lacions de la Residència Els Til.lers, on s’hi troba ingressada l’esposa del usuari; o bé al Centre Geriàtric Sant Pere de les Fonts on podria traslladar-se l’esposa en breu.

Tractarem així de sintetitzar i interrelacionar tots els continguts impartits en aquest cicle formatiu juntament amb la informació treta de les intervencions i experiències d’altres companys, les jornades professionals dels dos cursos, les visites realitzades i les pràctiques en empresa que és la finalitat d’aquest mòdul professional.

1.- PRESENTACIÓ del CAS – USUARI DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMILIA

Dades personals, familiar, biografia

Leopodo va néixer l’any 1932 a Adamuz, Córdoba. El més petit de quatre germans, tres nois i una noia... viu amb el seu fill menor sovint absent per motius laborals tot i que el fill gran, l’esposa i els seus dos fills que viuen a prop, li acompanyen sovint.

Informe mèdic:

Malaltia pulmonar crònica producte d’una neumonia de jove,
Fractures
Hipertensió
Obesitat lleu
Lumbalgia

Antecedents quirúrgics,

Genoll esquerra, etc...

Medicació

Ventolín i calmants

Detecció de necessitats

Entenem per valoració de la dependència l’avaluació d’aquelles activitats de la vida diària en les quals l’usuari/a necessita ajut d’una altra persona (Caracteristiques, pg. 49)

En general entenem per Grau 1 o dependència lleu..., Grau 2 o dependència severa... Grau 3 de gran dependència... (Organització pg9). (Característiques, pg. 43)

Les escales de valoració funcional, Index de Katz, Escala de Lawton i Brody, Index de Barthel, Miniexamen cognitiu de Lobo, etc... (característiques pg. 50 a 57) ens donaran una idea més exacta de les necessitats de Leopoldo.

En definitiva, podem concloure que segons les catorze necessitats de Virgina Henderson (Característiques, pg. 9) Leopoldo, dins de llargs períodes estables, té pics de molta dificultat respiratòria que el porten a urgències, i mobilitat amb dolors reumàtics.

Seria convenient tramitar la sol.licitud de grau de dependència (Organització, pg. 32) a l’oficina de serveis socials de l’Ajuntament de Terrassa a la Carretera Montcada, amb informe mèdic, autoritzacions bancària i certificat d’empadronament; així com la sol.licitu de servei d’assistència a domicili (Suport domiciliari, pg. 27)

Productes de suport /ajuts tècnics.

Malgrat la convivència amb la família, tots els àpacs els fa acompanyat, i malgrat l’emfasi que els familiars posen en que no treballi en les tasques domèstiques, l’usuari escombra, frega el terra, frega alguns plats i coberts, treballa a l’hort, al garatge, visita a la seva esposa a la residència veïna i passeja de forma autònoma pels contorns, i necessitaria alguna persona que per una hora o dos al dia estigués pendent de les seves necessitats cobrint part d’aquestes tasques domèstiques.

El servei de teleassistència seria especialment recomanable per mantenir-li a casa la major part del temps possible, (Teleassistència, pg.7) per aquest motiu farem la sol.licitud al servei, que en el seu cas cal tramitar-la amb el tècnic Javi del Centre Cívic Avel.lí Estrenjer de Terrassa. Adjuntem sol.licitud del servei (Teleassistència 21) i Alta en el servei (Teleassistència, 24) assumint que li ha estat aprovada.

Els suports personals consten de... (Organització, pg. 81-88)
Els protocols que haurem de tenir en compte són ... (Organització, pg. 89-97)

Descripció de les característiques del cas assignat

La vellesa és un estadi del desenvolupament humà (Característiques, pg. 97)... existeixen diferents teories sobre l’envelliment (Característiques, 99) i l’augment de l’esperança de vida està incrementant considerablement aquest sector de la població (Característiques, pg. 98). L’envelliment prova uns canvis biològics, psicosocials i cognitius, (Característiques, pg. 101-107), la problemàtica i malalties mes freqüents són la immobilitat, la incontinència i el restrenyiment, les demències, la depressió, l’insomni, la confusió, les caigudes, el dolor... (Característiques, pg. 115-121). Leopoldo podria ser un pacient de tipus geriàtric en comptes de persona gran sana o pacient fràgil o d’alt risc (Caractrístiques, pg. 122), i en certa mesura subjecte en manor o menor grau a les necessitats de tipus fisiològic... (Característiques, 123-124)


2.- CENTRE d’INTERVENCIÓ -

Descripció- presentació del centre/entitat o del tipus de servei on s’ubicarà.

Segons normativa, els edificis i espais destinats a persones en situació de dependència han de complir amb les característiques que segueixen.... (Organització, pg. 109-137) El centre Geriatric de Sant Pere de les Fonts compleix amb les normatives obligatòries per un centre públic i concertat. Ubicat en una antiga casa senyorial, s’ha adaptat per acollir entre 40 i 50 usuaris.





Recursos que hi ha al centre.

El centre disposa de tots els recursos que demana la llei per aquestes institucions... (Organització, pg. 109-137)




Ubicació del centre i recursos que hi ha a l’entorn d’influència.

Es troba molt a prop de l’estació de les Fonts de la línia Barcelona-Terrassa de FFCC. Una zona residencial amb cases baixes i boscos freqüents en les rodalies, a deu minuts de Terrassa en tren.






Organigrama: Equip interdisciplinari i funcions dels diferents professionals.




Tríptic en anglès (Pla comercial)






3.- Funcions del Tècnic APD en relació als cas assignat

El paper del professional d’atenció directa inclou.... (Característiques, pg. 63) mentre que el suport informal implica.... (característiques, pg. 60)
Altres competències generals del tècnic en APD, professionals, personals i socials se’n poden extreure de la documentació oficial d’aquest mòdul professional basades en el Diari de la Generalitat de Catalunya i el BOE ...)

Competència general.

És competència general d'aquest tècnic/a atendre les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui necessari.

Competències professionals, personals i socials.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional en relació al mòdul de síntesi són:

a) Determinar les necessitats assistencials i psicosocials de la persona en situació de dependència, mitjançant la interpretació de la informació obtinguda sobre la persona a través del pla d'atenció individual, respectant la confidencialitat de la mateixa.
b) Organitzar les activitats d'atenció a les persones en situació de dependència, afavorint la seva col·laboració i la de la família, i tenint en compte les directrius establertes en el pla d'atenció individualitzada.
g) Realitzar les intervencions relacionades amb l'estat físic de les persones en situació de dependència, seguint les pautes establertes i mostrant en tot moment respecte per la seva intimitat.
k) Implementar intervencions de suport psicosocials, emprant ajudes tècniques, suports de comunicació i tecnologies de la informació i la comunicació, i seguint les pautes marcades en el pla d'atenció individual.
l) Aplicar tècniques i estratègies per al manteniment i desenvolupament de les habilitats d'autonomia personal i social de les persones en situació de dependència, emprant ajudes tècniques i de comunicació d'acord amb les pautes marcades en el pla d'atenció individual.
p) Col · laborar en el control i seguiment de les activitats assistencials, psicosocials i de gestió domiciliària, omplint els registres oportuns, manejant les aplicacions informàtiques del servei i comunicant les incidències detectades.
r) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en els processos productius, actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la informació i la comunicació.
s) Actuar amb responsabilitat i autonomia en l'àmbit de la seva competència, organitzant i desenvolupant el treball assignat, cooperant o treballant en equip amb altres professionals en l'entorn de treball.
t) Resoldre de forma responsable les incidències relatives a la seva activitat, identificant les causes que les provoquen, dins l'àmbit de la seva competència i autonomia.
u) Comunicar-se eficaçment, respectant l'autonomia i competència de les diferents persones que intervenen en l'àmbit del seu treball.
v) Aplicar els protocols i les mesures preventives de riscos laborals i protecció ambiental durant el procés productiu, per evitar danys en les persones i en l'entorn laboral i ambiental.
w) Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat universal i de disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de serveis.
x) Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional.
y) Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.
z) Interpretar en llengua anglesa documents tècnics senzills i les comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector sociosanitària.

Capacitats clau

Són les capacitats transversals que afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves situacions de treball. Entre aquestes capacitats destaquen les d’autonomia, d’innovació, d’organització del treball, de responsabilitat, de relació interpersonal, de treball en equip i de resolució de problemes.

4.- ELABORACIÓ del PAI / PIVI - Dades personals

El Pla d’atenció individualitzat (PAI) o Pla individualitzat d’atenció integral (PIAI) és el document ... (Organtizació, pg. 55)



Àrea social



Àrea sanitària



Àrea psicològica



Àrea funcional



Àrea d’oci i lleure

5.- PROGRAMACIÓ D’una ACTIVITAT d’estimulació cognitiva, física o sensorial




  • 6.1. Identificació de l’activitat: Nom i breu descripció
  • 6.2 Objectius operatius
  • 6.3 Metodologia general
  • 6.4. Desenvolupament o estructuració de la sessió
  • 6.5 Recursos generals: material, personals, econòmics
  • 6.6 Temporització (cronograma, calendaris..)
  • 6.7 Avaluació



1. Finalitat

El treball de síntesi ha de permetre culminar la integració dels continguts impartits al llarg del cicle, globalitzant i interrelacionant, i si escau completant, aquells continguts susceptibles de mostrar, al final del cicle formatiu, el grau d'assoliment dels objectius generals del cicle.


2. Objectius generals associats a aquest mòdul


c) Identificar les possibilitats i limitacions de les persones en situació de dependència, seleccionant el tipus d'ajuda segons els seus nivells d'autonomia i autodeterminació, per a la realització de les activitats d'higiene personal i vestit, i seguint les pautes marcades en el pla d'atenció individualitzat.

i) Seleccionar procediments i ajudes tècniques, seguint les directrius del pla d'atenció individualitzat i adequant-los a la situació de les persones en situació de dependència, per realitzar els trasllats, mobilitzacions i suport a la deambulació dels mateixos.

j) Identificar factors de risc, relacionant-los amb les mesures de prevenció i seguretat, per aplicar les mesures adequades per preservar la integritat de les persones en situació de dependència i els propis professionals.

l) Analitzar estratègies psicològiques, rehabilitadores, ocupacionals i de comunicació, adequant-les a circumstàncies específiques de la persona en situació de dependència, per a realitzar intervencions de suport psicosocial d'acord amb les directrius del pla d'atenció individualitzat.

n) Seleccionar ajudes tècniques i de comunicació, relacionant-les amb les possibilitats i característiques de la persona en situació de dependència, per afavorir les habilitats d'autonomia personal i social i les possibilitats de vida independent.

q) Seleccionar estils de comunicació i actituds, relacionant-les amb les característiques de l'interlocutor, per assessorar a les persones en situació de dependència, famílies i cuidadors no formals.

r) Identificar els protocols d'actuació, relacionant-los amb les contingències, per resoldre-les amb seguretat i eficàcia.

v) Desenvolupar treballs en equip i valorar la seva organització, participant amb tolerància i respecte, i prendre decisions col·lectives o individuals per actuar amb responsabilitat i autonomia.

w) Adoptar i valorar solucions creatives davant problemes i contingències que es presenten en el desenvolupament dels processos de treball, per resoldre de forma responsable les incidències de la seva activitat.

x) Aplicar tècniques de comunicació, adaptant-se als continguts que es van a transmetre, a la seva finalitat i a les característiques dels receptors, per assegurar l'eficàcia del procés.



4. Resultats d’aprenentatge i criteris d’avaluació


RA1 Organitza la seva intervenció amb les persones en situació de dependència seleccionant les estratègies en funció de les seves característiques i les directrius del programa d'intervenció.

Criteris d’avaluació
1.1 Descriu les estratègies d'intervenció per al desenvolupament de les activitats d'atenció a les persones en situació de dependència.
1.2 Interpreta correctament les directrius, criteris i estratègies establerts en un pla d'atenció individualitzat.
1.3 Determina les intervencions que s'han de realitzar per a l'atenció a les persones en situació de dependència a partir dels protocols d'actuació de la institució corresponent.
1.4 Selecciona estratègies per a l'atenció a les persones en situació de dependència a partir de les seves característiques i del pla d'atenció individualitzat.
1.5 Selecciona mètodes de treball adaptant-los als recursos disponibles i a les especificacions del pla de treball d'atenció individualitzada.
1.6 Temporalitza les activitats i tasques atenent les necessitats de la persona en situació de dependència i a l'organització racional del treball
1.7 Descriu els principis metodològics i pautes d'actuació del Tècnic en les tasques de suport per a la vida independent.
1.8 Descriu els principis metodològics i pautes d'actuació del Tècnic en les tasques de suport per a la vida independent.
1.9 Argumenta la importància de respectar els principis de promoció de la vida independent i les decisions de les persones usuàries.
1.10 Argumenta la forma de recolzar a altres professionals en l’acompanyament al nou usuari a l’arribada a una institució seguint un protocol d'acollida i estada.
1.11 Mostra responsabilitat i sensibilitat cap a la necessitat de potenciar l’autonomia de la persona amb els ajuts tècnics més escaients

RA2 Organitza els recursos necessaris per a la seva intervenció relacionant el context on desenvolupa la seva activitat amb les característiques de les persones en situació de dependència.
Criteris d’avaluació
2.1 Identifica els factors de l'entorn que afavoreixen o inhibeixen l'autonomia de les persones en la seva vida quotidiana.
2.2 Reconeix el mobiliari i els instruments de treball propis de cada context d'intervenció.
2.3 Condiciona l'entorn per afavorir la mobilitat i desplaçaments de les persones en situació de dependència així com el seu ús i utilitat.
2.4 Identifica la normativa legal vigent en matèria de prevenció i seguretat per organitzar els recursos.
2.5 Aplica els criteris a seguir en l'organització d'espais, equipaments i materials per afavorir l'autonomia de les persones.
2.6 Identifica els ajuts tècnics necessaris per afavorir l'autonomia i comunicació de la persona.
2.7 Descriu els recursos existents en el context per optimitzar la intervenció
2.8 Argumenta la importància d'informar les persones en situació de dependència i les seves famílies o assistents no formals sobre les activitats programades, per afavorir la seva participació.
2.9 Valora la importància de la gestió i aprofitament del temps.
2.10 Valora la necessitat de ser autònom en l’organització i gestió del pla de treball.


RA3 Aplica estratègies i tècniques d'animació grupal en la institució analitzant les necessitats de les persones en situació de dependència.
Criteris d’avaluació
3.1. Defineix les tècniques d'animació per dinamitzar les activitats de lleure de les persones en situació de dependència.
3.2 Descriu les estratègies d'animació i motivació que potenciïn la participació en les activitats que es realitzen en una institució concreta.
3.3 Selecciona recursos específics de lleure adequats a les persones en situació de dependència.
3.4 Analitza els materials de caràcter lúdic adequats als usuaris determinant les seves característiques i les seves utilitats.
3.5 Realitza activitats de lleure i de temps lliure, dins i fora de la institució, tenint en compte les necessitats dels usuaris
3.6 Col·labora en la realització d'esdeveniments especials dins d'una institució.
3.7 Realitza el manteniment i control dels recursos de lleure i culturals dins de la institució.
3.8 Mostra iniciativa per aportar idees noves i creatives en les activitats d'animació de la institució.
3.9 Justifica el respecte als interessos dels usuaris i els principis d'autodeterminació de la persona dependent a l'hora d'ocupar el seu temps lliure i participar en activitats d'animació de lleure i temps lliure.
3.10 Aplica tècniques de modificació de conducta durant les activitats d’animació grupal.


RA4 Organitza les activitats d'atenció sanitària a persones en situació de dependència relacionant-les amb les característiques i necessitats de les mateixes
Criteris d’avaluació
4.1 Descriu les característiques anatomofisiològiques bàsiques i les alteracions més freqüents dels sistemes cardiovasculars, respiratori, reproductor, excretor i endocrí
4.2 Descriu les principals característiques i necessitats d'atenció física de les persones en situació de dependència
4.3 Identifica els principals signes de deteriorament físic i sanitari associats a situacions de dependència.
4.4 Identifica les característiques de l'entorn que afavoreixen o dificulten l'estat físic i de salut de la persona usuària ris d’avaluació.
4.5 Identifica les característiques de l'entorn que afavoreixen o dificulten l'estat físic i de salut de la persona usuària.
4.6 Interpreta les prescripcions d'atenció sanitària establertes en el pla de cures.
4.7 Defineix les condicions ambientals favorables per a l'atenció sanitària.
4.8 Argumenta la importància de la participació de la persona en les activitats sanitàries.

9. Material de suport bibliogràfic i webgràfic


  • Llibres de text del CFGM Atenció a persones en situació de dependència.
  • Pérez Merlero, Andrés (1999) Guía de cuidados de peronas mayores. Editorial Síntesis. Madrid
  • Trigueros, I i Mondragon J (2002) Manual de ayuda a domicilio. Ed Siglo XXI De Espanya editores. Madrid
  • Garcia, N (2010) Conèixer i conviure. Guia d’atenció domiciliaria per a persones dependents, famílies i professionals que en tenen cura. AFOCAT. Barcelona


No comments:

Post a Comment