MP04_2n Atenció i Suport Psicosocial
Durada: 100 h.
Professorat: Mingo Mendez (dmendez@xtec.cat)
Atendre les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui necessari.
Competències professionals, personals i socials:
a) Determinar les necessitats assistencials i psicosocials de la persona en situació de dependència, mitjançant la interpretació de la informació obtinguda sobre la persona a través del pla d'atenció individual, respectant la confidencialitat de la mateixa.
b) Organitzar les activitats d'atenció a les persones en situació de dependència, afavorint la seva col·laboració i la de la família, i tenint en compte les directrius establertes en el pla d'atenció individualitzada.
d) Organitzar la intervenció relativa a l'alimentació, supervisant els menús, preparant els aliments i administrant quan sigui necessari.
e) Gestionar la documentació bàsica i el pressupost de la unitat de convivència, optimitzant els recursos i assegurant la viabilitat de la gestió econòmica.
f) Realitzar les activitats de manteniment i neteja del domicili, garantint les condicions d'habitabilitat, higiene i ordre, amb criteris de qualitat, seguretat i cura del medi ambient i, si s'escau, tramitant la documentació pertinent.
i) Aplicar mesures de prevenció i seguretat tant per a les persones en situació de dependència com per als professionals, en els diferents àmbits d'intervenció.
n) Assessorar la persona en situació de dependència, als familiars i cuidadors no formals, proporcionant pautes d'actuació en la cura i l'atenció assistencial i psicosocial, i adequant la comunicació i les actituds a les característiques de la persona interlocutora.
o) Resoldre les contingències amb iniciativa i autonomia, mostrant una actitud autocrítica i buscant alternatives per afavorir el benestar de les persones en situació de dependència.
r) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en els processos productius, actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la informació i la comunicació.
s) Actuar amb responsabilitat i autonomia en l'àmbit de la seva competència, organitzant i desenvolupant el treball assignat, cooperant o treballant en equip amb altres professionals en l'entorn de treball.
t) Resoldre de forma responsable les incidències relatives a la seva activitat, identificant les causes que les provoquen, dins l'àmbit de la seva competència i autonomia.
u) Comunicar-se eficaçment, respectant l'autonomia i competència de les diferents persones que intervenen en l'àmbit del seu treball.
v) Aplicar els protocols i les mesures preventives de riscos laborals i protecció ambiental durant el procés productiu, per evitar danys en les persones i en l'entorn laboral i ambiental.
w) Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat universal i de disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de servei.
x) Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional.
y) Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.
z) Interpretar en llengua anglesa documents tècnics senzills i les comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector sociosanitària.
Capacitats clau
- Resolució de problemes
- Organització del treball
- Responsabilitat en el treball
- Treball en equip
- Autonomia
- Relació interpersonal
- Capacitat d'iniciativa
En finalitzar el mòdul cal saber (Resultats d’aprenentatge):
RA1.Organitza l'entorn d’intervenció relacionant les necessitats d’autonomia personal de les persones en situació de dependència amb les característiques de la institució o el domicili.
RA2. Realitza activitats per al desenvolupament d’hàbits autonomia personal i social amb les persones en situació de dependència seleccionant-les en funció de les seves característiques.
RA3. Realitza l’acompanyament en la gestió de les activitats de la vida quotidiana relacionant els recursos comunitaris amb les necessitats de les persones en situació de dependència.
RA4. Realitza el seguiment de les intervencions de suport en el desenvolupament d’hàbits relacionant la informació extreta de diferents instruments d'avaluació.
Estructura del mòdul:
Unitats formatives
|
durada
|
Inici
|
finalització
|
2a convocatòria
|
UF3 Suport en l’animació grupal
|
43 h.
|
18-19/09/17
|
18-19/12/17
|
Entre maig i juny
|
UF4 Suport en el desenvolupament de les relacions socials
|
57 h.
|
20-21/12/17
|
16-17/05/18
|
Metodologia:
En el segon curs d’aquest mòdul es treballarà des d’una aproximació teòrico-pràctica en funció de les diferents Unitats Formatives (UFs) que el composen. La docència d’aquestes UFs en el temps serà seqüencial i en l’ordre de la seva numeració.
Cada UF anirà precedida d’una presentació (mapa conceptual) perquè l’alumne tingui una visió general del que estudiarà i per facilitar l’avaluació inicial que ens permetrà partir dels aprenentatges ja assolits per l’alumnat i adaptar-nos a les necessitats específiques del mateix.
Al llarg del curs desplegarem diferents tipus d’activitats que tindran com a referents els aprenentatges guiats, cooperatius i autònoms. Així l’alumnat tindrà sempre un punt de referència (el professorat), i treballarà individualment o en grup.
Es faran activitats d’estudi i pràctica de casos: analitzar, elaborar i avaluar registres; plantejar estratègies i recursos de recolzament psicosocial així com la implementació de casos, etc.
Les estratègies d’ensenyament–aprenentatge que s’utilitzaran en aquest mòdul, entre d’altres, són: activitats amb les TIC per obtenir i analitzar informació; explicacions del professorat; debats, dinàmiques i treball en petit grup o grup classe; a més de la realització d’activitats i treballs individuals. Les sortides acadèmiques que es faran, són obligatòries i avaluables.
Criteris d’avaluació i qualificació del mòdul:
El professorat partirà abans de cada unitat formativa d’una avaluació inicial per establir els coneixements previs que té l’alumnat sobre la matèria.
L’avaluació serà contínua i formativa a partir de les activitats i les capacitats claus de l’alumnat . Al final de cada UF s’ obtindrà una qualificació numèrica. La nota final del mòdul serà la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les quatres Unitats Formatives distribuïdes en els dos cursos.
Cadascuna de les UF s’avaluarà a partir dels treballs realitzats individualment o en equip, del seguiment diari del treball, de la participació a classe i les capacitats claus. Els treballs escrits s’han de lliurar per escrit el dia corresponent. Si es presenten en els dos dies següents de la data indicada només podrà optar
Cada UF es resoldrà amb una qualificació quantitativa de 0 a 10 (l’aprovat es a ≥5). Per superar i fer la mitjana del Mòdul cal que totes les UF tinguin una qualificació mínima de 5.
El pes específic de la UF s’aplicarà a la nota entera obtinguda després de fer el corresponent arrodoniment. Tots els arrodoniments es faran a l’alça a partir de l’aprovat (x≥5) i de les 50 centèsimes (x’50=x+1 però x’49=x).
Es tindran en compte uns criteris transversals per avaluar el procés de treball de l’alumnat, aquests són els següents:
- La coherència i claredat de les respostes.
- Interpretació dels continguts teòrics per a la seva transferència als casos pràctics.
- Contextualització de la resolució dels casos pràctics.
- Capacitat de reflexió i anàlisi.
- Capacitat de síntesi i estructuració.
- Aprofundiment en els continguts.
- Correcció gramatical i ortogràfica.
- Interrelació dels continguts.
- L’assistència a classe així com la participació en totes les activitats que es duguin a terme.
- També es valorarà l’aportació de l’experiència personal, o qualsevol altre aportació que pugui enriquir al grup.
- La puntualitat i presentació acurada dels treballs. Els treballs s’han de presentar dins del termini establert, un cop exhaurida la data d’entrega no es recolliran treballs.
- L’actitud de l’alumne/a davant els companys, professors i materials.
Criteris d’avaluació consensuats pel Departament de Serveis a la comunitat:
Per normativa l’assistència a classe és obligatòria. A partir d’un 20% de faltes d’assistència, justificades o no, es perdrà el dret a l’avaluació continua i es passarà directament a la segona convocatòria.
Al final del mòdul es donarà una nota que serà la mitjana ponderada, en funció de la durada i els continguts treballs, les diferents unitats formatives. El valor de cada UF serà:
UF1: 37% UF2: 20% UF3: 20% UF4: 23%
Bibliografia
- M. Emilia Díaz y Mª José Tello. Editorial Altamar. 2013. “Atenció i Suport Psicosocial “. (CFGM Atenció a Persones en Situació de Dependència. Serveis a la Comunitat)
- Altres materials:
- vídeos de temàtica adient al contingut treballat per documentar o aplicar les diferents activitats que volem treballar.
- articles o materials complementaris específics de les diferents UF.
MP 04 Atenció i SuportPsicosocial
UF 3 - 40 hores Data inici/final: 18 setembre 2017 / 21 desembre 2017
UF 3: Suport en l’animació grupal
(33+7h)
|
|||
Nucli
Formatiu
|
Hores
|
RAs
|
Dates
d’examens
|
NF 1.- L’oci i el temps lliure en
persones en situació de dependència.
|
10
|
1
|
3 i 6
Octubre 2017
|
NF 2.- Intervenció en l’oci en
persones en situació de dependència.
|
20
|
2,3
|
21 i 24
de Novembre 2017
|
NF 3.- Desenvolupament de
recursos d’oci i temps lliure.
|
10
|
3,4
|
12 i 15
de Desembre 2017
|
Dates de la resta d'examens:
UF2 NF4 6 i 9 de frebrer
NF5 17 i 20 d'abril
NF6 8 i 11 de maig
UF2 NF4 6 i 9 de frebrer
NF5 17 i 20 d'abril
NF6 8 i 11 de maig
Resultats
d’aprenentatge
|
Criteris d’avaluació
|
1. Organitza l'entorn d’intervenció relacionant les necessitats
socials de les persones en situació de dependència amb les activitats grupals
del pla de treball.
|
1.a. Disposa el mobiliari i els recursos materials en l’espai
d’intervenció.
1.b. Respecta les orientacions rebudes, les necessitats i
característiques de les persones, els seus costums i gustos, així com les
normes de seguretat i higiene en el manteniment dels espais i el mobiliari.
1.c. Decora els espais adaptant-los a les necessitats de la persona en
situació de dependència, així com al calendari, a l’entorn cultural i al
programa d’activitats de la institució.
1.d. Confecciona els elements de senyalització i simbolització per
organitzar els materials i estris d’una aula taller o un domicili.
1.e. Justifica els avantatges d’organitzar l’espai de cara a la millora
de la qualitat de vida de les persones en situació de dependència.
1.g. Distingeix entre els conceptes d’oci i temps
lliure i analitza la disponibilitat d’aquest temps en persones en situació de
dependència.
1.h. Identifica les bases teòriques que sustenten
l’educació de l’oci i els agents que la porten a terme.
|
2. Realitza
l’acompanyament en les activitats socials relacionant els recursos
comunitaris amb les necessitats de les persones en situació dedependència.
|
2.a. Obté informació de l’equip interdisciplinari
per identificar les necessitats d’acompanyament de la persona en situació de
dependència.
2.b. Identifica les activitats d’acompanyament que
s’han de fer, tant en una institució com al domicili, respectant els drets de
les persones implicades.
2.c. Aplica criteris i estratègies que afavoreixin
l’autonomia social de les persones en situació de dependència en les
situacions d’acompanyament.
2.d. Adequa l’acompanyament per al gaudiment del
lleure i l’accés als recursos comunitaris de les persones en situació de
dependència, d’acord amb les seves característiques i interessos personals.
2.e. Realitza l’acompanyament en les activitats de
lleure i temps lliure programades.
2.g. Respecta els interessos de les persones en
situació de dependència en la realització d’activitats de lleure i de temps
lliure.
2.h. Argumenta el respecte a les directrius,
orientacions i protocols establerts en les tasques d’acompanyament.
|
3. Aplica estratègies i tècniques d’animació grupal en la institució
analitzant les necessitats de les persones en situació de dependència.
|
3.a. Defineix les tècniques d’animació per dinamitzar les activitats de
lleure de les persones en situació de dependència.
3.b. Descriu les estratègies d’animació i motivació que potenciïn la
participació en les activitats que es realitzen en una institució concreta.
3.c. Selecciona recursos específics de lleure adequats a les persones en
situació de dependència.
3.d. Analitza els materials de caràcter lúdic adequats als usuaris
determinant les seves característiques i les seves utilitats.
3.e. Realitza activitats de lleure i de temps lliure, dins i fora de la
institució, tenint en compte les necessitats dels usuaris.
3.g. Realitza el manteniment i control dels recursos de lleure i
culturals dins de la institució.
3.h. Mostra iniciativa per aportar idees noves i creatives en les
activitats d’animació de la institució.
3.i. Justifica el respecte als interessos dels usuaris i els principis
d’autodeterminació de la persona dependent a l’hora d’ocupar el seu temps
lliure i participar en activitats d’animació de lleure i temps lliure.
3.j. Aplica tècniques de modificació de conducta durant les activitats
d’animació grupal.
|
4. Realitza el
seguiment de les intervencions de suport en l’animació grupal relacionant la
informació extreta de diferents fonts amb els instruments i protocols
d'avaluació.
|
4.a. Defineix instruments de recollida d’informació
per al seu ús en el procés d’avaluació de la intervenció i valoració de la
persona en situació de dependència.
4.b. Omple els protocols específics de cada
intervenció i del procés d’avaluació, tant al domicili com en la institució.
4.c. Aplica instruments de registre i transmissió de
les observacions realitzades en el desenvolupament de les activitats.
4.d. Valora la importància dels processos
d’avaluació en el desenvolupament de la seva tasca professional.
4.e.
Justifica la importància de la transmissió de la informació a l’equip
interdisciplinari.
|
Continguts
|
11. L’oci i el temps lliure en persones en situació de dependència:
11.1. L’oci i el temps lliure.
11.2. L’educació de l’oci.
11.3. Agents d’oci.
11.4. El temps lliure de les persones en situació de dependència.
12. Intervenció en l’oci en persones en situació de dependència:
12.1. El disseny de la intervenció.
12.2. El projecte d’animació sociocultural.
12.3. Planificació d’activitats.
12.4. Dinamització de grups.
12.5. El paper del tècnic en la intervenció: tasques de dinamització i
d’acompanyament.
13. Desenvolupament de recursos d’oci i temps lliure:
13.1. Recursos lúdics i festius.
13.2. Recursos físics i esportius.
13.3. Recursos culturals i artístics.
13.4. Recursos turístics i a l’aire lliure.
13.5. Recursos formatius, de l’àmbit social i comunitari.
|
Metodologia
Consulta la presentació del MP per aspectes
generals.
Per acord de l’equip d’APD, cada MP
emfatitiza unes competències clau determinades, així com alguns MPs treballen
les lectures, els resums, els registres de protocols, les exposicions orals...
des de MP4 treballarem l’anàlisi de pel.lícules.
En qualsevol cas, farem servir tots els
recursos metodològics que contribueixin a la comprensió de la matèria i a la
varietat d’activitats, llibre de text, articles, documentals, pel.lícules,
exposicions orals, treballs per parelles i en grup, etc...
Recordeu que l’us de noves tecnologies és un
dels criteris d’avaluació i en aquest sentit farem servir el moodle de l’escola
i el blog de classe.
serveicomunitat.blogspot.com
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/blog-page_15.html
El blog de classe també permet l’opció
d’expressar la teva opinió de manera anònima.
Avaluació
Criteris d’avaluació del
treball escrit individual (dossier):
-
OBLIGATÒRIES: Portada,
índex, activitats del llibre (enunciats resumits), fotocòpies lliurades al
llarg del NF, casos pràctics, fitxes d’activitats, de sortides, de dinàmiques,
i resta de treballs escrits, treball grapat o enquadernador. 8 (notable).
-
OPCIONALS: Treball
voluntari com ara apunts de classe, resums personals, esquemes, subratllat del
llibre o altres tècniques d’estudi; opinions dels companys, recerca personal,
glossari, entrades al blog de classe, valoracions i idees de millora 10 (excel.lent).
Criteris d’avaluació dels
exàmens tipus test –entre 15 i 25 preguntes aproximadament amb quatre opcions a
triar.
-
cada tres preguntes errònies resta un punt de les
preguntes correctes. Les preguntes en blanc no resten. Per exemple, examen de
20 preguntes amb 15 preguntes correctes, tres errònies i dues en blanc: les
tres preguntes errònies resta un punt de les preguntes correctes, per tant,
aquest examen tindria un 14 sobre 20 o un 7 sobre 10. Un 7 en definitiva.
Recordeu que als
treballs en grup cada component pot obtenir una nota diferent segons
assistència, observacions d’actitud i treball per part dels companys i els
professors, etc...
Avaluació dels grups 2A i B per DNI
https://serveicomunitat.blogspot.com.es/2017/12/mr-1718-apd-mp4-uf1-avaluacio-grups-2a.html
Bibliografia
Avaluació dels grups 2A i B per DNI
https://serveicomunitat.blogspot.com.es/2017/12/mr-1718-apd-mp4-uf1-avaluacio-grups-2a.html
Bibliografia
Atenció i Suport
Psicosocial de persones en situació de dependència. Editorial Altamar.
Avaluació 0
UF3 NF10 L'oci i el temps lliure en persones en situació de dependència.
a. Temps de treball/formació o estudi
b. Temps de no treball:
b1. activitats obligatòries
b2. temps lliure i oci
Es l'actitud personal de cadascú el que ens porta a considerar una activitat com a oci,
és a dir, que es tria LLIUREMENT, i ens proporciona SATISFACCIÓ.
Sovint el que dona sentit a la nostra vida és l'OCI, així d'important pot ser,
de vegades tenir més temps lliure no és positiu, com és el cas d'aturats, malalts, jubilats...
L'educació de l'oci
de vegades la gent no és conscient de la importància del seu oci i el malgasta, per això cal educar-lo:
- tothom necessitaria una formació per utilitzar el seu temps lliure de manera raonada i gratificant,
- l'us adequat del temps lliure proporciona harmonia.
a aquesta vessant educativa de l'oci se li diu: PEDAGOGIA DE L'OCI
amb una missió doble:
- Educar per al temps lliure, vol dir que et donc idees per passar-t'ho be i treure'n profit emocional educatiu,
- Educar en el temps lliure, vol dir que posem en marxa aquestes activitats de manera que:
1. sigui enriquidora,
2. ha de contribuir al desenvolupament integral de la persona
3. ha de desenvolupar valors i actituds com la solidaritat, la tolerància, el respecte, la lliure elecció, la creativitat, el gaudir de la quotidianitat...
podem fins i tot aprofitar aquests moments d'esbarjo educatiu per reflexionar sobre l'experiència i el que ens ha aportat -que seria la definició de DINAMICA oposat a JOC o ACTIVITAT.
L'animació sociocultural engloba tot un conjunt d'accions dirigides a MOTIVAR i DINAMITZAR un grup de persones per a que participin en una activitat o dinàmica que simplement els entretingui, els faci sentir be o més enllà, els faci crèixer com a persones.
és a dir, GUIEM, FEM PARTICIPAR a la gent, i tractem de TRANSFORMAR-LOS,
és el que diem EDUCAR MITJANÇANT L'OCI
L'animació sociocultural en persones en situació de dependència és una eina tan valida amb alguns col.lectius amb necessitats específiques que la planificiació de l'oci és un dels objectius principals de la intervenció.
L'animació hospitalària
L'animació en residències de gent gran,
OBJECTIUS
1. Estimular la lliure elecció
2. Crear espais de diversió
3. Recuperar, mantenir o desenvolupar activitats que facilitin l'autonomia personal
4. Estimular la creativitat,
5. Millorar el benestar físic i psicològic de la persona
6. Fomentar relacions interpersonals,
7. Contribuir a l'autoestima,
BENEFICIS
Exercita les habilitats cognitives i socials, alivia la soledat, millora l'estat d'ànim, evita la malaltia i la depressió, i facilita l'adaptació a l'entorn i la jubilació o la malaltia o la diversitat funcional.
Agents d'oci:
1. la família,
2. les entitats associatives
3. els recursos institucionals
4. la comunitat
El temps lliure de les persones en situació de dependència
gent gran
des del punt de vista de la intervenció en l'oci, hi ha dues situacions que mereixen atenció especial:
a. el cessament en l'activitat laboral i b. l'aparició de la malaltia i la dependència.
1. en la jubilació el temps laboral es converteix en temps lliure
2. la qual cosa desvincula la persona de les rutines associades, llevar-se, rentar-se, horaris de menjar...
3. també la desvincula de la xarxa social de l'entorn laboral
4. i incideix sobre els ingressos i la capacitat econòmica de la persona,
la malaltia i dependència obviament produeixen un descens en les activitats d'oci positiu i una reclusió en activitats més passives i menys gratificants.
discapacitat i temps lliure
nomes treballa el 15% del total de persones amb diversitat funcional en edat laboral.
Dificultats de les persones malaltes per accedir a l'oci.
- limitacions físiques com malestar, dolor...
- dificultats anímiques, ansietat, apatia, baixa autoestima...
- deteriorament en l'area social especialment si la malaltia comporta un cert estigma,
En qualsevol cas, recordem que cada persona viu la malaltia d'una manera diferent.
propostes d'intervenció que dependràn de cada cas específic.
Avaluació 0
Temps de treball / formació |
Temps
de no treball
|
||
Activitats
obligatòries
tasques
domèstiques, desplaçaments, compres bàsiques, hàbits
d’higiene, obligacions socials, necessitats físiques...
|
Temps
Lliure
|
||
Temps Lliure | OCI | ||
De 6am a 12pm
|
|||
De 12 a 18 pm. |
|||
De 18pm a 24:00 |
Fes una breu
descripció de les activitats setmanals.
Nom
________________________________________________________________
grup ____
Indica amb colors el temps aproximat que dediques a les activitats de
treball/escola (blau), temps de no treball, Activitats obligatòries
(vermell), temps lliure (taronja) i OCI (groc)
Dilluns | Dimarts | Dimecres | Dijous | Divendres | Dissabte | Diumenge |
8am a 12h |
||||||
12 a 15h |
||||||
15 a 20h |
||||||
20 a 24h |
||||||
24 a 8h |
1. Tens alguna
activitat extraescolar que practiquis habitualment!
2. Ets monitor/a
d’aquesta activitat! O has dinamitzat grups de persones! De quines
edats!
3. Podries
dinamitzar aquesta activitat amb companys de classe! I amb usuaris/es
d’altres centres!
4. Ordena aquestes
activitats per ordre de preferencia personal i col.lectiu també de
preferència personal.
a. intervenció en
les funcions cognitives i teràpies d’orientació a la realitat,
b. tècniques
d’entrenament de la memòria,
c. la reminiscència
d. musicoteràpia,
e. mindfullness i
relaxacio o meditació
f. tècniques de
re-estructuració cognitiva,
g. jocs i activitats
lúdiques,
h. Recursos festius,
i. activitats
esportives i paraesportives
j. psicomotricitat,
dança i ball
k. expressió
creativa literària
l. expressió
creativa plàstica
m. activitats a
l’aire lliure
n. activitats
turístiques
o. formació al
llarg de la vida i noves tecnologies
UF3 NF10 L'oci i el temps lliure en persones en situació de dependència.
a. Temps de treball/formació o estudi
b. Temps de no treball:
b1. activitats obligatòries
b2. temps lliure i oci
Es l'actitud personal de cadascú el que ens porta a considerar una activitat com a oci,
és a dir, que es tria LLIUREMENT, i ens proporciona SATISFACCIÓ.
Sovint el que dona sentit a la nostra vida és l'OCI, així d'important pot ser,
de vegades tenir més temps lliure no és positiu, com és el cas d'aturats, malalts, jubilats...
L'educació de l'oci
de vegades la gent no és conscient de la importància del seu oci i el malgasta, per això cal educar-lo:
- tothom necessitaria una formació per utilitzar el seu temps lliure de manera raonada i gratificant,
- l'us adequat del temps lliure proporciona harmonia.
a aquesta vessant educativa de l'oci se li diu: PEDAGOGIA DE L'OCI
amb una missió doble:
- Educar per al temps lliure, vol dir que et donc idees per passar-t'ho be i treure'n profit emocional educatiu,
- Educar en el temps lliure, vol dir que posem en marxa aquestes activitats de manera que:
1. sigui enriquidora,
2. ha de contribuir al desenvolupament integral de la persona
3. ha de desenvolupar valors i actituds com la solidaritat, la tolerància, el respecte, la lliure elecció, la creativitat, el gaudir de la quotidianitat...
podem fins i tot aprofitar aquests moments d'esbarjo educatiu per reflexionar sobre l'experiència i el que ens ha aportat -que seria la definició de DINAMICA oposat a JOC o ACTIVITAT.
L'animació sociocultural engloba tot un conjunt d'accions dirigides a MOTIVAR i DINAMITZAR un grup de persones per a que participin en una activitat o dinàmica que simplement els entretingui, els faci sentir be o més enllà, els faci crèixer com a persones.
és a dir, GUIEM, FEM PARTICIPAR a la gent, i tractem de TRANSFORMAR-LOS,
és el que diem EDUCAR MITJANÇANT L'OCI
L'animació hospitalària
L'animació en residències de gent gran,
OBJECTIUS
1. Estimular la lliure elecció
2. Crear espais de diversió
3. Recuperar, mantenir o desenvolupar activitats que facilitin l'autonomia personal
4. Estimular la creativitat,
5. Millorar el benestar físic i psicològic de la persona
6. Fomentar relacions interpersonals,
7. Contribuir a l'autoestima,
BENEFICIS
Exercita les habilitats cognitives i socials, alivia la soledat, millora l'estat d'ànim, evita la malaltia i la depressió, i facilita l'adaptació a l'entorn i la jubilació o la malaltia o la diversitat funcional.
Agents d'oci:
1. la família,
2. les entitats associatives
3. els recursos institucionals
4. la comunitat
El temps lliure de les persones en situació de dependència
gent gran
des del punt de vista de la intervenció en l'oci, hi ha dues situacions que mereixen atenció especial:
a. el cessament en l'activitat laboral i b. l'aparició de la malaltia i la dependència.
1. en la jubilació el temps laboral es converteix en temps lliure
2. la qual cosa desvincula la persona de les rutines associades, llevar-se, rentar-se, horaris de menjar...
3. també la desvincula de la xarxa social de l'entorn laboral
4. i incideix sobre els ingressos i la capacitat econòmica de la persona,
la malaltia i dependència obviament produeixen un descens en les activitats d'oci positiu i una reclusió en activitats més passives i menys gratificants.
discapacitat i temps lliure
nomes treballa el 15% del total de persones amb diversitat funcional en edat laboral.
Dificultats de les persones malaltes per accedir a l'oci.
- limitacions físiques com malestar, dolor...
- dificultats anímiques, ansietat, apatia, baixa autoestima...
- deteriorament en l'area social especialment si la malaltia comporta un cert estigma,
En qualsevol cas, recordem que cada persona viu la malaltia d'una manera diferent.
propostes d'intervenció que dependràn de cada cas específic.
Si teniu més interès podeu consultar la presentació en diapositives del modul professional MP4 Oci i temps lliure del Cicle Formatiu de Grau Superior del Tècnic en Animació Sociocultural.
BOOK OF SPELLS
UF3 NF11 INTERVENCIO EN LES PERSONES EN SITUACIO DE DEPENDENCIA
UF 3 NF 12 DESENVOLUPAMENT DE RECURSOS D'OCI I TEMPS LLIURE
UF 4 NF 13 Les Habilitats socials
PRESENTACIÓ DEL NF13 PER PART DELS ALUMNES DE 2A
PRESENTACIO DEL NF13 PER PART DELS ALUMNES DE 2B
MR 1718 MP4 UF4 Nf13 Habilitats socials –
Presentacions per part dels alumnes
13.1 Les habilitats socials -
|
Cintia i Nerea 11/1/18
| Brais 10/1/18 |
13.1.2 Tipus d'habilitats socials
|
Cristina A i Valeria 11/1/18
| Lara 10/1/18 |
13.2 Deficits socials en persones en situacio de dependencia
|
Marta B 11/1/18
| Omaima 10/1/18 |
13.2.1 Deficits socials en persones grans
|
Mireia 11/1/18
| |
13.2.2. Deficits socials en persones amb discapacitat
|
Aleix 15/1/18
| Candela 16/1/18 |
13.2.2 Deficits socials en persones amb discapacitat - pg. 63
|
Hala 15/1/18
| |
Doc 3.1 Interaccions socials
|
Desire 15/1/18
| |
13.2.3 Deficits socials en persones malaltes
|
Sandra B 15/1/18
| Alejandra 16/1/18 |
13.2.4 Deficits socials en persones amb malaltia mental
|
Sancha 15/1/18
| |
13.3.1 Components de les HHSS. Components conductuals verbals
|
Andrea 18/1/18
| Anna L 17/1/28 |
13.3.1 Components de les HHSS. - Components conductuals no verbals
|
Ana 18/1/18
| Ainhoa 17/1/18 |
13..3.1 Components de les HHSS. - Components conductuals paralingüístics
|
Elizabeth 18/1/18
| Adria 24/1/18 |
13.3.1 Components de les HHSS. - Components conductuals paralingüístics: la cinesia
|
Sara G 18/1/18
| |
13.3.1 Components de les HHSS. - Components conductuals paralingüístics: la proxemia
|
Marta L 18/1/18
| Angie 24/1/18 |
13.3.1 Components de les HHSS. - Components conductuals paralingüístics: l'aparença personal
|
Claudia 18/1/18
| |
13.3.2 Els componenets cognitius i la percepció de l'ambient de comunicació
|
Sara P 22/1/18
| Judith 30/1/18 |
13.3.2 Els componenets cognitius i les variables cognitives de la persona -
|
Sergio C 22/1/18
| Jenny 30/1/18 |
13.3.3. Els components fisiologics
|
Sergio P 22/1/18
| |
13.4. Instruments d'avaluació de les habilitats socials
|
Aran 25/1/18
| Lluis 30/1/18 |
13.4.1 Intruments generals d'avaluacio
|
Nuria 25/1/18
| |
13.4.2 Instruments especifics d'avaluacio
|
Desire 25/1/18
| Nerea 30/1/18 |
les escales
|
Khadija i Kaoutar 25/1/18
| Tania 30/1/18 |
també us pot servir les presentacions següents:
EDIN MP8 D'habilitats socials a
Les emocions
Resolució de conflictes
Psicologia de grups
Recordeu que ja vam estudiar el modul d'habilitats socials a primer curs, APD MP9 d'habilitats socials:
PROJECTE DE CENTRE INSTITUT MONTSERRAT ROIG - CREU ROJA.
Entrega de roses
UF4 NF14 Entrenament en Habilidades Sociales,
2A APD
2B APD
UF4 NF15 Recursos
No comments:
Post a Comment