MP8. Habilitats socials
Durada: 132 + 12 hores.
Professora/r:
Competència
general del tècnic/a en Educació
Infantil:
La competència general d'aquest
títol consisteix en dissenyar,
implementar
i avaluar projectes i programes educatius d’atenció a la infància en el primer cicle d’educació infantil en l’àmbit formal, d’acord amb la proposta pedagògica elaborada per un Mestre amb l’especialització en educació infantil o títol de grau equivalent,
i a tota l’etapa en l’àmbit no formal, generant entorns segurs i en col·laboració amb altres professionals i amb les famílies.
implementar
i avaluar projectes i programes educatius d’atenció a la infància en el primer cicle d’educació infantil en l’àmbit formal, d’acord amb la proposta pedagògica elaborada per un Mestre amb l’especialització en educació infantil o títol de grau equivalent,
i a tota l’etapa en l’àmbit no formal, generant entorns segurs i en col·laboració amb altres professionals i amb les famílies.
Superant aquest mòdul s’aconsegueix
la unitat de competència
que deriva d’aquesta:
UC1027_3: Establir i mantenir
relacions fluides amb la comunitat educativa i coordinar-se amb les
famílies, l'equip educatiu i amb altres professionals
Competències
professionals, personals i socials:
Les competències professionals,
personals i socials d'aquest títol associades a aquest mòdul són:
d) Dissenyar i aplicar estratègies
d'actuació amb les famílies, en el marc de les finalitats i
procediments de la institució, per millorar el procés
d'intervenció.
g) Avaluar el procés d'intervenció
i els resultats obtinguts, elaborant i gestionant la documentació
associada al procés i transmetent la informació amb la finalitat de
millorar la qualitat del servei.
j) Mantenir relacions fluïdes amb
els nens i nenes i les seves famílies, membres del grup on s'estigui
integrat i altres professionals, mostrant habilitats socials,
capacitat de gestió de la diversitat cultural i aportant solucions a
conflictes que es presentin.
l) Exercir els seus drets i complir
amb les obligacions que es deriven de les relacions laborals, d'acord
amb el que s’estableix a la legislació vigent.
o) Participar de forma activa en la
vida econòmica, social i cultural, amb una actitud crítica i de
responsabilitat.
Capacitats clau
Són les capacitats transversals que
afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves
situacions de treball. Entre aquestes capacitats destaquen:
Autonomia, Innovació, Organització del treball, Responsabilitat, Relació interpersonal, Treball en equip i Resolució de problemes.
Autonomia, Innovació, Organització del treball, Responsabilitat, Relació interpersonal, Treball en equip i Resolució de problemes.
En
finalitzar el mòdul cal saber:
UF1 Habilitats comunicació en
infants, famílies i professionals
1 Implementar estratègies i
tècniques per afavorir la comunicació i relació social amb el seu
entorn, relacionant-les amb els principis de la intel·ligència
emocional i social.
2 Implementar estratègies de gestió
de conflictes i resolució de problemes seleccionant-les en funció
de les característiques del context i analitzant els diferents
models.
3 Avaluar la pròpia competència
social per al desenvolupament de les seves funcions professionals,
identificant els aspectes susceptibles de millora.
UF2 Dinamització de grups:
1 Dinamitzar el treball del grup,
aplicant les tècniques adequades i justificant la seva selecció en
funció de les característiques, situació i objectius del grup.
2 Conduir reunions analitzant les
diferents formes o estils d’intervenció i d’organització en
funció de les característiques dels destinataris i el context.
3 Implementar estratègies de gestió
de conflictes i resolució de problemes seleccionant-les en funció
de les característiques del context i analitzant els diferents
models.
4 Avaluar els processos de grup i la
pròpia competència social per al desenvolupament de les seves
funcions professionals, identificant els aspectes susceptibles de
millora.
Estructura del mòdul:
Unitats formatives |
durada
|
Inici |
finalització
|
2a
convocatòria
|
UF1. Habilitats de comunicació en infants, famílies i professionals |
66
h
|
13/09/16
|
31/01/17
|
Setmana
última de maig - 2ª juny
|
UF2. Dinamització de grups |
66
h
|
01/02/16
|
2/06/17
|
Metodologia:
Aquest mòdul el treballarem de forma
similar a les dues unitats formatives, combinant activitats més
pràctiques amb activitats teòriques o d'investigació. En iniciar
cada unitat formativa farem una avaluació inicial (oral o per
escrit) per a saber quin nivell de coneixements sobre el tema té el
grup i una presentació dels continguts a treballar, els objectius a
assolir i els criteris d'avaluació que utilitzarem.
Comptarem amb la lectura comprensiva
i crítica de textos, les explicacions del professorat, el debat i el
treball en petit grup i en grup classe, la realització d’activitats
individuals, i utilització de recursos audiovisuals (vídeos, fotos,
pel·lícules...), la visita a centres o les xerrades a càrrec de
professionals, entre d’altres. Les sortides acadèmiques són
curriculars i, per tant és obligatòria l’assistència.
El mòdul s’organitza de manera que
es dediquen la meitat del temps a aspectes teòric-pràctic, mentre
que l’altra meitat del temps el dedicarem a sessions de
dinamització de grup. Aquestes sessions seran conduïdes inicialment
pel professorat per oferir un model i, posteriorment serà l’alumnat
que durà a terme la dinamització del grup- classe. Les
dinamitzacions es realitzaran en petits grups (segons el nombre
d’alumnat)
El professorat impartirem els
continguts teòrics que fonamenten la pràctica i mostrarem i
oferirem les estratègies i recursos que permetrà a l’alumnat
l’assoliment de les competències professionals, personals i
socials del mòdul. S’utilitzarà la plataforma moodle per afavorir
la comunicació d’opinions i anàlisis mitjançant fòrums, així
com el traspàs d’informació i de material complementari del
mòdul.
Finalment, cal apuntar que es
realitzarà una activitat on la llengua vehicular serà l’anglès
en cadascuna de les Unitats formatives.
Criteris
d’avaluació i qualificació del mòdul:
A cada unitat formativa hi haurà una
avaluació inicial per a establir els coneixements previs de
l’alumnat. L'avaluació serà continua i en
finalitzar cada UF es donarà la nota obtinguda en aquesta. La nota
del mòdul es fa a partir de la mitja ponderada de les notes de cada
UF, que s’ obté en funció de la durada de cadascuna.
Els aspectes a avaluar estan
recollits en els resultats d’aprenentatges, criteris d’avaluació
i en els continguts establerts per a cada unitat formativa, que es
concretaran en la presentació d’aquestes.
Per superar la unitat formativa
caldrà que la Qualificació sigui com a mínim de 5. Per tal de fer
la ponderació de la qualificació de tots els RA per obtenir la
qualificació final del Mòdul, caldrà tenir almenys una puntuació
de 5 en el R.A.
Per tan qualsevol activitat que no
arribi al 4,5, (ja sigui perquè s’ha obtingut una qualificació
inferior o per no haver-la realitzat per qualsevol motiu justificat o
no) es considerarà no superada i l´alumne/a passarà a la
convocatòria següent (2a convocatòria), que és realitzarà a
criteri del professor/a en funció de les característiques de
l’activitat i de la Unitat Formativa.
Les UF s’han d’aprovar amb una
nota igual o superior al 5.
La qualificació del Mòdul
professional s’obté segons el percentatge del 50% de cadascuna de
les UF.
Criteris d’avaluació consensuats
pel Departament de Serveis a la comunitat:
Per normativa l’assistència a
classe és obligatòria i les faltes s’han de justificar. A partir
d’un 25% de faltes d’assistència, justificades o el 10% no
justificades, es perdrà el dret a l’avaluació continua i es
passarà directament a la segona convocatòria.
Bibliografia
La
bibliografia es facilitarà en la presentació de cadascuna de les
Unitats Formatives
Nem a veure els components de la comunicació inclosa la comunicació verbal i no verbal a partir d'una actuació de Dani Rovira o Leo Harlem en el Club de la Comedia.
Del REves - Inside Out.
MP
8-HABILITATS SOCIALS - Presentació UF1
UF
1. Habilitats de comunicació en infants, famílies i professionals.
Durada
: 66 hores Professorat:
Núria Ballesté i Mingo Méndez
Data
d’inici: 13/09/2016 Data
de finalització: 31/01/2016
Resultats
d’Aprenentatge
|
Criteris
d’avaluació
|
1.
Implementa estratègies i tècniques per afavorir la comunicació
i relació social amb el seu entorn, relacionant-les amb els
principis de la intel·ligència emocional i social.
|
|
2.
Implementa estratègies de gestió de conflictes i resolució de
problemes seleccionant-les en funció de les característiques
del context i analitzant els diferents models.
|
|
3.
Avalua la pròpia competència social per al desenvolupament de
les seves funcions professionals, identificant els aspectes
susceptibles de millora.
|
|
Continguts.
UF1.- Habilitats
de comunicació en infants, famílies i professionals
|
|
Metodologia
Es
pretén fomentar els processos reflexius i participatius. Es
realitzaran activitats de tipus individual i grupal. Les activitats
seran diversificades i combinades: expositives per part del
professorat, anàlisi de situacions i casos, exposicions,
presentacions i debat per part dels aprenents, critica i comprensió
de lectures, activitats amb recursos audiovisuals, visites a centres
o xerrades a càrrec de professionals i altres activitats que puguin
anar sorgint de la dinàmica de l’aula.
Avaluació
A l’inici
de la UF es realitzaran activitats d’avaluació inicial per tal de
conèixer les idees prèvies que té l’alumne sobre el tema.
Totes
les activitats d’avaluació seran avaluades seguint les
orientacions següents:
-
Exposicions i realitzacions de treballs en grup (35%)
-
E-portafolis (35 %)
-
Prova objectiva ( 20%)
- Capacitats clau (10 %)
Per
superar la unitat formativa caldrà que la Qualificació sigui com a
mínim de 5.
Qualsevol
activitat que no arribi al 4,5, es considerarà no superada (i
l´alumne/a passarà a la convocatòria següent (2a convocatòria),
que és realitzarà al juny ,en funció de les característiques de
l’activitat i de la Unitat Formativa.
Bibliografia
-
Ballester, R i Gil Llario, M D (2002) Habilidades sociales. Madrid. ed. Síntesis.
-
Ballenato, G. ( 2011). Trabajo en equipo. Madrid. Ediciones piràmide.
-
Bucay, J (2008) Contes per pensar Ed La Magrana. Barcelona
-
Bucay, J (2009) Dejame que te cuente Ed RBA Bolsillo. Barcelona
-
Canto, JM ( 2000). Dinàmica de grupos. Málaga . Aljibe
-
Carbonell, R G (2008) Leer, Escribir, Hablar Ed Edaf. Madrid
-
Castilo, S i Sánchez, M (2010) Habilitats socials. Ed Altamar. Barcelona
-
Cascón, F. (1997) La aternativa al juego II . Madrid: Los libros de la Catarata. 288p.
-
Costa, M. i López,E. (1996) Manual del educador.social. Madrid: Ministerio Asuntos Sociales
-
Del Pozo, JA (2013). Tècnicas de comunicación personal i grupal. Alicante.ECU
-
Fabra, M LL (2003) Técnicas de grupo para la cooperación ed. CEAC. España
-
Nuñez, T; Loscertales, F ( 2003). El grupo y su eficacia. Barcelona.EUB
-
Pérez, M. Jose i Torres Carmen (1999) Dinámica de grupos en formación de formadores: casos pràcticos. Biblioteca de psicologia, Heder. Barcelona.
-
Pisano, J. C (2008) Dinámica de grupo para la comunicación Ed Bonum. Buenos Aires
-
Ramon-Cortes, F (2008) L’illa dels 5 fars. Un recorregut per les claus de la comunicació Ed. RBA libror, S.
-
Ramon-Cortes, F (2013) La química de les relacions Ed Pòrtic-Atrium. Barcelona
-
** Ramon-Cortes, F (2008) Converses amb en Max. Barcelona: La Magrana
-
Salmurri, F. (2004) Llibertad emocional. Ed. Paidos Ibérica. Barcelona.
-
Serrat, A. (2005) PNL para docentes. Mejora tu conocimiento y tus relaciones. Ed Graó. Col. Desarrollo personal del profesorado. Barcelona.
UF1
HABILITATS DE COMUNICACIÓ
EN INFANTS, FAMÍLIES I PROFESSIONALS.
INTRODUCCIÓ A LES HHSS
I ALTRES CONCEPTES CLAUS
1 .Definició d'habilitat
social?
Definició
de
Vicente E. Caballo
(1986): “la conducta socialment hàbil és un conjunt de conductes
fetes per un individu en un context interpersonal que expressa
sentiments, actituds, desitjos, opinions o drets d'una manera
adequada a la situació, respectant aquestes conductes en els altres,
i que generalment resol els problemes immediats de la situació
mentre redueix la probabilitat que apareguin problemes futurs.”
- Un context personal: es
desenvolupen en situacions en que hi ha diverses persones, entre les
quals ha d’haver-hi interacció
-Les persones hàbils
socialment expressen de manera adequada ( expressen els punts de
vista propis respectant els dels altres) els seus sentiments,
actituds, desigs, opinions o drets.
-Resoldre o minimitza els
problemes fa referència a conductes hàbils (En anomenar-les
“conductes” volem dir que han de manifestar-se exteriorment i de
forma estable, és a dir, que la persona actuï normalment així, tot
i que tingui de tant en tant alguna fallada. Diem que aquestes
conductes poden ser verbals i no verbals
És a dir, la forma
d’interrelacionar-nos amb els altres farà que aquesta experiència
esdevingui positiva i enriquidora, o altrament, una experiència
angoixant i frustrant.
Exemples:
- saber escoltar (hi ha gent
que sent però no escolta)
- saber demanar un favor (hi
ha persones que tenen por de demanar-lo i n’hi ha que l'exigeixen)
- saber elogiar el que està
ben fet, saber disculpar-se per alguna cosa mal feta (hi ha gent que
no es disculpa, per timidesa; n’hi ha que no es disculpa per
orgull; n’hi ha que es disculpa agressivament i provoca una nova
discussió),
- saber dir que “no”,
saber presentar una queixa i saber rebre-la, saber mostrar desacord
(hi ha qui no està d’acord amb una crítica a un altre, però
calla i riu; hi ha qui no està d’acord amb l’aspecte d’un
altre i li diu que està elegantíssim per riurese’n al darrere),
- saber negociar o posar-se
d’acord amb qui s’estava en desacord és l’habilitat social
reina, la més difícil, saber expressar els sentiments propis, saber
fer front a la por, o al ridícul, o al fracàs
Les habilitats socials són un
conjunt de competències que possibiliten que la persona mantingui
relacions socials positives amb altres i que afronti, de manera
efectiva i adaptativa, les demandes dels seu entorn social per
aconseguir l'acceptació dels altres i l'ajut i l'acceptació social
adequats. Les habilitats socials poden enunciar-se i descriure's i
entrenar-se.
2. Quins són els
components de les Habilitats Socials ?
Components
conductuals
( assertivitat, comunicació) .
Què entenem per conducta ?
La conducta és la manera particular que té una persona de
comportar-se, actuar o donar una resposta en una situació
determinada. La conducta és producte de la interacció d’uns
factors interns (personalitat, intel·ligència, creences,
emocions...) i uns factors externs o ambientals ( espai, el moment,
les persones, el context, etc )
Com es classifiquen les
conductes ?
a) Assertiva
b) Passiva
c) Agressiva
Components
emocionals (
inte·ligència emocional, les emocions,...)
Components
cognitius
( Teoria de Walter Mischel, model cognitiu d'Ellis i Beck, teoria de
la personalitat , autoconcepte, autoestima, trets de la personalitat,
mecanismes, dèficits,etc)
3. Les habilitats socials
en la relació educativa.
Les habilitats socials són la
manifestació comportamental d’una actitud assertiva, que
s’acompanya dels pensaments basats en els drets assertius i de
l’autocontrol emocional.
L’entrenament de les
habilitats socials és una estratègia bàsica per millorar l’estil
de comunicació en l'activitat educativa.
Les habilitats socials en
l’àmbit de l’atenció a la infància i a les seves famílies
s’han d’entendre des d’una doble dimensió:
Les
habilitats socials són una necessitat tècnica.
Els educadors/es tenen l’obligació de conèixer i utilitzar
adequadament la seva manera de pensar, sentir i comunicar-se, ja que
aquestes eines són fonamentals per establir el vincle afectiu amb
els infants i amb els altres adults que intervenen, i generen una
relació de confiança, respecte i serenor.
Les
habilitats socials són una necessitat ètica.
Els educadors/es han de partir d’un model de persona i de relació
educativa concret, fonamentat en la idea que cada persona és la
protagonista de la seva vida, i que educar, créixer, significa donar
prioritat a les possibilitats de la persona sobre les dificultats.
Les
habilitats socials són comportaments complexos en què intervenen
tots els elements implicats en qualsevol procés
comunicatiu,
entrellaçats els uns amb els altres. Però què entenem per
comunicació?
Quins són els seus elements? Què és el feedback ?Què és la
comunicació verbal i no verbal ?...
Nem a veure els components de la comunicació inclosa la comunicació verbal i no verbal a partir d'una actuació de Dani Rovira o Leo Harlem en el Club de la Comedia.
Del REves - Inside Out.
http://www.maspeliculas.cc/del-reves-inside-out-2015/
UF1NF1 intel.ligencia emocional
No comments:
Post a Comment