El
cas pràctic d'
USUARI
DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMÍLIA
MP14.
SÍNTESI
CFGM
ATENCIÓ A PERSONES
EN
SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA
CURS
2017-2018
Index
0.-
ASSOCIACIÓ EN BONES MANS
- INTRODUCCIÓ .
1.-
PRESENTACIÓ del CAS – USUARI DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMILIA
Dades
personals, familiar, biografia
Detecció
de necessitats
Productes
de suport /ajuts tècnics.
Descripció
de les característiques del cas assignat
2.-
CENTRE d’INTERVENCIÓ -
Descripció-
presentació del centre/entitat o del tipus de servei on s’ubicarà.
Recursos
que hi h al centre.
Ubicació
del centre i recursos que hi ha a l’entorn d’influència.
Organigrama:
Equip interdisciplinari i funcions dels diferents professionals.
Tríptic
en anglès (Pla comercial)
3.-
Funcions del Tècnic APD en relació als cas assignat
4.-
ELABORACIÓ del PAI / PIVI - Dades personals
Àrea
social
Àrea
sanitària
Àrea
psicològica
Àrea
funcional
Àrea
d’oci i lleure
5.-
PROGRAMACIÓ D’una ACTIVITAT d’estimulació cognitiva, física o
sensorial
6.1.
Identificació de l’activitat: Nom i breu descripció
6.2
Objectius operatius
6.3
Metodologia general
6.4.
Desenvolupament o estructuració de la sessió
6.5
Recursos generals: material, personals, econòmics
6.6
Temporització (cronograma, calendaris..)
6.7
Avaluació
6.-
protocol d’intervenció en cas d’una emergència.
7-
BIBLIOGRAFIA / WEBGRAFIA
8.-
ANNEXOS
ANNEX
1 Composició de grups
|
ANNEX
2 Pla general de tasques: Temporització
|
ANNEX
3 Organització de grup
|
ANNEX
4 Valoració mensual del treball en grup
|
ANNEX
5 Full d’acta
|
ANNEX
6 Guió del crèdit de síntesi
|
ANNEX
7 Guió de la memòria
|
0
- ASSOCIACIÓ EN
BONES MANS -
INTRODUCCIÓ.
EN
BONES MANS és una associació sense afany de lucre
constituïda recentment per Vanessa, Sandra i Mingo, tècniques i
tècnic en APD, amb l’objectiu de gestionar l’estat de
dependència dels nostres familiars, amics i clients. També,
atenem
les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i
institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de
vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries,
psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i
normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan
sigui necessari.
En aquest sentit, estudiarem el
cas de Leopoldo, usuari de 85 anys que viu amb un dels seus tres
fills. Fins ara, aquest senyor ha estat prou autònom però
últimament ha experimentat un empitjorament general de salut. Així
que l’atendrem al seu domicili amb els objectius expressats al
paràgraf anterior, alhora gestionarem la sol.licitud del grau de
dependència en què es troba, gestionarem igualment la sol.licitud
dels productes de suport –de teleassistència per exemple- i
el.laborarem un PAI que ens indiqui la conveniència de mantenir
l’usuari al domicili familiar, o bé optar per un centre intermedi
–un centre de dia o de respir- o bé una llar d’avis.
Depenent del PAI, decidirem el
tipus d’activitat a programar, si d’estimulació cognitiva,
física o sensorial; la qual es portaria a terme en les
instal.lacions de la Residència Els Til.lers, on s’hi troba
ingressada l’esposa del usuari; o bé al Centre Geriàtric Sant
Pere de les Fonts on podria traslladar-se l’esposa en breu.
Tractarem així de sintetitzar i
interrelacionar tots els continguts impartits en aquest cicle
formatiu juntament amb la informació treta de les intervencions i
experiències d’altres companys, les jornades professionals dels
dos cursos, les visites realitzades i les pràctiques en empresa que
és la finalitat d’aquest mòdul professional.
1.-
PRESENTACIÓ del CAS – USUARI DE 85 ANYS QUE VIU EN FAMILIA
Dades personals, familiar,
biografia
Leopodo va néixer l’any 1932 a
Adamuz, Córdoba. El més petit de quatre germans, tres nois i una
noia... viu amb el seu fill menor sovint absent per motius laborals
tot i que el fill gran, l’esposa i els seus dos fills que viuen a
prop, li acompanyen sovint.
Informe mèdic:
Malaltia pulmonar crònica
producte d’una neumonia de jove,
Fractures
Hipertensió
Obesitat lleu
Lumbalgia
Antecedents quirúrgics,
Genoll esquerra, etc...
Medicació
Ventolín i calmants
Detecció de necessitats
Entenem per valoració de la
dependència l’avaluació d’aquelles activitats de la vida diària
en les quals l’usuari/a necessita ajut d’una altra persona
(Caracteristiques, pg. 49)
En general entenem per Grau 1 o
dependència lleu..., Grau 2 o dependència severa... Grau 3 de gran
dependència... (Organització pg9). (Característiques, pg. 43)
Les escales de valoració
funcional, Index de Katz, Escala de Lawton i Brody, Index de Barthel,
Miniexamen cognitiu de Lobo, etc... (característiques pg. 50 a 57)
ens donaran una idea més exacta de les necessitats de Leopoldo.
En definitiva, podem concloure
que segons les catorze necessitats de Virgina Henderson
(Característiques, pg. 9) Leopoldo, dins de llargs períodes
estables, té pics de molta dificultat respiratòria que el porten a
urgències, i mobilitat amb dolors reumàtics.
Seria convenient tramitar la
sol.licitud de grau de dependència (Organització, pg. 32) a
l’oficina de serveis socials de l’Ajuntament de Terrassa a la
Carretera Montcada, amb informe mèdic, autoritzacions bancària i
certificat d’empadronament; així com la sol.licitu de servei
d’assistència a domicili (Suport domiciliari, pg. 27)
Productes de suport /ajuts
tècnics.
Malgrat la convivència amb la
família, tots els àpacs els fa acompanyat, i malgrat l’emfasi que
els familiars posen en que no treballi en les tasques domèstiques,
l’usuari escombra, frega el terra, frega alguns plats i coberts,
treballa a l’hort, al garatge, visita a la seva esposa a la
residència veïna i passeja de forma autònoma pels contorns, i
necessitaria alguna persona que per una hora o dos al dia estigués
pendent de les seves necessitats cobrint part d’aquestes tasques
domèstiques.
El servei de teleassistència
seria especialment recomanable per mantenir-li a casa la major part
del temps possible, (Teleassistència, pg.7) per aquest motiu farem
la sol.licitud al servei, que en el seu cas cal tramitar-la amb el
tècnic Javi del Centre Cívic Avel.lí Estrenjer de Terrassa.
Adjuntem sol.licitud del servei (Teleassistència 21) i Alta en el
servei (Teleassistència, 24) assumint que li ha estat aprovada.
Els suports personals consten
de... (Organització, pg. 81-88)
Els protocols que haurem de tenir
en compte són ... (Organització, pg. 89-97)
Descripció
de les característiques del cas assignat
La vellesa és un estadi del
desenvolupament humà (Característiques, pg. 97)... existeixen
diferents teories sobre l’envelliment (Característiques, 99) i
l’augment de l’esperança de vida està incrementant
considerablement aquest sector de la població (Característiques,
pg. 98). L’envelliment prova uns canvis biològics, psicosocials i
cognitius, (Característiques, pg. 101-107), la problemàtica i
malalties mes freqüents són la immobilitat, la incontinència i el
restrenyiment, les demències, la depressió, l’insomni, la
confusió, les caigudes, el dolor... (Característiques, pg.
115-121). Leopoldo podria ser un pacient de tipus geriàtric en
comptes de persona gran sana o pacient fràgil o d’alt risc
(Caractrístiques, pg. 122), i en certa mesura subjecte en manor o
menor grau a les necessitats de tipus fisiològic...
(Característiques, 123-124)
2.- CENTRE d’INTERVENCIÓ -
Descripció-
presentació del centre/entitat o del tipus de servei on s’ubicarà.
Segons normativa, els edificis i
espais destinats a persones en situació de dependència han de
complir amb les característiques que segueixen.... (Organització,
pg. 109-137) El centre Geriatric de Sant Pere de les Fonts compleix
amb les normatives obligatòries per un centre públic i concertat.
Ubicat en una antiga casa senyorial, s’ha adaptat per acollir entre
40 i 50 usuaris.
Recursos
que hi ha al centre.
El centre disposa de tots els
recursos que demana la llei per aquestes institucions...
(Organització, pg. 109-137)
Ubicació
del centre i recursos que hi ha a l’entorn d’influència.
Es troba molt a prop de l’estació
de les Fonts de la línia Barcelona-Terrassa de FFCC. Una zona
residencial amb cases baixes i boscos freqüents en les rodalies, a
deu minuts de Terrassa en tren.
Organigrama:
Equip interdisciplinari i funcions dels diferents professionals.
Tríptic
en anglès (Pla comercial)
3.-
Funcions del Tècnic APD en relació als cas assignat
El paper del professional
d’atenció directa inclou.... (Característiques, pg. 63) mentre
que el suport informal implica.... (característiques, pg. 60)
Altres competències generals del
tècnic en APD, professionals, personals i socials se’n poden
extreure de la documentació oficial d’aquest mòdul professional
basades en el Diari de la Generalitat de Catalunya i el BOE ...)
Competència general.
És
competència general d'aquest tècnic/a atendre
les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i
institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de
vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries,
psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i
normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan
sigui necessari.
Competències professionals, personals i socials.
Les
competències i les realitzacions més rellevants que ha de
manifestar el professional en relació al mòdul de síntesi són:
a)
Determinar les necessitats assistencials i psicosocials de la persona
en situació de dependència, mitjançant la interpretació de la
informació obtinguda sobre la persona a través del pla d'atenció
individual, respectant la confidencialitat de la mateixa.
b)
Organitzar les activitats d'atenció a les persones en situació de
dependència, afavorint la seva col·laboració i la de la família,
i tenint en compte les directrius establertes en el pla d'atenció
individualitzada.
g)
Realitzar les intervencions relacionades amb l'estat físic de les
persones en situació de dependència, seguint les pautes establertes
i mostrant en tot moment respecte per la seva intimitat.
k)
Implementar intervencions de suport psicosocials, emprant ajudes
tècniques, suports de comunicació i tecnologies de la informació i
la comunicació, i seguint les pautes marcades en el pla d'atenció
individual.
l)
Aplicar tècniques i estratègies per al manteniment i
desenvolupament de les habilitats d'autonomia personal i social de
les persones en situació de dependència, emprant ajudes tècniques
i de comunicació d'acord amb les pautes marcades en el pla d'atenció
individual.
p)
Col · laborar en el control i seguiment de les activitats
assistencials, psicosocials i de gestió domiciliària, omplint els
registres oportuns, manejant les aplicacions informàtiques del
servei i comunicant les incidències detectades.
r)
Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis
tecnològics i organitzatius en els processos productius,
actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents
per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la
informació i la comunicació.
s)
Actuar amb responsabilitat i autonomia en l'àmbit de la seva
competència, organitzant i desenvolupant el treball assignat,
cooperant o treballant en equip amb altres professionals en l'entorn
de treball.
t)
Resoldre de forma responsable les incidències relatives a la seva
activitat, identificant les causes que les provoquen, dins l'àmbit
de la seva competència i autonomia.
u)
Comunicar-se eficaçment, respectant l'autonomia i competència de
les diferents persones que intervenen en l'àmbit del seu treball.
v)
Aplicar els protocols i les mesures preventives de riscos laborals i
protecció ambiental durant el procés productiu, per evitar danys en
les persones i en l'entorn laboral i ambiental.
w)
Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat universal i de
disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en els
processos de producció o prestació de serveis.
x)
Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una
petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional.
y)
Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la
seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la
legislació vigent, participant activament en la vida econòmica,
social i cultural.
z)
Interpretar en llengua anglesa documents tècnics senzills i les
comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector
sociosanitària.
Capacitats clau
Són
les capacitats transversals que afecten diferents llocs de treball i
que són transferibles a noves situacions de treball. Entre aquestes
capacitats destaquen les d’autonomia, d’innovació,
d’organització del treball, de responsabilitat, de relació
interpersonal, de treball en equip i de resolució de problemes.
4.-
ELABORACIÓ del PAI / PIVI - Dades personals
El
Pla d’atenció individualitzat (PAI) o Pla individualitzat
d’atenció integral (PIAI) és el document ... (Organtizació, pg.
55)
Àrea
social
Àrea
sanitària
Àrea
psicològica
Àrea
funcional
Àrea
d’oci i lleure
5.-
PROGRAMACIÓ D’una ACTIVITAT d’estimulació cognitiva, física o
sensorial
-
6.1. Identificació de l’activitat: Nom i breu descripció
-
6.2 Objectius operatius
-
6.3 Metodologia general
-
6.4. Desenvolupament o estructuració de la sessió
-
6.5 Recursos generals: material, personals, econòmics
-
6.6 Temporització (cronograma, calendaris..)
-
6.7 Avaluació
1. Finalitat
El
treball de síntesi ha de permetre culminar la integració dels
continguts impartits al llarg del cicle, globalitzant i
interrelacionant, i si escau completant, aquells continguts
susceptibles de mostrar, al final del cicle formatiu, el grau
d'assoliment dels objectius generals del cicle.
2. Objectius generals associats a aquest mòdul
c)
Identificar les possibilitats i limitacions de les persones en
situació de dependència, seleccionant el tipus d'ajuda segons els
seus nivells d'autonomia i autodeterminació, per a la realització
de les activitats d'higiene personal i vestit, i seguint les pautes
marcades en el pla d'atenció individualitzat.
i)
Seleccionar procediments i ajudes tècniques, seguint les directrius
del pla d'atenció individualitzat i adequant-los a la situació de
les persones en situació de dependència, per realitzar els
trasllats, mobilitzacions i suport a la deambulació dels mateixos.
j)
Identificar factors de risc, relacionant-los amb les mesures de
prevenció i seguretat, per aplicar les mesures adequades per
preservar la integritat de les persones en situació de dependència
i els propis professionals.
l)
Analitzar estratègies psicològiques, rehabilitadores, ocupacionals
i de comunicació, adequant-les a circumstàncies específiques de la
persona en situació de dependència, per a realitzar intervencions
de suport psicosocial d'acord amb les directrius del pla d'atenció
individualitzat.
n)
Seleccionar ajudes tècniques i de comunicació, relacionant-les amb
les possibilitats i característiques de la persona en situació de
dependència, per afavorir les habilitats d'autonomia personal i
social i les possibilitats de vida independent.
q)
Seleccionar estils de comunicació i actituds, relacionant-les amb
les característiques de l'interlocutor, per assessorar a les
persones en situació de dependència, famílies i cuidadors no
formals.
r)
Identificar els protocols d'actuació, relacionant-los amb les
contingències, per resoldre-les amb seguretat i eficàcia.
v)
Desenvolupar treballs en equip i valorar la seva organització,
participant amb tolerància i respecte, i prendre decisions
col·lectives o individuals per actuar amb responsabilitat i
autonomia.
w)
Adoptar i valorar solucions creatives davant problemes i
contingències que es presenten en el desenvolupament dels processos
de treball, per resoldre de forma responsable les incidències de la
seva activitat.
x)
Aplicar tècniques de comunicació, adaptant-se als continguts que es
van a transmetre, a la seva finalitat i a les característiques dels
receptors, per assegurar l'eficàcia del procés.
4. Resultats d’aprenentatge i criteris d’avaluació
RA1 Organitza
la seva intervenció amb les persones en situació de dependència
seleccionant les estratègies en funció de les seves
característiques i les directrius del programa d'intervenció.
Criteris
d’avaluació
1.1
Descriu
les estratègies d'intervenció per al desenvolupament de les
activitats d'atenció a les persones en situació de dependència.
1.2
Interpreta correctament les directrius, criteris i estratègies
establerts en un pla d'atenció individualitzat.
1.3
Determina
les intervencions que s'han de realitzar per a l'atenció a les
persones en situació de dependència a partir dels protocols
d'actuació de la institució corresponent.
1.4
Selecciona
estratègies per a l'atenció a les persones en situació de
dependència a partir de les seves característiques i del pla
d'atenció individualitzat.
1.5
Selecciona mètodes de treball adaptant-los als recursos disponibles
i a les especificacions del pla de treball
d'atenció individualitzada.
1.6
Temporalitza les activitats i tasques atenent les necessitats de la
persona en situació de dependència i a l'organització racional del
treball
1.7
Descriu els principis metodològics i pautes d'actuació del Tècnic
en les tasques de suport per a la vida independent.
1.8
Descriu els principis metodològics i pautes d'actuació del Tècnic
en les tasques de suport per a la vida independent.
1.9
Argumenta la importància de respectar els principis de promoció de
la vida independent i les decisions de les persones usuàries.
1.10
Argumenta la forma de recolzar a altres professionals en
l’acompanyament al nou usuari a l’arribada a una institució
seguint un protocol d'acollida i estada.
1.11
Mostra responsabilitat i sensibilitat cap a la necessitat de
potenciar l’autonomia de la persona amb els ajuts tècnics més
escaients
RA2 Organitza
els recursos necessaris per a la seva intervenció relacionant el
context on desenvolupa la seva activitat amb les característiques de
les persones en situació de dependència.
Criteris
d’avaluació
2.1
Identifica els factors de l'entorn que afavoreixen o inhibeixen
l'autonomia de les persones en la seva vida quotidiana.
2.2
Reconeix el mobiliari i els instruments de treball propis de cada
context d'intervenció.
2.3
Condiciona l'entorn per afavorir la mobilitat i desplaçaments de les
persones en situació de dependència així com el seu ús i
utilitat.
2.4
Identifica la normativa legal vigent en matèria de prevenció i
seguretat per organitzar els recursos.
2.5
Aplica els criteris a seguir en l'organització d'espais, equipaments
i materials per afavorir l'autonomia de les persones.
2.6
Identifica els ajuts tècnics necessaris per afavorir l'autonomia i
comunicació de la persona.
2.7
Descriu els recursos existents en el context per optimitzar la
intervenció
2.8
Argumenta la importància d'informar les persones en situació de
dependència i les seves famílies o assistents no formals sobre les
activitats programades, per afavorir la seva participació.
2.9
Valora la importància de la gestió i aprofitament del temps.
2.10
Valora la necessitat de ser autònom en l’organització i gestió
del pla de treball.
RA3
Aplica estratègies i tècniques d'animació grupal en la institució
analitzant les necessitats de les persones en situació de
dependència.
Criteris
d’avaluació
3.1.
Defineix les tècniques d'animació per dinamitzar les activitats de
lleure de les persones en situació de dependència.
3.2
Descriu les estratègies d'animació i motivació que potenciïn la
participació en les activitats que es realitzen en una institució
concreta.
3.3
Selecciona recursos específics de lleure adequats a les persones en
situació de dependència.
3.4
Analitza els materials de caràcter lúdic adequats als usuaris
determinant les seves característiques i les seves utilitats.
3.5
Realitza activitats de lleure i de temps lliure, dins i fora de la
institució, tenint en compte les necessitats dels usuaris
3.6
Col·labora en la realització d'esdeveniments especials dins d'una
institució.
3.7
Realitza el manteniment i control dels recursos de lleure i culturals
dins de la institució.
3.8
Mostra iniciativa per aportar idees noves i creatives en les
activitats d'animació de la institució.
3.9
Justifica el respecte als interessos dels usuaris i els principis
d'autodeterminació de la persona dependent a l'hora d'ocupar el seu
temps lliure i participar en activitats d'animació de lleure i temps
lliure.
3.10
Aplica tècniques de modificació de conducta durant les activitats
d’animació grupal.
RA4
Organitza
les
activitats
d'atenció
sanitària
a
persones
en
situació
de
dependència
relacionant-les
amb
les
característiques
i
necessitats
de
les
mateixes
Criteris
d’avaluació
4.1
Descriu les característiques anatomofisiològiques bàsiques i les
alteracions més freqüents dels sistemes cardiovasculars,
respiratori, reproductor, excretor i endocrí
4.2
Descriu les principals característiques i necessitats d'atenció
física de les persones en situació de dependència
4.3
Identifica els principals signes de deteriorament físic i sanitari
associats a situacions de dependència.
4.4
Identifica les característiques de l'entorn que afavoreixen o
dificulten l'estat físic i de salut de la persona usuària ris
d’avaluació.
4.5
Identifica les característiques de l'entorn que afavoreixen o
dificulten l'estat físic i de salut de la persona usuària.
4.6
Interpreta les prescripcions d'atenció sanitària establertes en el
pla de cures.
4.7
Defineix les condicions ambientals favorables per a l'atenció
sanitària.
4.8
Argumenta la importància de la participació de la persona en les
activitats sanitàries.
9. Material de suport bibliogràfic i webgràfic
-
Llibres de text del CFGM Atenció a persones en situació de dependència.
-
Pérez Merlero, Andrés (1999) Guía de cuidados de peronas mayores. Editorial Síntesis. Madrid
-
Trigueros, I i Mondragon J (2002) Manual de ayuda a domicilio. Ed Siglo XXI De Espanya editores. Madrid
-
Garcia, N (2010) Conèixer i conviure. Guia d’atenció domiciliaria per a persones dependents, famílies i professionals que en tenen cura. AFOCAT. Barcelona
No comments:
Post a Comment