Wednesday, September 7, 2016

MR 1516 APS MP04 Suport Psicosocial

MP4 ATENCIÓ I SUPORT PSICOSOCIAL1

Durada: 131 h.
Professorat: Mingo Méndez

COMPETÈNCIA GENERAL

Atendre les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui necessari.




Competències professionals, personals i socials

a) Determinar les necessitats assistencials i psicosocials de la persona en situació de dependència, mitjançant la interpretació de la informació obtinguda sobre la persona a través del pla d'atenció individual, respectant la confidencialitat de la mateixa.

b) Organitzar les activitats d'atenció a les persones en situació de dependència, afavorint la seva col·laboració i la de la família, i tenint en compte les directrius establertes en el pla d'atenció individualitzada.





d) Organitzar la intervenció relativa a l'alimentació, supervisant els menús, preparant els aliments i administrant quan sigui necessari.



e) Gestionar la documentació bàsica i el pressupost de la unitat de convivència, optimitzant els recursos i assegurant la viabilitat de la gestió econòmica.



f) Realitzar les activitats de manteniment i neteja del domicili, garantint les condicions d'habitabilitat, higiene i ordre, amb criteris de qualitat, seguretat i cura del medi ambient i, si s'escau, tramitant la documentació pertinent.




i) Aplicar mesures de prevenció i seguretat tant per a les persones en situació de dependència com per als professionals, en els diferents àmbits d'intervenció.



n) Assessorar la persona en situació de dependència, als familiars i cuidadors no formals, proporcionant pautes d'actuació en la cura i l'atenció assistencial i psicosocial, i adequant la comunicació i les actituds a les característiques de la persona interlocutora.



o) Resoldre les contingències amb iniciativa i autonomia, mostrant una actitud autocrítica i buscant alternatives per afavorir el benestar de les persones en situació de dependència.



r) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en els processos productius, actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la informació i la comunicació.



s) Actuar amb responsabilitat i autonomia en l'àmbit de la seva competència, organitzant i desenvolupant el treball assignat, cooperant o treballant en equip amb altres professionals en l'entorn de treball.



t) Resoldre de forma responsable les incidències relatives a la seva activitat, identificant les causes que les provoquen, dins l'àmbit de la seva competència i autonomia.

u) Comunicar-se eficaçment, respectant l'autonomia i competència de les diferents persones que intervenen en l'àmbit del seu treball.



v) Aplicar els protocols i les mesures preventives de riscos laborals i protecció ambiental durant el procés productiu, per evitar danys en les persones i en l'entorn laboral i ambiental.



w) Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat universal i de disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de servei.



x) Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional.



y) Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.



z) Interpretar en llengua anglesa documents tècnics senzills i les comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector sociosanitària.


Unitats de competència (qualificacions professionals)

UC_2-0250-11_2: Desenvolupar intervencions d'atenció psicosocial domiciliària dirigides a persones amb necessitats d'atenció sociosanitària.

UC_2-0251-11_2: Desenvolupar les activitats relacionades amb la gestió i funcionament de la unitat convivencial.


Capacitats clau 


-       Resolució de problemes




-       Organització del treball

-       Responsabilitat en el treball



-       Treball en equip





-       Autonomia



-       Relació interpersonal







-       Capacitat d'iniciativa




Resultats d’aprenentatge

UF1 Suport en el desenvolupament dels hàbits d’autonomia personal i social         .

RA1.Organitza l'entorn d’intervenció relacionant les necessitats d’autonomia personal de les persones en situació de dependència amb les característiques de la institució o el domicili.




RA2. Realitza activitats per al desenvolupament d’hàbits autonomia personal i social amb les persones en situació de dependència seleccionant-les en funció de les seves característiques.




RA3. Realitza l’acompanyament en la gestió de les activitats de la vida quotidiana relacionant els recursos comunitaris amb les necessitats de les persones en situació de dependència.





RA4. Realitza el seguiment de les intervencions de suport en el desenvolupament d’hàbits relacionant la informació extreta de diferents instruments d'avaluació.



UF2 Suport en l’estimulació cognitiva de les persones.

RA1. Organitza l'entorn d’intervenció relacionant les activitats de suport a l’estimulació cognitiva amb les necessitats de les persones en situació de dependència.



RA2. Realitza activitats i exercicis de entrenament psicològic, rehabilitador i ocupacional amb les persones en situació de dependència seleccionant-les en funció de les seves característiques..

RA3. Realitza el seguiment de les intervencions de suport en l’estimulació cognitiva i activitats relacionant la informació extreta de diferents fonts amb els instruments i protocols d'avaluació.



Estructura del mòdul                                                                                                       

Unitats formatives
durada
inici
final
Pes
2a convocatòria
UF1 Suport en el desenvolupament dels hàbits d’autonomia personal i social
86 h
15/09/15
12/02/16
30%
Juny 2016
UF2 Suport en l’estimulació cognitiva de les persones
45 h
15/02/16
29/05/16
20%
UF3 Suport en l’animació grupal

UF4 Suport en el desenvolupament de les relacions socials

Metodologia

En el primer curs d’aquest mòdul es treballarà des d’una aproximació teòrico-pràctica en funció de les diferents Unitats Formatives (UFs) que el composen, relacionades en el punt anterior. La docència d’aquestes UFs en el temps serà seqüencial i en l’ordre de la seva numeració. 

Cada UF anirà precedida d’una presentació (mapa conceptual) perquè l’alumne tingui una visió general del que estudiarà i per facilitar l’avaluació inicial que ens permetrà partir dels aprenentatges ja assolits per l’alumnat i adaptar-nos a les necessitats específiques del mateix.

Al llarg del curs desplegarem diferents tipus d’activitats que tindran com a referents els aprenentatges guiats, cooperatius i autònoms. Així l’alumnat tindrà sempre un punt de referència (el professorat), i treballarà individualment o en grup.

Es faran activitats d’estudi de casos: analitzar, elaborar i avaluar registres; plantejar estratègies i recursos de recolzament psicosocial; etc.

Les estratègies d’ensenyament–aprenentatge que s’utilitzaran en aquest mòdul, entre d’altres, són: activitats amb les TIC per obtenir i analitzar informació; explicacions del professorat; debats i treball en petit grup o grup classe; a més de la realització d’activitats i treballs individuals, com la lectura obligatòria del llibre “El curiós incident del gos a mitjanit” autor Mark Haddon. Les sortides acadèmiques que es faran, són obligatòries i avaluables.


Avaluació i criteris d'avaluació

El professorat partirà abans de cada unitat formativa d’una avaluació inicial per establir els coneixements previs que té l’alumnat sobre  la matèria.

L’avaluació serà contínua i formativa a partir de les activitats i actitud de l’alumnat . Al final de cada UF s’ obtindrà una qualificació numèrica. La nota final del mòdul serà la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les quatres Unitats Formatives distribuïdes en els dos cursos.

L’ actitud estarà recollida en els criteris d’ avaluació.

Cadascuna de les UF s’avaluarà a partir dels treballs realitzats individualment o en equip, del seguiment diari del treball, de la participació a classe i actitud.

Cada UF es resoldrà amb una qualificació quantitativa de 0 a 10 (l’aprovat es a ≥5). Per superar i fer la mitjana del Mòdul cal que totes les UF tinguin una qualificació mínima de 5.

El pes específic de la UF s’aplicarà a la nota entera obtinguda després de fer el corresponent arrodoniment. Tots els arrodoniments es faran a l’alça a partir de l’aprovat (x≥5) i de les 50 centèsimes (x’50=x+1 però x’49=x).

Es tindran en compte uns criteris transversals per avaluar el  procés de treball de l’alumnat, aquests són els seents:

1.     La coherència i claredat de les respostes.


2.     Interpretació dels continguts teòrics per a la seva transferència als casos pràctics.
3.     Contextualització de la resolució dels casos pràctics.



4.     Capacitat de reflexió i anàlisi.


5.     Capacitat de síntesi i estructuració.
6.     Aprofundiment en els continguts.
7.     Correcció gramatical i ortogràfica.
8.     Interrelació dels continguts.


9.     L’assistència a classe així com la participació en totes les activitats que es duguin a terme.


10.  També es valorarà l’aportació de l’experiència personal, o qualsevol altre aportació que pugui enriquir al grup.
11.  La puntualitat i presentació acurada dels treballs. Els treballs s’han de presentar dins del termini establert, un cop exhaurida la data d’entrega no es recolliran treballs.


12.  L’actitud de l’alumne/a davant els companys, professors i materials.


Fons de documentació

·         M. Emilia Díaz y Mª José Tello. Editorial Altamar. 2012. “Atenció i Suport Psicosocial “. (CFGM Atenció a Persones en Situació de Dependència. Serveis a la Comunitat)

·         Mark Haddon. Publicaciones y Ediciones Salamandra S.A. 2011 “El curiós incident del gos a mitjanit”.

·         Altres materials:

o    vídeos de temàtica adient al contingut treballat per documentar o aplicar les diferents activitats que volem treballar.

o   articles o materials complementaris específics de les diferents UF. 

DIARI DE CLASSE

Dimarts/Dimecres 15/16 Setembre 2015

Presentació personal i dinàmica de presentació entre els alumnes.
Repartir la Presentació del M04 i UF1

PRESENTACIO DE DIAPOSITIVES
http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

Ubicar el M04 en relació a la resta de mòduls del CM,
Explicar breument els continguts dels mòdul M04 i UF1

Qüestionari d'avaluació 0 de la UF1

1. a. Quines activitats extra-escolars o d'interès personal has fet?
b. Per quan de temps?
c. T'agradava o ho feies obligat/da?
d. De quina manera vas aprendre? tenies interès? els companys i el professor et motivaben?
e. Tenies talent?
f. Podries ensenyar aquestes activitats a altres companys? a tota la classe? a col.lectius en situació de dependència?

2. a. Com tractaries de convèncer a una companya o a tu mateixa a seguir una dieta sana?
b. Com la/el motivaries?
c. i a deixar de fumar?
d. i a treure bons resultats acadèmics?

Posada en comú de les seves respostes, si tenim temps, podem jugar amb aquest video,


Divendres18 Setembres 2015

no anava internet i hem fet les explicacions amb el llibre,
hem arribat fins el tema de la motivacio,
els alumnes han fet l'activitat 1 i 2 i s'ha corregit.
els he demanat fotos de quan eren petits per l'activitat dels estadis de piaget per la setmana propera.
hem fet el test d'intel.ligencies multiples, i s'ho han corregit.
m'ho han donat, fare un buidatge i el compartire amb la tutora, la Miriam.

La Miriam fara els grups de la primera activitat dels dos grups i me'ls passara per e.mail, llavors jo el penjare al blog de classe,

tenia les fitxes per començar amb les activitats dels alumnes pero les repartire el proper dia.

Un test d'intel.lències múltiples serveix per saber de quina manera els agrada aprendre a la majoria dels alumnes, també per saber quines habilitats dominen i fins i tot podrien motivar als seus companys a aprendre.

test IM de 56 preguntes

http://profesorfrancisco.wikispaces.com/file/view/testinteligencias.pdf/218803410/testinteligencias.pdf

test IM de 35 preguntes

https://docs.google.com/document/d/1TWTI19D1IGmp3faBCcyM4YWzBo0alIQKaKS1rsrhuTs/edit?hl=es

Demanar als alumnes que s'autoevaluïn i determinin quina és la seva intel.ligència dominant.
Agrupar els alumnes segons la seva IM dominant i demanar que preparin una activitat que puguin ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.

D'aquesta manera, i indirectament, treballarem els conceptes d'INTEL.LIGENCIA, ACTITUD I MOTIVACIÓ.

Tot aquest procés d'ensenyament/aprenentatge ens hauria de servir d'exemple per il.lustrar les diferents teories de l'aprenentatge que explicarem mes endevant amb aquesta presentació de diapositives.

Si vols conèixer més sobre aquest tema, et recomanem: Test on line d'intel.ligències múltiples:

http://www.conocimientosweb.net/portal/quizz.php?file=quizz/general4.htm

http://www.psicoactiva.com/tests/inteligencias-multiples/test-inteligencias-multiples.htm

Agrupar els alumnes in IM dominants i demanar que es preparin una activitat per ensenyar a un altre grup o a tot el grup classe.

Suggeriments:

Lingüística:  Explicar un acudit, una anècdota, un conte...

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Interpersonal: Dramatitzar un acudit, una anècdota, un conte...

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Intrapersonal: Explicar una experiència personal, les emocions que li van provocar i quin sentiment o record li va deixar aquella experiència. Dirigir una sessió de relaxació.

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Kinestèsica: Ensenyar una coreografia, un ball o una sessió d'aeròbic o kick-boxing.

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Musical: Ensenyar una cançó, un ritme de percussió amb peus i mans, o body-dub,

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Logic-matemàtica: Ensenyar a completar un puzzle, un cub rubbick,

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Naturalista: Ordenar les taules de la classe amb precisió, ordenar i classificar objectes personals dins d'un bolso, o maleta, o calaix; fer un mandala amb objectes quotidians.

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

Visual-Espaial: fer fotografies significatives de cadascú, és a dir, que reflecteixin el caràcter de la persona, o fer una composició visual, o un dibuix.

Alumnes:
interactuen amb (ensenyen a) un altre grup, o el grup classe:

fer fotografies de totes aquestes actuacions per tal d'aprofitar-les alhora d'explicar els continguts teòrics de la UF.

Dilluns 21 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

Dimarts 22 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

Dimecres 23 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

Dijous 24 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

introduccio a les corrents psicologiques,

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html

Divendres  25 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2015/09/apd-mp4-nf1-presentacio-diapositives.html

introduccio a les corrents psicologiques

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/mapa-conceptual-de-teories-de-psicologia.html

Dilluns 28 Setembre 2015

TEORIES D'APRENENTATGE

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html

Dimarts 29 Setembre 2015

TEORIES D'APRENENTATGE

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/2012/10/learning-theories.html

Dimecres 30 Setembre 2015




Nadal




No comments:

Post a Comment