Fitxa
d'implementació:
Dinàmica
del mòdul de mediació.
Ayoub
Chmarkh, David Velasco, Marta Viladomiu
2n
B INSO
Fitxa
d'interculturalitat
|
Participants:
20 Usuaris
|
Durada:
90 Min
|
Interculturalitat:
Fa
referència a la interacció entre grups de persones de diverses
cultures o procedència en un mateix territori social. De manera
que mitjançant la convivència, el tracte respectuós i de
tolerància es produeix l'enriquiment de les dues parts, tant
culturalment i socialment com de manera personal. És un model de
convivència basat en la cohesió, la integració i l'aprenentatge
mutu.
|
Objectius
operatius:
-
Transmetre coneixements sobre interculturalitat.
-
Treballar la interculturalitat mitjançant dinàmiques de lleure.
-
Explicar conceptes relacionats amb la interculturalitat.
|
Recursos:
-
20 bolígrafs
-
30 Fulles de paper
-
5 Cartolines
-
22 Cadires
-
Pissarra
|
Metodologia
de treball:
Preparació
de la sessió.
Es
començarà amb una activitat de presentació per coneixer’ns
entre tots i totes. Els participants de la sessió es posaran en
rotllana i aniran dient els seus noms. El primer dirà el seu nom.
Però el segon dirà el seu nom i el del seu company o companya
anterior. I així successivament fins el final. D’aquest manera
s’introdueixen els participants i els TIS també en un ambient
de confiança. També poden dir a més del seu nom alguna cosa
d’ells.
Desenvolupament
de les activitats.
Aquesta
fase es divideix en dues activitats. Començarem per una primera
activitat que s’anomena el Carter. Es basa en que els alumnes se
seuen en cadires i una persona de peu. Diu que porta una carta
per...i diu una característica que vegi en el grup. De manera que
tots els que tinguin aquella característica han d’aixecar-se i
buscar un altre lloc. Com que n’hi ha una cadira menys del total
de persones, sempre hi haurà una persona de peu i farà el
mateix. Al principi es comença amb aspectes rutinaris, color de
camiseta, sabates, i poc a poc s’anirà introduint conceptes del
tema. Conceptes principals serien rumor, prejudici, discriminació i interculturalitat.
La
segona activitat tracta el concepte del rumor de manera més
especifica. Es demanarà que cinc voluntaris surtin de classe o
s’allunyin del grup. Després es demana que vingui una persona i
se li explicarà una història. Aquesta persona li ha de dir a la
segona i així successivament. Després l’ultim ha d’explicar
la història. De manera que es mostra al grup com la informació
de boca en boca canvia molt i cada persona va afegint informació
i treien coses. Fins que arriba a un punt en el qual el rumor
comença a perjudicar a la persona sobre la qual es fa. I
condiciona la nostra manera de pensar i relacionar-se amb aquesta.
S’ha
pensat en una tercera activitat de reserva relacionada amb el
prejudici. En el qual es treballa aquests concepte relacionat amb
idees preconcebudes i com condiciona la nostra perspectiva en
relació a un col·lectiu de persones. Es mostra una imatge o
explicar una situació i es para deixant que els joves pensin i
diguin que pensen que passarà o de que es tracta. Després se’ls
hi diu com acaba realment. De manera es mostra que les coses no
sempre són el que semblen o el que creiem que serà. Un prejudici
marcat per les nostres idees preconcebudes respecta una persona.
Conclusió
de la sessió:
Els
joves se seuen en rotllana després d’haver finalitzat les
dinàmiques. I aniran expressant idees i pensament que els hi ha
originat la sessió. Quina activitat els hi ha agradat millor. I
com creuen que els hi ha influenciat per canviar la seva
perspectiva de relació amb la diferència. Però sobretot ens
focalitzem en les emocions originades, ja que tractarem amb joves
de minoria ètnica i sensibles respecte al tema. Després es dona
per acabada la sessió al haver donat les gràcies per la seva
atenció.
|
Avaluació
de la sessió:
Av.
Inicial i final
Per
tal de dur a terme l’avaluació s’ha pensat en establir
l’esquema trifàsic de avaluació inicial, continua i final. Pel
que fa a l’avaluació inicial i final, creiem que de manera oral
s’aniria preguntant respecte el tema i les activitats, i el
conceptes temàtics. Al principi sent un grup jove l’avaluació
no aniria focalitzada tant en la conceptualització com en
experiències diàries i coneixements de cultura general.
Av.
Continua
Durant
aquesta fase es realitza una avaluació basada en la metodologia
d’observació. Mitjançant la qual els TIS aniran observant
l’actitud, la relació entre companys i companyes i l’evolució
que vagin fent. A més dels pensaments i emocions que expressen en
relació al tema. D’aquesta manera es va determinant en quin
grau es va realitzant l’aprenentatge i els objectius assolits
per parts dels usuaris. S’ha pensat en utilitzat un instrument
llista de control amb indicadors avaluables fixats prèviament i
que s’aniran controlant per part dels TIS.
|
Instrument
d’avaluació continua:
Indicadors:
|
Sí
|
No
|
|
Es
saluden entre ells i elles
|
|||
Utilitzen
afirmacions culturals
|
|||
S'ajuden
mútuament
|
|||
Participen
activament en l'activitat
|
|||
Respecten
les opinions diferents
|
|||
Treballen
en grup
|
|||
Expressen
les seves emocions en relació
|
|||
Debaten
els conceptes temàtics
|
|||
Expliquen
experiències pròpies
|
|||
Mostren
prejudicis cap a companys
|
|||
Els
hi agrada l’activitat
|
|||
Mostren
interès per la interculturalitat
|
|||
Saben
explicar el que és un rumor
|
|||
Fan
preguntes i volen aprendre més
|
No comments:
Post a Comment